Lengyel Filmtavasz

Idegen égbolt

Film

A kis Ula lengyel bevándorlók gyermekeként él Svédországban. Szülei nem tökéletesek, vannak viták és feszültségek, de kétségtelenül nagyon szeretik a kislányt. Miután az iskolában összezördül egyik osztálytársával, az aggódó tanítónő elviszi egy gyermekvédelmishez, aki ad neki egy telefonszámot, amit bármikor hívhat. A kislány egy otthoni veszekedés és szülei félreértelmezett szeretkezése láttán hívja a számot, és kijön a rendőrség. Innentől pedig nincs visszaút: a kislány ideiglenesen nevelőszülőkhöz kerül. A teljesen banális horror olyan organikusan és magától értetődő természetességgel bontakozik ki, hogy a néző szóhoz sem jut. Ula egyszer nem jön haza az iskolából, és két szenvtelen hivatalnok azt mondja az anyának, hogy egy ideig nem láthatja gyermekét – Kafkához illő jelenet.

Még sokkolóbbá teszi a szituációt, hogy Dariusz Gajewski rendező belekényszeríti a nézőt a kislány ambivalens szemszögébe: ő pedig tudatlan, de ösztönösen meg is érti a helyzetet. Hasonlít a Maisie tudja főhőséhez, ám vele ellentétben Ula végül kézbe veszi saját sorsának alakítását. Gajewski finoman, de ítéletet mond a svéd (valójában az egész nyugat-európai) gyakorlat fölött: végig ott lebeg az eljárásban az idegenséggel szembeni burkolt, jól fésült gyűlölet, nem véletlen, hogy lengyel szülők ellen indul az eljárás (és ez messze vezet, ha a muszlimokra vagy a romákra gondolunk). Meddig van joga az államnak beleszólni a gyermeknevelésbe? Mikortól kezdődik a bántalmazás? Mit jelent a szerető család, és van-e ennek köze az eltérő kultúrákhoz? Erre már a nézőnek kell válaszolnia.

Vetíti a Művész mozi, április 19-én, 19.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.