KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Superwoman a falba simul

Czakó Zsófia: Távoli rokonok

Kritika

A szerző harmadik kötete első pillantásra az egymást meg nem értő nemzedékekről szól.

Női panteon, amelyben egymást követő generációk kínlódnak a kommunikációval: Éva, Margit, Janka, Zsuzsi. Közös bennük, hogy letérnek az örökölt útról. Ez a lázadás már Évánál is megmutatkozik, pedig az ő édesanyja meg sem jelenik a szövegben. Évát Budapestre akarják küldeni a szülei, ám ő éber, sokat hallott arról, mit művelnek a férfiak a fővárosban a cselédből lett kurvákkal. Így hát Dömsödre megy dolgozni, holott még a testvérei is nagy gazdaságokban találnak helyet. Az ő lánya, Margit már hétévesen három kisebb testvére gondját viseli, majd bakfisként elszántan a fővárosba költözik, történhet bármi, ő helyt fog állni. Teljesen mellékesen Margit akkora érzékkel farag embert a húgából és egy elesett kis pesti barátnőjéből, hogy azok később mindketten az Egyesült Államokba disszidálnak.

A húgáról, Jankáról nevezi el aztán egyetlen lányát. Janka (Kettő) kamaszkorában zajosan lázad, és mire édesanya lesz, mindent másképp csinál, mint Margit. Zsuzsi kezdetben aláveti magát az anyja szublimált becsvágyának, lelkesedés nélkül strapálja magát, hogy színpadra kerüljön, aztán egyszer csak hagyja az egészet a csudába, és a transzgenerációs traumagyógyítás felé fordul.

Közben a szerző finom, de félreérthetetlen jelzésekkel helyezi el a figuráit a magyar történelemben. A cselekmény nem lineáris, az idős Margittal találkozunk először, majd váratlanul a fiatal Évával. Hogy ő lesz később Margit édesanyja, így egyszer csak évtizedeket lépünk hátra az időben, azt a kontextusból, a cselédsors jellegzetességeiből következtetjük ki. Amikor Éva gazdája beleőszül az aggodalomba a gabonájáért az amerikai tőzsde egy katasztrofális napja miatt, tudhatjuk, hogy 1929-ben járunk. 1956-ot pedig úgy azonosítjuk be, hogy Margit és Gyula volt munkahelyéről többnapos furcsa felfordulásról érkeznek hírek, mi pedig tudjuk, hogy a Műegyetemen dolgoztak korábban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.