Film

Gyász

  • 2012. április 4.

Film

A mű aranymetszés-pontjában egy hozzávetőleg nyolcperces jelenet áll. Egyetlen beállításban, frontálisan látjuk egy esőverte autó szélvédőjét, amelyen olykor átsejlik egy süketnéma házaspár veszekedése, amelyet azonban így nemcsak nem látunk, de nem is hallunk:

feliratok tájékoztatnak a jelbeszéddel kifejezett vádaskodások és hárítások fordulatairól. A helyzet amúgy drámai: egy nagy családi veszekedés után az éjjel balesetet szenvedett az asszony nővére és annak férje, most pedig a siket pár rozoga járműve a főváros felé araszol a záporban, valahol a dimbes-dombos iráni vidéken - a kocsi hátsó ülésén a tragédiáról mit sem tudó kiskorú unokaöccsel. S az árván maradt fiú az út végére szavak nélkül is megérti, hogy egyedül maradt. Nemcsak, mert szülei meghaltak, hanem azért is, mert nincs a világon senki, akinek ne jelentene problémát a továbbiakban az ő felnevelése.

Mindez lehetne valóban katartikus. Ám a rendezőt ugyanúgy lefoglalja az elmélyülés a saját belső monológjában, mint ahogy a filmbéli párt is saját élete megoldatlan problémái izgatják csupán. S ahogy ők nem figyelnek valójában a gyerekre, akképpen nem mutat Morteza Farshbaf rendező sem semmi érdeklődést a befogadó, a néző teherbíró képessége iránt. Akik örömüket lelik a filmes eszközök lecsupaszításának csúcsdöntési kísérletében, azok bizonyára megveregetik a vállát, hogy ilyen még nem volt, végre valaki feltalálta a lefilmezett néma rádiójátékot, de nem esküdnék meg rá, hogy e műfaj oly kínzóan hiányzott volna a palettáról.

Az Anjou Lafayette bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.