Film

Szörnyek és szerelmek

Film

A 2008-as Gomorra naturalizmusához és a 2012-es Reality fanyar szatírájához képest a Szörnyek és szerelmek látszólag éles váltást jelez Matteo Garrone életművében.

2015-ös filmje Giambattista Basile A mesék meséje, avagy a kicsik mulattatása című 17. századi mesegyűjteményén alapul, mely a legkevésbé sem a kicsiknek szól, inkább a felnőttnek áthangszerelt tündérmese-adaptációkkal (Hófehérke – A terror meséje, Farkasok társasága) mutat rokonságot, vagy épp a saját sötét mesevilágokat építgető rendezők, Guillermo del Toro vagy Tarsem Singh munkáival.

Ám az Andersent és a Grimm testvéreket is megihlető Basile meséiben nem kell újra felfedezni az erőszakot és a szexualitást. Gar­rone csupán jó érzékkel kiválogatja a bennük rejlő leggroteszkebb motívumokat, és filmjét hagyja a rém­álmok logikája szerint működni. Ha a néző túlteszi magát (az indokoltan) a széttartó és laza szerkesztésen, és az időnként öncélú vizuális elemeken, egészen szokatlan élményben lesz része. Főhősei mind saját vágyaik és megszállottságuk rabjai, ami erőszakos, tragikus spirálba taszítja őket, ilyenformán a filmet olyan erőteljes képek (egy tengeri szörny hatalmas szívét majszoló Salma Hayek) és témák (a végzet által összekapcsolt emberek) működtetik, amelyek szinte hipnotikus erőt adnak neki. Garrone azt kívánja tőlünk, hogy ösztönösen és ne racionálisan nézzük a Szörnyek és szerelmeket, és tesz róla, hogy a barokkos kosztümök és belsők, a vakítóan élénk színek, meghitt és idegen keveredése, illetve a rafinált operatőri munka elbódítson mindenkit.

Forgalmazza a Pannónia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.