KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Maximál minimál

Philip Glass: Szöveg zene nélkül

Kritika

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Glass eredetiben tíz éve megjelent életrajzi könyvében nem siet sehová. Nem az okleveleit és díjait vette elő a szekrényből szemlézésre, inkább arra a több évtizedes felkészülésre koncentrál, amely az áttörést jelentő Einstein a tengerparton című operájának a bemutatásáig (1976) tartott. Kellemesen ráérősen tárgyalja gyermekkorának környezetét, intellektuális élményeit, tanulmányait, különböző munkahelyeit, és nagyjából csak a könyv felénél kerülnek elő első kiadott művei, de még ekkor is bőven a nagy sikerek előtt jár.

Az első pár fejezet alatt szépen összeáll, hogy milyen háttérrel és milyen kacskaringókkal érkezett Glass a zene világába, és így sokkal érthetőbbé válik, hogyan alakult ki sajátos zeneszerzői világa. Mindemellett Glass első negyven éve annyira kalandos, hogy tényleg érdemes róla beszámolni.

Hosszan mesél például gyermekkoráról és a második világháború utáni Amerikáról. Apja autószerelőből lett lemezboltos, anyja könyvtárosként dolgozott. Bár a szüleivel való viszonya nem mondható minden nehézségtől mentesnek, fontos szerepük volt Glass zenei érdeklődésének kialakulásában, és támogatók is voltak, például megengedték, hogy hamarabb fejezze be a középiskolát, hogy aztán 15 évesen (!) a chicagói egyetemen tanulhasson matematikát és filozófiát.

Glass íráskészségéhez kétség sem fér. Néha ravaszul késlelteti a hiányzó információkat, és ahhoz is megvan az érzéke, hogy egy-egy időszakának a hangulatát egyetlen anekdotával könnyedén körülírja. A könyv másik nagy erénye a szerző elképesztő műveltsége, és az a képessége, hogy az általa hivatkozott filmekkel, regényekkel, lemezekkel és festményekkel kapcsolatban kíváncsiságot keltsen. (A tájékozódásunkat segíti a könyv végén található 16 oldalas név- és tárgymutató.)

Glass nem panaszkodik, amikor nem veszik fel elsőre zeneszerzés szakra, s akkor sem, amikor csak nehezen bír begyújtani a New York-i lakásában. Nem omlik össze, amikor a híres zeneoktató, Nadia Boulanger szekírozza, és akkor sem, amikor lepattant járműveken kell átutaznia a fél világot India felé. Nem szégyell furcsa munkákat elvállalni. Az ember csak kapkodja a fejét, hogyan volt ideje szűk tíz esztendő alatt költöztetőként, vízvezeték-szerelőként, takarítóként vagy éppen taxisofőrként dolgozni, miközben családot alapított, és keményen dolgozott zeneszerzői karrierje beindításán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.