KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Egy józan hang

Romsics Ignác: Kosáry Domokos. A történetíró, a tudománypolitikus és az ember 1913–2007

Kritika

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Az élet­rajz­írónak bizonyos szempontból szerencséje volt, hiszen Kosárynak közel 300 dobozból álló irathagyatékát őrzik Pest megye levéltárában, és már életében is számos cikk és interjú foglalkozott vele, de Romsics valóban heroikus munkát végezve szintetizált gyakorlatilag minden vele kapcsolatos információt. Ennek eredménye ez az elképesztő forrásanyagra támaszkodó, bőségesen adatolt, Kosáry életét helyenként majdhogynem napra pontosan követő munka. A könyv kilenc fejezetre osztva tárgyalja a trianoni döntés előtti felvidéki, kimondottan polgári értelmiségi evangélikus családba született Kosáry életútját egészen 2007-es haláláig.

A család 1920-ra kötött ki Budapesten, ahol a kimondottan tehetséges fiú előbb a Trefort utcai „Mintában”, majd Eötvös kollégistaként történelem–latin szakon az ELTE-n tanult, Szekfű Gyula tanítványaként. A több idegen nyelven beszélő Kosáry a kor meghatározó történészeinek patronálásával tanult Párizsban és Londonban is, majd maga is a Horthy-rendszer egyik kiemelkedő történészévé vált, egyes munkáival a rendszert is legitimálva, alkalmanként kultúrdiplomáciai munkát is végezve. 1945 után ismét a középpontba került, és néhány évig úgy tűnt, ő lesz az új Magyarország fő történésze – mígnem nyugatos, demokratikus, szolidáris, de következetesen antimarxista megközelítése egyre több mindenkinek szúrt szemet. Végül egykori „polgári történészként” szép lassan minden pozícióját elvesztette. 1956-ban szerepet vállalt a történészek forradalmi szervezeteiben, de végül azért ítélték börtönbüntetésre, mert az általa a forradalomról gyűjtött anyag alapján információkat adott külföldi követségeknek, amelyeket azok az ’56-ról szóló ENSZ-jelentéshez használtak fel. 1960-ban amnesztiával szabadult, és csak az 1960-as évek végén került vissza a szakmai körforgásba, amikor az MTA Történettudományi Intézetében kapott kutatói állást. Az 1980-as évekre ő lett az egyik legismertebb magyar történész, a rendszerváltás után 1990-től pedig hat éven át töltötte be az MTA elnöki posztját, s elindította az új tudományos infrastruktúra kialakítását. Még 90 felett is elvállalta az 1956-os forradalom 50. évfordulós megemlékezéseinek szervezését, 2006-ban azonban a központi ’56-os emlékmű avatásán a tüntetők őt is kifütyülték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.