tévésmaci

Állat-e a sárkány?

  • tévésmaci
  • 2012. április 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché valami mediterrán nyaralóhelyen türkmén turistákkal dorbézoltak, patakokban folyt a habzóbor. Erre nem számított senki, a türkmének épp csak fagylaltot akartak venni a bisztró utcafrontján, de a teraszon dajdajozó Troché egyszer csak kint termett közöttük, tán mondott vagy mutatott valamit, mire azok, mint a hamelni patkányfogó áldozatai, szép sorban bemasíroztak mögötte a teraszra. A felszolgálók sietve összetoltak néhány asztalt, s hozzáláttak felhordani a sok pezsgőbort. Hogy mit mondott vagy mutatott a türkméneknek Troché, azt már ott a helyszínen sokan próbálták kitalálni, a személyzet és Sztupa mellett például az időközben figyelőállásukat a terasz egy takarásban maradó zugolyában elfoglaló civil ruhás detektívek is. Senki nem jött rá, Troché évek múlva mesélte el "mafának, mi tőle tudjuk, tehát nem kezeskedünk a valóságtartalmáért, s azt ajánljuk mindenkinek, hogy ossza el öttel, amit idemásolunk. Eszerint pedig Troché egyszerűen megmutatta azt az egész kicsi kerek kitűzőt, amit mindig a ruhája hajtókáján viselt, valami olyanszerű izét tessenek elképzelni, mint amilyet a becsületrendhez adnak, csak ezt azok viselhetik, akik Magtimguli-díjban részesültek. Kérem, mi ennek utánanéztünk a Wikipédián. Van a dologban valami, Troché neve tényleg megtalálható a 2003-as kitüntetettek között, de az isten szent szerelmére, a mediterránban voltak, Troché valami sortot, s szokása szerint hasig kigombolt könnyű inget viselt, ugyan hova az ördögbe tűzhette a magas kitüntetését, úgy, hogy annak a méltósága jottányit se csorbuljon? Inkább menjünk tévézni.

Rendkívüli nap: csütörtöktől (03. 01.) adja a Duna a belső interjúban emlegetett, olasz filmekről szóló Scorsese-sorozatot.

Pénteken finom sziesztát tölthetünk a Filmmúzeum előtt, elébb (13.05-kor) megtekintvén a Spessarti fogadót, amit ma is ajánlok mindenkinek, ott van mindjárt a mespelbrunni kastély mellett, melynek háta mögött részeges törpék tekéznek koponyákkal, mint az arrafelé köztudott. Aki túléli a spessarti éjszakát, elnyeri a leveskonzervről elnevezett Gina Lollobrigida kezét: 14.50-től Jó estét, Mrs. Campbell! Még 0.45-kor is visszajöhetünk megnézni Woody Allen legtúlértékeltebb filmjét, a Manhattant. A film+-on este kilenckor utána lehet nézni, hogy a rezsim kinek adja a pénzünket, hogy csináltasson belőle filmeket: Rambo. Fél óra múlva a Dunán egy francia versenyműben Claire Brunetti, a zsarulány, felteszem, nyomoz. Kábé olyan, mint Helén Derrick, vagy Iveta Kojakova.

Szombaton Stallone helyett jön Schwarzenegger, s este kilenckor a ViaSat3 színpadára lép: Conan, a pusztító. A sznobok persze már 20 perce Howards Endet (Szellem a házban) néznek a Dunán. Volt nyolckor a story4-en Folyó szeli ketté, Robert Redford himnusza a műlegyes pecázáshoz, az élvezetek fennkölt csúcsához. 23.15-kor a Dunán Tágra zárt szemek, ebben meg asszem sokat dugnak, akkor most mit mondjunk, ha műlégyre kilőttük döntő jelzőinket?

Vasárnap indul az m1 új csodafegyvere: Marslakók esti negyed kilenckor - alig várom, bár meglehet, hogy már negyedórája John Wayne-t nézem a Dunán, amint pisztolyt ránt (sörtésztában; Üldözők). A tv2-n Bábel 23.50-kor - a manapság elég felkapott I–árritu Sándor Gonzáleztől.

Hétfőn tovább fötör Schwarz: Kommandó kilenckor a film+-on, biztos névnapjai vannak.

Kedden Belmondo lesz a bemondó a Dunán, s bemondja, hogy kedves nézőink, Az utolsó kalandor című film 21.30-kor kezdődik, jó szórakozást kívánok! Az én néposztályom már fél órája a Duna Worldön töri a fejét, hogy Fejes Endre vajon tényleg elsüllyedt szerző-e, vagy Cserepes Margitot ma is simán elvennénk feleségül. S az egész hét bearanyozója tizenegykor a Filmmúzeumon A hét mesterlövész - simán jobb, mint az eredeti szamurájos stájsz.

Csütörtökön este az RTL klubra kapcsolva Féktelenül belezúgunk egy jó külsejű buszvezetőbe. És az önök hű jóakarója megmondja végre a tutit a filmvilág legfontosabb kérdésére 0.45-kor a Filmmúzeum előtt. Szereti ön Brahmsot? Nem. A tévét sem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.