Visszhang: film

Spencer

  • SzSz
  • 2021. november 17.

Visszhang

II. Erzsébet találkozása a szarvasbikával – a gyönyör­realizmusban úszó A királynő talán legtöbbet idézett jelenete, ahol az állat több dolgot szimbolizálhat, talán Dianát is.

Tizenöt év telt el Stephen Frears filmje óta, ez erzsébeti mércével mérve sem kis idő: az internet térhódítása, a Megxit és A korona négy évada is belefért, s mind hozzájárult ahhoz, hogy a királyi család már inkább csak mémként él az emberek tudatában. Kivéve Diana hercegnét.

Pablo Larraín nem bízza a véletlenre, egyből állatmotívummal nyit: döglött fácán hever az úton, azon átgázolva érkezik a királyi konvoj. A fácán gyönyörű állat, ám rettenetesen buta, épp ezért tenyésztik – hangzik el később, ránk olvasva a metaforát. A Spencer egyebekben sem hagy teret a képzeletünknek: Boleyn Anna figurája, Diana Károlytól kapott nyaklánca, enyészeté lett gyerekkori háza, itt minden, de tényleg minden szimbólum, de az a könnyen követhető, önmagára mutató fajta. Larraín oly görcsösen igyekszik lenyomni torkunkon az üzeneteit, ahogy Dianát kényszerítik a protokollétkezésekre. Mire túl van a második öklendezésen, már az istállófiú számára is világos: ez nem az ő világa, a házassága pedig javíthatatlanul tönkrement.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.