KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Superwoman a falba simul

Czakó Zsófia: Távoli rokonok

Kritika

A szerző harmadik kötete első pillantásra az egymást meg nem értő nemzedékekről szól.

Női panteon, amelyben egymást követő generációk kínlódnak a kommunikációval: Éva, Margit, Janka, Zsuzsi. Közös bennük, hogy letérnek az örökölt útról. Ez a lázadás már Évánál is megmutatkozik, pedig az ő édesanyja meg sem jelenik a szövegben. Évát Budapestre akarják küldeni a szülei, ám ő éber, sokat hallott arról, mit művelnek a férfiak a fővárosban a cselédből lett kurvákkal. Így hát Dömsödre megy dolgozni, holott még a testvérei is nagy gazdaságokban találnak helyet. Az ő lánya, Margit már hétévesen három kisebb testvére gondját viseli, majd bakfisként elszántan a fővárosba költözik, történhet bármi, ő helyt fog állni. Teljesen mellékesen Margit akkora érzékkel farag embert a húgából és egy elesett kis pesti barátnőjéből, hogy azok később mindketten az Egyesült Államokba disszidálnak.

A húgáról, Jankáról nevezi el aztán egyetlen lányát. Janka (Kettő) kamaszkorában zajosan lázad, és mire édesanya lesz, mindent másképp csinál, mint Margit. Zsuzsi kezdetben aláveti magát az anyja szublimált becsvágyának, lelkesedés nélkül strapálja magát, hogy színpadra kerüljön, aztán egyszer csak hagyja az egészet a csudába, és a transzgenerációs traumagyógyítás felé fordul.

Közben a szerző finom, de félreérthetetlen jelzésekkel helyezi el a figuráit a magyar történelemben. A cselekmény nem lineáris, az idős Margittal találkozunk először, majd váratlanul a fiatal Évával. Hogy ő lesz később Margit édesanyja, így egyszer csak évtizedeket lépünk hátra az időben, azt a kontextusból, a cselédsors jellegzetességeiből következtetjük ki. Amikor Éva gazdája beleőszül az aggodalomba a gabonájáért az amerikai tőzsde egy katasztrofális napja miatt, tudhatjuk, hogy 1929-ben járunk. 1956-ot pedig úgy azonosítjuk be, hogy Margit és Gyula volt munkahelyéről többnapos furcsa felfordulásról érkeznek hírek, mi pedig tudjuk, hogy a Műegyetemen dolgoztak korábban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.