DVD

Az elnök színészei

Jay Roach: Újraszámlálás

  • - ts -
  • 2010. június 24.

Film

A műfaji alág (mondjuk fehér házi bennfent) magna chartája nyilvánvalóan a Paramount 1977-es tévésorozata, a Washington: Zárt ajtók mögött. A három jó hosszú részből álló széria a Nixon-adminisztráció (egyik) cégéres főemberének, John Erlichmannak A cég című regényéből készült, és példás gyorsasággal (1979 őszére) jutott el Magyarországra (szinte vele egy időben a regény is megjelent magyarul). Naná, hisz az amerikai imperializmus (korabeli szókapcsolat, jelentése megszűnt) egyik kapitális buktájának, a Watergate-ügynek állít (kétségkívül önkritikus, bár megengedő sugallatoktól sem mentes hangú) emléket. Ebben lehetett látni először laza, ám a napi huszonnégy órás készenlét állapotában funkcionáló és óbégató hatalomtechnikusokat és tahó elnököt. Mellesleg akkor utoljára, azóta kizárólag lángeszű és lángszívű robotok űzik az ipart a Fehér Házban - mármint a szakág filmjeiben, sorozataiban. A 24-et például nem soroljuk ide, inkább a megtévesztő magyar című Az elnök embereit (az eredeti, a Fehér Házra utaló Nyugati szárny nyilván nem volt elég sokatmondó, ezért a magyar erők egyszerűen lenyúlták az újságírós Watergate-mozifilm címét) s a gyorsan bebukott Az elnöknőt.

Azért volt szükség erre a díszszemlére, mert a felsorolt döntően fikciós művek nagyjában-egészében kiadják a szigorúan true storyként kezelt Újraszámlálást, minden erényével és kínjával együtt. Mert ez az alműfaj voltaképpen csak egyvalamit tud, de azt nagyon: pofázni. Elmesélek egy epizódot, a főcím valami sasos padlómozaikon indul, amin a feliratok után élére vasalt nadrágszárak és gazdagon varrt cipők suhannak végig, a kép kinyit, és két felöltős csávó dzsal végig a hosszú folyosón, útközben szenvedélyesen vitatkoznak, Korea (melyik?) megszállta Svájcot (melyiket?) és a színes bőrű elnök helyére egy női főtitkárt akarnak ültetni, mit csináljunk (mármint Amerika, melyik?). Aztán benyitnak egy tágas terembe, ahol három (immár ingujjra, nyakkendőre vetkezett) társuk foglal helyet lazán, s innentől negyven percen át vágnak egymás szavába, s nincs beállítás, amiben egyszerre háromnál kevesebben beszélnének, a katarzis a vége előtt öt perccel érkezik, belép Potus (az elnök), és dönt, végefőcím. Ami mindebben a legmegdöbbentőbb, hogy a spektákulum működik: a néző végig feszülten figyel.

S ez sincs másként ebben a színigaz történetben, ami a 2000-es amerikai elnökválasztás slusszpoénjának, a floridai szavazatok összeszámolásának (ill. össze nem számlálásának, ill. nem újraszámlálásának) részleteibe vezet be, nagy (színészi) erők megmozgatásával.

Mint az fenti vázlatunkból kitetszik, magunk is össze bírtunk dobni egy ilyen filmet. Ebből az következik, hogy aki 2008-ban vállalkozott hasonlóra, kétségtelenül nagy fába vágta a fejszéjét, s aligha könnyített a helyzetén avval, hogy a valóságból (a közelmúlt történelméből) szedte a meséjét. Ráadásul remekmű is készült már a tárgyban Spike Lee Megloptak minket című rövidfilmje (tökéletesen kilógva a Tíz perc - Trombita c. mélylila ködösítésből) arról a pár percről regél, amikor a mondott alkalommal Al Gore elnöksége látszott hótbiztosnak. Ezért az Újraszámlálás alkotói egy folytatásoknál bevált módszerhez folyamodtak, kidomborítottak egy eposzi sajátosságot, voltak már okos és érzékeny politikai háttéremberek a tévéfilmekben, tán még hősök is, de hétköznapi hősök, úgymond hősies figurák tán még nem, vagy nem túl sűrűn. Ilyenformán a kiváló Kevin Spacey, de akár a meglepően visszafogott Dennis Leary is a munka hőseit adják, akik a legjobb tudásuk szerint zúzzák inaszakadtukig, fel nem adván a reménytelen küzdelmet sem, nincs fájront, nincs cigiszünet (bah!), a játék addig tart, amíg a főnök (adott esetben az alelnök vagy a kormányzó) azt nem mondja, hogy ennyi, vége. Akkor lehet hazamenni, zuhanyozni, satöbbi, kibontani egy finomabb bort (és várni a telefoncsörgést).

Az Újraszámlálás ilyenformán a hősalakítások filmje is, bár a csapatkapitányokkal tapintatosan bánik (Gore-nak és Bushnak épp csak a vállát, tarkóját látjuk néha), de a világ tévéhíradóiból jól ismert figurák, mint az egyik oldalon Warren Christopher (John Hurt), a másikon James Baker (Tom Wilkinson) már döntő szerepben lépnek fel, és nagyon jól adják. S a színészek filmjében veri az egész mezőnyt Laura Dern, Katherine Harris floridai államminiszter (a helyi terminológia és a műfordítás szerint államtitkár), a történelem egy kitüntetett pillanatában magát felfoghatatlan, perdöntő helyzetben találó rémült porszem szerepében, ő aztán távolról sem riad vissza a külsődleges eszközöktől.

Csak hát az a baj az egésszel, hogy tudjuk a végét, s azt is tudjuk már a legelején, hogy mit állít majd a végén a darab - így pont az nincs, ami kéne: dráma. S ez nem a történelem hibája, hanem a filmé.

Forgalmazza az HBO

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.