KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Superwoman a falba simul

Czakó Zsófia: Távoli rokonok

Kritika

A szerző harmadik kötete első pillantásra az egymást meg nem értő nemzedékekről szól.

Női panteon, amelyben egymást követő generációk kínlódnak a kommunikációval: Éva, Margit, Janka, Zsuzsi. Közös bennük, hogy letérnek az örökölt útról. Ez a lázadás már Évánál is megmutatkozik, pedig az ő édesanyja meg sem jelenik a szövegben. Évát Budapestre akarják küldeni a szülei, ám ő éber, sokat hallott arról, mit művelnek a férfiak a fővárosban a cselédből lett kurvákkal. Így hát Dömsödre megy dolgozni, holott még a testvérei is nagy gazdaságokban találnak helyet. Az ő lánya, Margit már hétévesen három kisebb testvére gondját viseli, majd bakfisként elszántan a fővárosba költözik, történhet bármi, ő helyt fog állni. Teljesen mellékesen Margit akkora érzékkel farag embert a húgából és egy elesett kis pesti barátnőjéből, hogy azok később mindketten az Egyesült Államokba disszidálnak.

A húgáról, Jankáról nevezi el aztán egyetlen lányát. Janka (Kettő) kamaszkorában zajosan lázad, és mire édesanya lesz, mindent másképp csinál, mint Margit. Zsuzsi kezdetben aláveti magát az anyja szublimált becsvágyának, lelkesedés nélkül strapálja magát, hogy színpadra kerüljön, aztán egyszer csak hagyja az egészet a csudába, és a transzgenerációs traumagyógyítás felé fordul.

Közben a szerző finom, de félreérthetetlen jelzésekkel helyezi el a figuráit a magyar történelemben. A cselekmény nem lineáris, az idős Margittal találkozunk először, majd váratlanul a fiatal Évával. Hogy ő lesz később Margit édesanyja, így egyszer csak évtizedeket lépünk hátra az időben, azt a kontextusból, a cselédsors jellegzetességeiből következtetjük ki. Amikor Éva gazdája beleőszül az aggodalomba a gabonájáért az amerikai tőzsde egy katasztrofális napja miatt, tudhatjuk, hogy 1929-ben járunk. 1956-ot pedig úgy azonosítjuk be, hogy Margit és Gyula volt munkahelyéről többnapos furcsa felfordulásról érkeznek hírek, mi pedig tudjuk, hogy a Műegyetemen dolgoztak korábban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.