Film

Egy fantasztikus nő

  • - kg -
  • 2018. július 7.

Film

Nem kell ahhoz a cinizmus végstádiumában lenni, hogy szemünk előtt megképződjön a tökéletes fesztiválfilm (T. F. F.), melynek fontossága felől szemernyi kétségünk sem lehet. A T. F. F. szereplői rendre az M & M, vagyis a megalázottak és megszomorítottak mezőnyéből kerülnek ki, és hívják fel figyelmünket korunk rákfenéire. Az Egy fantasztikus nő tökéletesen kimeríti a T. F. F. fogalmát; végigjárjuk mindazt a hétköznapi szörnyűséget, ami egy transznemű chilei nőre zúdul, amikor szembetalálja magát a többségi társadalom tipikus tagjaival, a törvény vagy csak saját maguk képviselőivel, olyan alakokkal, akik első, második és harmadik felindulásukban sem képesek elfogadásból jól vizsgázni.

Sebastián Lelio filmjében gyász keretezi a hősnő történetét: Marina előtt aligha ismeretlenek a kitaszítottság helyzetei, de párja hirtelen halálával gyors egymásutánban kapja meg, amit egy transznemű nő csak elszenvedhet. Középkorú szerelmének rokonságától, az elvált férfi exfeleségétől, felnőtt fiától és egyéb családtagjaitól éppúgy semmi jóra nem számíthat, mint a halál okát vizsgáló rendőri és egyéb erőktől, akik, ha tehetnék, a gyász jogától is megfosztanák. Egy tipikus T. F. F. beérné a pofonok leltárszerű felmutatásával, de Lelio és a főszerepet alakító Daniela Vega ennél többre szövetkeztek, és nemcsak a szándékaik, de az eszközeik is megvannak ahhoz, hogy Marina történetéből hús-vér filmet faragjanak. Egy feszült és bensőséges love & gyász sztorit, amelynek semmi szüksége a fontoskodás mankójára. Beéri egy öntörvényű film ismérveivel is.

Az ELF Pictures filmje

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.