Visszhang: film

Spencer

  • SzSz
  • 2021. november 17.

Visszhang

II. Erzsébet találkozása a szarvasbikával – a gyönyör­realizmusban úszó A királynő talán legtöbbet idézett jelenete, ahol az állat több dolgot szimbolizálhat, talán Dianát is.

Tizenöt év telt el Stephen Frears filmje óta, ez erzsébeti mércével mérve sem kis idő: az internet térhódítása, a Megxit és A korona négy évada is belefért, s mind hozzájárult ahhoz, hogy a királyi család már inkább csak mémként él az emberek tudatában. Kivéve Diana hercegnét.

Pablo Larraín nem bízza a véletlenre, egyből állatmotívummal nyit: döglött fácán hever az úton, azon átgázolva érkezik a királyi konvoj. A fácán gyönyörű állat, ám rettenetesen buta, épp ezért tenyésztik – hangzik el később, ránk olvasva a metaforát. A Spencer egyebekben sem hagy teret a képzeletünknek: Boleyn Anna figurája, Diana Károlytól kapott nyaklánca, enyészeté lett gyerekkori háza, itt minden, de tényleg minden szimbólum, de az a könnyen követhető, önmagára mutató fajta. Larraín oly görcsösen igyekszik lenyomni torkunkon az üzeneteit, ahogy Dianát kényszerítik a protokollétkezésekre. Mire túl van a második öklendezésen, már az istállófiú számára is világos: ez nem az ő világa, a házassága pedig javíthatatlanul tönkrement.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."