Film

Ferenc pápa

  • 2016. május 14.

Film

Miért olyan kenetteljes és ájtatos a legtöbb vallásos tematikájú film? Még az is, amelyik egy olyan pápáról akar mondani valamit, aki minden gesztusával a szenteskedés ellen foglal állást.

Az Elisabetta Pique újságírónő biográfiáján alapuló, képeskönyvszerű történetből épp az a keresetlenség és egyszerűség hiányzik, ami miatt Ferenc oly népszerű a katolikus egyházon kívül is. Az életrajzi szál hiányos, tele elvarratlan szálakkal, megválaszolatlan kérdésekkel: ügyetlen életképek sora, ami semmilyen valós motivációt nem tár fel. Legkevésbé a tangókedvelő, női szépségre érzékeny fiatalember elhivattatását teszi átélhetővé. Majd ugrunk negyven évet, s az akkor már/még bíboros Bergoglióval közelebbi ismeretségbe keveredő újságírónő felszínes és címszavakban előadott magánéleti vívódásait követjük. Aki a következőket deríti ki a leendő egyházfőről: a Buenos Aires-i érsek jó ember. Sőt, még annál is jobb. Szerény, sőt még annál is szerényebb. Egyszerű, sőt. De elvhű, sőt. Bátor. Sőt. Sőt. Legsőtebb.

A film tisztázni igyekszik a bíborost érő, az argentin diktatúra idején tanúsított magatartását felrovó vádakat, és beavat a pápaválasztás részleteibe. Az információkon túl azonban sem karizmatikus főhősre, sem erős dramaturgiával egyben tartott sztorira, sem a felszín kapirgálásánál igényesebb hozzáállásra nem futja. A film végén csakugyan megjelenő Ferenc az első másodpercben letörli a színről azt a lagymatag imitációt (benne a szerepre teljesen alkalmatlan főszereplő külsődleges alakítását), ami színre lépéséig zajlott.

Forgalmazza a Cirko Film–Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.