film

Barry Seal: A beszállító

  • - kg -
  • 2017. október 7.

Film

Nem kis megkönnyebbülés lehet a kisebb-nagyobb rosszfiúk, az így vagy úgy elhalálozott gazemberek, a sármos, de a saját vérükbe fagyott törvényen kívüliek hozzátartozóinak, ha kiderül, hogy a bűnös rokont Tom Cruise fogja alakítani. Kisebb az öröm, ha Hollywood egy jobb színész, de kevésbé delejező mosolyú férfiú mellett dönt, abból nem biztos, hogy jól jön ki a család, ha a szereposztók a Michael Shannontól Ben Mendelsohnig ívelő, kevésbé jó arcú kínálatból választanak főszereplőt. Cruise azonban egyet jelent az örökkévalósággal; bármilyen csalafintaságot követett is el a kedves rokon, immár úgy marad meg milliók emlékezetében, mint egy Ray Ban szemüveg mögül kivillanó milliódolláros mosoly. Barry Seal a nagybani gazemberek skáláján szinte kezdőnek számított: jó kezű amerikai utasszállító pilóta volt, aki hol drogot és fegyvert szállított, hol a business- és turistaosztályt, s megbízói közt tudhatta a kolumbiai drogbárókat és talán a CIA-t is, de az Amerikai Kábítószer-ellenes Hivatalt biztosan. Míg Pablo Escobarék a kokain Amerikába juttatásában, az amerikaiak a drogellenes harcban voltak érdekeltek, és ezt az ellentétet még Barrynek sem sikerült megnyugtatóan rendeznie: Escobar bérgyilkosai 1986-ban, amerikai földön végeztek vele. Hosszú távon azonban mégis ő győzött, mert míg Escobarnak a pocakos Wagner Moura adott arcot a Narcos című sorozatban, Barry Sealnek Tom Cruise atletikus mosolya jutott, ami egyenes út a legendává váláshoz. És ahogy azt John Ford híres filmjében mondják: „When the legend becomes fact, print the legend.”

Forgalmazza az UIP Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.