Hollywoodi nyugger

Cameron Crowe: Az igazi kaland

  • - kg -
  • 2012. április 2.

Film

Cameron Crowe-t úgy őrzi az emlékezet, mint egy generációjáról sokat tudó, atyamestereit (például Billy Wilder) jó ízléssel megválasztó, a rock'n'roll életformát nem csak könyvekből ismerő, a popkultúrában biztonsággal eligazodó és az érzésekre is sokat adó filmrendezőt. Crowe-t kedvelni szokás, annak dacára is, hogy soha maradandót nem alkotott, de azért mindig akadt egy-két jól kitalált mellékszereplő és jól idézhető aranyköpés a filmjeiben. Meg szentimentalizmus, de mértékkel, vigyázva, hogy a cinikusabb fogazatok se vássanak bele. Ennyit a régi szép időkről, mert ha az a Cameron Crowe, aki Az igazi kalandot rendezte, azonos azzal a Cameron Crowe-val, aki a Facérokat és a Majdnem hírest, akkor szomorú hírünk van: Cameron Crowe-ból nem maradt más, mint egy ellágyult hollywoodi nyugger, aki egy állatkertnyi medvével/oroszlánnal/tigrissel, néhány fotogén gyermekkel és Matt Damon gyászával igyekszik visszaédesgetni híveit.


Damon egy gyermekeit egyedül nevelő jófej, aki felesége halálát feldolgozandó bevásárolja magát egy állatkertbe, melyet egy csomó más jófej lakik, medve és gondozó egyaránt. Ha a jófejség állatkerti sajátosság, akkor ez egy sültrealista produkció, ha nem, akkor csak egy buta mese. A múltkor annak kapcsán zúgolódtunk, hogy miként mozdult rá 9/11-re Stephen Daldry giccstől ragacsos kezeivel - a forgalmazói bölcsesség számlájára írjuk, hogy Az igazi kalanddal megvárták, míg lecsengenek Daldry csengettyűi, mert azok után már az is jó pont, hogy Crowe filmje szimpla nyálparádé, de világégésből egyetlenegy sincsen benne.

Az InterCom bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.