rés a présen

„Lesz még filmem”

  • rés a présen
  • 2023. május 17.

Film

Patrovits Tamás animációsfilm-rendező, a Primanima Fesztivál igazgatója

rés a présen: Hány éve kezdted szervezni a BABtért?

Patrovits Tamás: 2016-ban kezdtük, akkor kaptuk meg kulturális és oktatási tevékenységre Budaörs városának egyik patinás, felújított épületét. A BABtér mára regionális kulturális központtá nőtte ki magát, amelyet körbeleng a vizuális kultúra kreatív légköre. Ezt minden hozzánk betérő megérzi.

rap: Hogyan működik jelenleg az intézmény?

PT: A BABtért mint befogadóhelyet a Prim­anima stábja működteti. A Primanima kezdetben „csak” egy nemzetközi animációs fesztivál volt, amelyre évek óta közel ezren látogatnak el. Az évi egyszeri fesztivál mellett a Primanima ernyője alá tartoznak az év közbeni szakköreink, nyári táborok, felnőtt művészeti előkészítők, a nemrég elkezdett online magazinunk, a Primazine, vagy grafikai műhelyünk, a Primanima Print House is.

rap: Május 19-én Szakítsd át a horizontokat! címmel vetítős nap lesz nálatok. Miről szól ez a program?

PT: A vetítés a Contemporary Animation Horizons nemzetközi kollázsfilmes workshop egyik első állomása, amelyet a ciprusi Animafest filmfesztivál szervezőivel közösen álmodtunk meg. A Filmarchívum által nemrég digitálisan restaurált magyar rövidfilmeket nézhetünk meg, például az egyik legnagyobb hazai mester, a 2004-ben elhunyt Reisenbüchler Sándor filmjeit. Az ő egész életműve a kollázsra épült, magazinok, művészeti albumok százait vagdosta szét, és helyezte a kivágott képeket új összefüggésbe a saját rajzaival. Elképesztően színes, mély, az emberért és környezetért aggódó pop-art alkotások ezek. Mellettük Reisenbüchler kollégáitól, szellemi örököseitől láthatunk egy-egy filmet, így Keresztes Dóra és Orosz István, Molnár Jacqueline, Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta filmjeit, illetve az én egyik rövid animációmat vetítjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.