rés a présen

„Lesz még filmem”

  • rés a présen
  • 2023. május 17.

Film

Patrovits Tamás animációsfilm-rendező, a Primanima Fesztivál igazgatója

rés a présen: Hány éve kezdted szervezni a BABtért?

Patrovits Tamás: 2016-ban kezdtük, akkor kaptuk meg kulturális és oktatási tevékenységre Budaörs városának egyik patinás, felújított épületét. A BABtér mára regionális kulturális központtá nőtte ki magát, amelyet körbeleng a vizuális kultúra kreatív légköre. Ezt minden hozzánk betérő megérzi.

rap: Hogyan működik jelenleg az intézmény?

PT: A BABtért mint befogadóhelyet a Prim­anima stábja működteti. A Primanima kezdetben „csak” egy nemzetközi animációs fesztivál volt, amelyre évek óta közel ezren látogatnak el. Az évi egyszeri fesztivál mellett a Primanima ernyője alá tartoznak az év közbeni szakköreink, nyári táborok, felnőtt művészeti előkészítők, a nemrég elkezdett online magazinunk, a Primazine, vagy grafikai műhelyünk, a Primanima Print House is.

rap: Május 19-én Szakítsd át a horizontokat! címmel vetítős nap lesz nálatok. Miről szól ez a program?

PT: A vetítés a Contemporary Animation Horizons nemzetközi kollázsfilmes workshop egyik első állomása, amelyet a ciprusi Animafest filmfesztivál szervezőivel közösen álmodtunk meg. A Filmarchívum által nemrég digitálisan restaurált magyar rövidfilmeket nézhetünk meg, például az egyik legnagyobb hazai mester, a 2004-ben elhunyt Reisenbüchler Sándor filmjeit. Az ő egész életműve a kollázsra épült, magazinok, művészeti albumok százait vagdosta szét, és helyezte a kivágott képeket új összefüggésbe a saját rajzaival. Elképesztően színes, mély, az emberért és környezetért aggódó pop-art alkotások ezek. Mellettük Reisenbüchler kollégáitól, szellemi örököseitől láthatunk egy-egy filmet, így Keresztes Dóra és Orosz István, Molnár Jacqueline, Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta filmjeit, illetve az én egyik rövid animációmat vetítjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."