Film

Gyász

  • 2012. április 4.

Film

A mű aranymetszés-pontjában egy hozzávetőleg nyolcperces jelenet áll. Egyetlen beállításban, frontálisan látjuk egy esőverte autó szélvédőjét, amelyen olykor átsejlik egy süketnéma házaspár veszekedése, amelyet azonban így nemcsak nem látunk, de nem is hallunk:

feliratok tájékoztatnak a jelbeszéddel kifejezett vádaskodások és hárítások fordulatairól. A helyzet amúgy drámai: egy nagy családi veszekedés után az éjjel balesetet szenvedett az asszony nővére és annak férje, most pedig a siket pár rozoga járműve a főváros felé araszol a záporban, valahol a dimbes-dombos iráni vidéken - a kocsi hátsó ülésén a tragédiáról mit sem tudó kiskorú unokaöccsel. S az árván maradt fiú az út végére szavak nélkül is megérti, hogy egyedül maradt. Nemcsak, mert szülei meghaltak, hanem azért is, mert nincs a világon senki, akinek ne jelentene problémát a továbbiakban az ő felnevelése.

Mindez lehetne valóban katartikus. Ám a rendezőt ugyanúgy lefoglalja az elmélyülés a saját belső monológjában, mint ahogy a filmbéli párt is saját élete megoldatlan problémái izgatják csupán. S ahogy ők nem figyelnek valójában a gyerekre, akképpen nem mutat Morteza Farshbaf rendező sem semmi érdeklődést a befogadó, a néző teherbíró képessége iránt. Akik örömüket lelik a filmes eszközök lecsupaszításának csúcsdöntési kísérletében, azok bizonyára megveregetik a vállát, hogy ilyen még nem volt, végre valaki feltalálta a lefilmezett néma rádiójátékot, de nem esküdnék meg rá, hogy e műfaj oly kínzóan hiányzott volna a palettáról.

Az Anjou Lafayette bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.