Film

Ferenc pápa

  • 2016. május 14.

Film

Miért olyan kenetteljes és ájtatos a legtöbb vallásos tematikájú film? Még az is, amelyik egy olyan pápáról akar mondani valamit, aki minden gesztusával a szenteskedés ellen foglal állást.

Az Elisabetta Pique újságírónő biográfiáján alapuló, képeskönyvszerű történetből épp az a keresetlenség és egyszerűség hiányzik, ami miatt Ferenc oly népszerű a katolikus egyházon kívül is. Az életrajzi szál hiányos, tele elvarratlan szálakkal, megválaszolatlan kérdésekkel: ügyetlen életképek sora, ami semmilyen valós motivációt nem tár fel. Legkevésbé a tangókedvelő, női szépségre érzékeny fiatalember elhivattatását teszi átélhetővé. Majd ugrunk negyven évet, s az akkor már/még bíboros Bergoglióval közelebbi ismeretségbe keveredő újságírónő felszínes és címszavakban előadott magánéleti vívódásait követjük. Aki a következőket deríti ki a leendő egyházfőről: a Buenos Aires-i érsek jó ember. Sőt, még annál is jobb. Szerény, sőt még annál is szerényebb. Egyszerű, sőt. De elvhű, sőt. Bátor. Sőt. Sőt. Legsőtebb.

A film tisztázni igyekszik a bíborost érő, az argentin diktatúra idején tanúsított magatartását felrovó vádakat, és beavat a pápaválasztás részleteibe. Az információkon túl azonban sem karizmatikus főhősre, sem erős dramaturgiával egyben tartott sztorira, sem a felszín kapirgálásánál igényesebb hozzáállásra nem futja. A film végén csakugyan megjelenő Ferenc az első másodpercben letörli a színről azt a lagymatag imitációt (benne a szerepre teljesen alkalmatlan főszereplő külsődleges alakítását), ami színre lépéséig zajlott.

Forgalmazza a Cirko Film–Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.