Visszhang: film

Spencer

  • SzSz
  • 2021. november 17.

Visszhang

II. Erzsébet találkozása a szarvasbikával – a gyönyör­realizmusban úszó A királynő talán legtöbbet idézett jelenete, ahol az állat több dolgot szimbolizálhat, talán Dianát is.

Tizenöt év telt el Stephen Frears filmje óta, ez erzsébeti mércével mérve sem kis idő: az internet térhódítása, a Megxit és A korona négy évada is belefért, s mind hozzájárult ahhoz, hogy a királyi család már inkább csak mémként él az emberek tudatában. Kivéve Diana hercegnét.

Pablo Larraín nem bízza a véletlenre, egyből állatmotívummal nyit: döglött fácán hever az úton, azon átgázolva érkezik a királyi konvoj. A fácán gyönyörű állat, ám rettenetesen buta, épp ezért tenyésztik – hangzik el később, ránk olvasva a metaforát. A Spencer egyebekben sem hagy teret a képzeletünknek: Boleyn Anna figurája, Diana Károlytól kapott nyaklánca, enyészeté lett gyerekkori háza, itt minden, de tényleg minden szimbólum, de az a könnyen követhető, önmagára mutató fajta. Larraín oly görcsösen igyekszik lenyomni torkunkon az üzeneteit, ahogy Dianát kényszerítik a protokollétkezésekre. Mire túl van a második öklendezésen, már az istállófiú számára is világos: ez nem az ő világa, a házassága pedig javíthatatlanul tönkrement.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.