Lengyel Filmtavasz

Idegen égbolt

Film

A kis Ula lengyel bevándorlók gyermekeként él Svédországban. Szülei nem tökéletesek, vannak viták és feszültségek, de kétségtelenül nagyon szeretik a kislányt. Miután az iskolában összezördül egyik osztálytársával, az aggódó tanítónő elviszi egy gyermekvédelmishez, aki ad neki egy telefonszámot, amit bármikor hívhat. A kislány egy otthoni veszekedés és szülei félreértelmezett szeretkezése láttán hívja a számot, és kijön a rendőrség. Innentől pedig nincs visszaút: a kislány ideiglenesen nevelőszülőkhöz kerül. A teljesen banális horror olyan organikusan és magától értetődő természetességgel bontakozik ki, hogy a néző szóhoz sem jut. Ula egyszer nem jön haza az iskolából, és két szenvtelen hivatalnok azt mondja az anyának, hogy egy ideig nem láthatja gyermekét – Kafkához illő jelenet.

Még sokkolóbbá teszi a szituációt, hogy Dariusz Gajewski rendező belekényszeríti a nézőt a kislány ambivalens szemszögébe: ő pedig tudatlan, de ösztönösen meg is érti a helyzetet. Hasonlít a Maisie tudja főhőséhez, ám vele ellentétben Ula végül kézbe veszi saját sorsának alakítását. Gajewski finoman, de ítéletet mond a svéd (valójában az egész nyugat-európai) gyakorlat fölött: végig ott lebeg az eljárásban az idegenséggel szembeni burkolt, jól fésült gyűlölet, nem véletlen, hogy lengyel szülők ellen indul az eljárás (és ez messze vezet, ha a muszlimokra vagy a romákra gondolunk). Meddig van joga az államnak beleszólni a gyermeknevelésbe? Mikortól kezdődik a bántalmazás? Mit jelent a szerető család, és van-e ennek köze az eltérő kultúrákhoz? Erre már a nézőnek kell válaszolnia.

Vetíti a Művész mozi, április 19-én, 19.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.