Film

Gyász

  • 2012. április 4.

Film

A mű aranymetszés-pontjában egy hozzávetőleg nyolcperces jelenet áll. Egyetlen beállításban, frontálisan látjuk egy esőverte autó szélvédőjét, amelyen olykor átsejlik egy süketnéma házaspár veszekedése, amelyet azonban így nemcsak nem látunk, de nem is hallunk:

feliratok tájékoztatnak a jelbeszéddel kifejezett vádaskodások és hárítások fordulatairól. A helyzet amúgy drámai: egy nagy családi veszekedés után az éjjel balesetet szenvedett az asszony nővére és annak férje, most pedig a siket pár rozoga járműve a főváros felé araszol a záporban, valahol a dimbes-dombos iráni vidéken - a kocsi hátsó ülésén a tragédiáról mit sem tudó kiskorú unokaöccsel. S az árván maradt fiú az út végére szavak nélkül is megérti, hogy egyedül maradt. Nemcsak, mert szülei meghaltak, hanem azért is, mert nincs a világon senki, akinek ne jelentene problémát a továbbiakban az ő felnevelése.

Mindez lehetne valóban katartikus. Ám a rendezőt ugyanúgy lefoglalja az elmélyülés a saját belső monológjában, mint ahogy a filmbéli párt is saját élete megoldatlan problémái izgatják csupán. S ahogy ők nem figyelnek valójában a gyerekre, akképpen nem mutat Morteza Farshbaf rendező sem semmi érdeklődést a befogadó, a néző teherbíró képessége iránt. Akik örömüket lelik a filmes eszközök lecsupaszításának csúcsdöntési kísérletében, azok bizonyára megveregetik a vállát, hogy ilyen még nem volt, végre valaki feltalálta a lefilmezett néma rádiójátékot, de nem esküdnék meg rá, hogy e műfaj oly kínzóan hiányzott volna a palettáról.

Az Anjou Lafayette bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.