Visszhang: film

Spencer

  • SzSz
  • 2021. november 17.

Visszhang

II. Erzsébet találkozása a szarvasbikával – a gyönyör­realizmusban úszó A királynő talán legtöbbet idézett jelenete, ahol az állat több dolgot szimbolizálhat, talán Dianát is.

Tizenöt év telt el Stephen Frears filmje óta, ez erzsébeti mércével mérve sem kis idő: az internet térhódítása, a Megxit és A korona négy évada is belefért, s mind hozzájárult ahhoz, hogy a királyi család már inkább csak mémként él az emberek tudatában. Kivéve Diana hercegnét.

Pablo Larraín nem bízza a véletlenre, egyből állatmotívummal nyit: döglött fácán hever az úton, azon átgázolva érkezik a királyi konvoj. A fácán gyönyörű állat, ám rettenetesen buta, épp ezért tenyésztik – hangzik el később, ránk olvasva a metaforát. A Spencer egyebekben sem hagy teret a képzeletünknek: Boleyn Anna figurája, Diana Károlytól kapott nyaklánca, enyészeté lett gyerekkori háza, itt minden, de tényleg minden szimbólum, de az a könnyen követhető, önmagára mutató fajta. Larraín oly görcsösen igyekszik lenyomni torkunkon az üzeneteit, ahogy Dianát kényszerítik a protokollétkezésekre. Mire túl van a második öklendezésen, már az istállófiú számára is világos: ez nem az ő világa, a házassága pedig javíthatatlanul tönkrement.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.