tévésmaci

Bárány a réten

  • tévésmaci
  • 2023. május 17.

Film

Amikor Sztupa és Troché kiültek a gádorba, mindenki részeg volt.

Hogy aludtak-e vagy ájult, üzemen kívüli állapotban hevertek-e, azt nem nagyon lehetett eldönteni, talán csak aszerint, hogy aki valami fekvőalkalmatosságon hörgött, azt alvónak, ám aki asztalra borulva vagy éppenséggel alatta, vagy mindenfelé döglött, azt ájultnak lehetett minősíteni. Sztupa és Troché csináltak ugyan egy rövid, felületes leltárt, de csak olyan kötelességtudat-féléből, biztos, ami biztos alapon. Ómafa már elvitte a szajrét, biztonságban érezték magukat. Ellenben a gádorban elkelt a télikabát, kellemetlen februári reggel volt, a kialvatlanságtól lelassult a vérkeringés, s ez csak továbbnövelte a hidegérzetet, a fázást. Sztupa hintázott a székén, s a kezét dörzsölgette, lehelgette, Troché szerint úgy, ahogy a filmeken látta. Mindenesetre az is látszott, hogy valamin nagyon töri a fejét. Na, bökd már ki. Mondd, Troché, visszahozzuk valamikor a gyémántokat? Kéne? Troché igyekezett könnyed hangon válaszolni, hát vagyunk mi egy d’Artagnan? Ketten még a három testőrt is nehezen adnánk ki, be kéne venni Ómafát, akkor meg d’Artagnanunk nem lenne. Különben is, ez nem lelkiismereti kérdés, ne csinálj belőle álproblémát. De Sztupa csak nem hagyta annyiban, Troché, te gondoltad volna valaha is, hogy egy falusi lagziból, cudar rossz borok, kerítésszaggató pálinkák közül lopjuk el a Tadzs Mahal gyémántot?

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)