DVD

Az elnök színészei

Jay Roach: Újraszámlálás

  • - ts -
  • 2010. június 24.

Film

A műfaji alág (mondjuk fehér házi bennfent) magna chartája nyilvánvalóan a Paramount 1977-es tévésorozata, a Washington: Zárt ajtók mögött. A három jó hosszú részből álló széria a Nixon-adminisztráció (egyik) cégéres főemberének, John Erlichmannak A cég című regényéből készült, és példás gyorsasággal (1979 őszére) jutott el Magyarországra (szinte vele egy időben a regény is megjelent magyarul). Naná, hisz az amerikai imperializmus (korabeli szókapcsolat, jelentése megszűnt) egyik kapitális buktájának, a Watergate-ügynek állít (kétségkívül önkritikus, bár megengedő sugallatoktól sem mentes hangú) emléket. Ebben lehetett látni először laza, ám a napi huszonnégy órás készenlét állapotában funkcionáló és óbégató hatalomtechnikusokat és tahó elnököt. Mellesleg akkor utoljára, azóta kizárólag lángeszű és lángszívű robotok űzik az ipart a Fehér Házban - mármint a szakág filmjeiben, sorozataiban. A 24-et például nem soroljuk ide, inkább a megtévesztő magyar című Az elnök embereit (az eredeti, a Fehér Házra utaló Nyugati szárny nyilván nem volt elég sokatmondó, ezért a magyar erők egyszerűen lenyúlták az újságírós Watergate-mozifilm címét) s a gyorsan bebukott Az elnöknőt.

Azért volt szükség erre a díszszemlére, mert a felsorolt döntően fikciós művek nagyjában-egészében kiadják a szigorúan true storyként kezelt Újraszámlálást, minden erényével és kínjával együtt. Mert ez az alműfaj voltaképpen csak egyvalamit tud, de azt nagyon: pofázni. Elmesélek egy epizódot, a főcím valami sasos padlómozaikon indul, amin a feliratok után élére vasalt nadrágszárak és gazdagon varrt cipők suhannak végig, a kép kinyit, és két felöltős csávó dzsal végig a hosszú folyosón, útközben szenvedélyesen vitatkoznak, Korea (melyik?) megszállta Svájcot (melyiket?) és a színes bőrű elnök helyére egy női főtitkárt akarnak ültetni, mit csináljunk (mármint Amerika, melyik?). Aztán benyitnak egy tágas terembe, ahol három (immár ingujjra, nyakkendőre vetkezett) társuk foglal helyet lazán, s innentől negyven percen át vágnak egymás szavába, s nincs beállítás, amiben egyszerre háromnál kevesebben beszélnének, a katarzis a vége előtt öt perccel érkezik, belép Potus (az elnök), és dönt, végefőcím. Ami mindebben a legmegdöbbentőbb, hogy a spektákulum működik: a néző végig feszülten figyel.

S ez sincs másként ebben a színigaz történetben, ami a 2000-es amerikai elnökválasztás slusszpoénjának, a floridai szavazatok összeszámolásának (ill. össze nem számlálásának, ill. nem újraszámlálásának) részleteibe vezet be, nagy (színészi) erők megmozgatásával.

Mint az fenti vázlatunkból kitetszik, magunk is össze bírtunk dobni egy ilyen filmet. Ebből az következik, hogy aki 2008-ban vállalkozott hasonlóra, kétségtelenül nagy fába vágta a fejszéjét, s aligha könnyített a helyzetén avval, hogy a valóságból (a közelmúlt történelméből) szedte a meséjét. Ráadásul remekmű is készült már a tárgyban Spike Lee Megloptak minket című rövidfilmje (tökéletesen kilógva a Tíz perc - Trombita c. mélylila ködösítésből) arról a pár percről regél, amikor a mondott alkalommal Al Gore elnöksége látszott hótbiztosnak. Ezért az Újraszámlálás alkotói egy folytatásoknál bevált módszerhez folyamodtak, kidomborítottak egy eposzi sajátosságot, voltak már okos és érzékeny politikai háttéremberek a tévéfilmekben, tán még hősök is, de hétköznapi hősök, úgymond hősies figurák tán még nem, vagy nem túl sűrűn. Ilyenformán a kiváló Kevin Spacey, de akár a meglepően visszafogott Dennis Leary is a munka hőseit adják, akik a legjobb tudásuk szerint zúzzák inaszakadtukig, fel nem adván a reménytelen küzdelmet sem, nincs fájront, nincs cigiszünet (bah!), a játék addig tart, amíg a főnök (adott esetben az alelnök vagy a kormányzó) azt nem mondja, hogy ennyi, vége. Akkor lehet hazamenni, zuhanyozni, satöbbi, kibontani egy finomabb bort (és várni a telefoncsörgést).

Az Újraszámlálás ilyenformán a hősalakítások filmje is, bár a csapatkapitányokkal tapintatosan bánik (Gore-nak és Bushnak épp csak a vállát, tarkóját látjuk néha), de a világ tévéhíradóiból jól ismert figurák, mint az egyik oldalon Warren Christopher (John Hurt), a másikon James Baker (Tom Wilkinson) már döntő szerepben lépnek fel, és nagyon jól adják. S a színészek filmjében veri az egész mezőnyt Laura Dern, Katherine Harris floridai államminiszter (a helyi terminológia és a műfordítás szerint államtitkár), a történelem egy kitüntetett pillanatában magát felfoghatatlan, perdöntő helyzetben találó rémült porszem szerepében, ő aztán távolról sem riad vissza a külsődleges eszközöktől.

Csak hát az a baj az egésszel, hogy tudjuk a végét, s azt is tudjuk már a legelején, hogy mit állít majd a végén a darab - így pont az nincs, ami kéne: dráma. S ez nem a történelem hibája, hanem a filmé.

Forgalmazza az HBO

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.