Lengyel Filmtavasz

Idegen égbolt

Film

A kis Ula lengyel bevándorlók gyermekeként él Svédországban. Szülei nem tökéletesek, vannak viták és feszültségek, de kétségtelenül nagyon szeretik a kislányt. Miután az iskolában összezördül egyik osztálytársával, az aggódó tanítónő elviszi egy gyermekvédelmishez, aki ad neki egy telefonszámot, amit bármikor hívhat. A kislány egy otthoni veszekedés és szülei félreértelmezett szeretkezése láttán hívja a számot, és kijön a rendőrség. Innentől pedig nincs visszaút: a kislány ideiglenesen nevelőszülőkhöz kerül. A teljesen banális horror olyan organikusan és magától értetődő természetességgel bontakozik ki, hogy a néző szóhoz sem jut. Ula egyszer nem jön haza az iskolából, és két szenvtelen hivatalnok azt mondja az anyának, hogy egy ideig nem láthatja gyermekét – Kafkához illő jelenet.

Még sokkolóbbá teszi a szituációt, hogy Dariusz Gajewski rendező belekényszeríti a nézőt a kislány ambivalens szemszögébe: ő pedig tudatlan, de ösztönösen meg is érti a helyzetet. Hasonlít a Maisie tudja főhőséhez, ám vele ellentétben Ula végül kézbe veszi saját sorsának alakítását. Gajewski finoman, de ítéletet mond a svéd (valójában az egész nyugat-európai) gyakorlat fölött: végig ott lebeg az eljárásban az idegenséggel szembeni burkolt, jól fésült gyűlölet, nem véletlen, hogy lengyel szülők ellen indul az eljárás (és ez messze vezet, ha a muszlimokra vagy a romákra gondolunk). Meddig van joga az államnak beleszólni a gyermeknevelésbe? Mikortól kezdődik a bántalmazás? Mit jelent a szerető család, és van-e ennek köze az eltérő kultúrákhoz? Erre már a nézőnek kell válaszolnia.

Vetíti a Művész mozi, április 19-én, 19.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.