tévésmaci

Birkafirka

  • tévésmaci
  • 2021. november 17.

Film

Amikor Sztupa és Troché felmentek a hegyre, zsúfoltak és túlfűtöttek voltak a vonatok.

A kupéban minden hely foglalt volt, a folyosókon és peronokon összezsúfolódtak a nagykabátos emberek, szerencsésnek számított, aki a bőröndjére le tudott ülni anélkül, hogy rászóltak volna, mit terpeszkedik itt. A legkisebb gyerekeket a szüleik megpróbálták beadni az ülőhelyeket foglaló jobb érzésű útitársaknak, de így is gyakran hallatszott sírás. Sztupa és Troché megérkezvén is háborús állapotokat találtak.

A csomóponti pályaudvar termeiben zsibvásár és mellbevágó hideg fogadta őket, de kisvártatva a tömegben utat törve előkerültek azért a vendéglátóik, vagyis a vendéglátóik képviselői, akik a szüleiktől a környék legjobb kocsiját tudták erre az alkalomra kölcsönkérni. Várt még rájuk egy olyan 35–40 kilométeres szakasz, amelynek a megtétele meghaladta az egy órát: lefagyott, bakhátas út, melyen mindenféle szerzet és mindenféle alkotmány próbált előretörni vagy legalább haladni, s az a legjobb kocsi is köhögött, prüszkölt, de legalább újra meleg volt benne, és a fogadóikkal négyüknek némi kényelemmel is szolgált, kivált az eddigiekhez képest. Aztán végre a háznál, ahova bekanyarodtak, meleg is volt meg jókedv is, legalább húsz felajzott várakozó, csupa jó arcú fiatal, ingben, pulóverben, kiskosztümben, a legszebb oldott alkalmakra való ruhájukban, alkalomhoz illő pofával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.