Kísért a múlt VI.

Homok az árnyékban

David Lynch: Dűne

Film

Vannak filmek, melyek örökre más filmek árnyékában kénytelenek létezni. Lynch Dűnéjére ráadásul egy soha el nem készült film súlya nehezedik. Alejandro Jodorowsky, az éjféli mozik gátlástalanul kísérletező koboldja a korai hetvenes években egy grandiózus Dűne-adaptáció tervével állt elő: a látványtervezők Jean „Moebius” Giraud és H. R. Giger lettek volna, a színészi gárda pedig Salvador Dalíból, David Carradine-ból, Orson Wellesből, Gloria Swansonból és Mick Jaggerből állt volna – mindez pedig a Pink Floyd zenéjével aláfestve. Jodorowsky a Hollywood nyújtotta kereteken jócskán túlterjeszkedve egy körülbelül 10 órás LSD-tripként képzelte el filmjét. Természetesen ez az őrülettel határos meg nem alkuvás lett a projekt veszte.

Lynch 1984-es filmjét minden kortárs kritikus rettenetesnek tartotta, de még veszteséges is lett, noha a maga módján lenyűgöző film, s a rendező életművébe is szervesen illeszkedik. Először is váltást jelez az alkotói pályán (eltekintvén a valóban kissé atipikus Az elefántembertől) a vad, műfaj nélküli experimentális korszakból (The Grandmother, The Alphabet, The Amputee, Radírfej) a zsánerhatásokat mutató – és azokat egyúttal ki is forgató − szürreális stílus felé (Kék bársony, Twin Peaks, Mulholland Drive). Kyle MacLachlan itt alakítja először a titkos világba betekintést nyerő tiszta ifjú lynchi archetípusát. A messiássá váló Paul Atreides győz, de később a Kék bársonyban és a Twin Peaksben ugyanez a típus már elbukik. A Dűne legerősebb narratív szála az ő Muad’Dibbé alakulása – az ártatlanság elvesztése itt még a sors beteljesítésének feltétele, az érett Lynch­nél ugyanez már a romlásba vezet.

A rendező a rá később is jellemző élvezettel dagonyázik a gonoszság és a testi deformitás látványos bemutatásában. Ami később Frank Booth, Bob és a kuka mögött lakó rém lesz, az itt a galád Harkonnen család. Az őrült és torz Vladimir Harkonnen báró hosszadalmas, érthetetlen és színpadias kínzási jelenetekbe bocsátkozik (ráadásul elég egyértelműen vonzódik a fiatal fiúkhoz, ami mintha a gonoszság minősített esete volna – ezért sokan vádolják a rendezőt homofóbiával).

Jodorowsky eredeti vízióját követve Lynch is jól kidolgozott látványvilágot kreál a Dűne vetélkedő nemesi házai köré – a legmarkánsabb a Harkonnenek párás, zsíros ipari közege fellógatva kivéreztetett tehenekkel, felfakadó gennyes kelésekkel és kitépett szívdugókkal. Lynch kiváló érzékkel ragadja meg Herbert regényének anakronisztikus hangulatát a következetes, barokkosan telített vizuális világgal, melyben keveredik az ősi pompa és az áramvonalas futurizmus.

Azt persze kár tagadni, hogy ez a film bizony sok sebből vérzik, melyek egyike éppen a kézművesnek ható, darabos vizualitás. A speciális effektek sokszor megmosolyogtatóak és igen kezdetlegesek. A stúdió fukarsága pedig csikorgó narrátori betétek betoldását eredményezte – ezek rengeteget elvesznek a film élvezeti értékéből. Mégis tévedés azt állítani, hogy a Dűne Lynch tévedése volna. Ideje végre Jodorowsky víziójától függetlenül, Lynch életművébe ágyazva és korának sci-fijeivel egyenrangúként, de sajátos erényeit (és hibáit is) felismerve tekinteni rá.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.