Kísért a múlt VI.

Homok az árnyékban

David Lynch: Dűne

Film

Vannak filmek, melyek örökre más filmek árnyékában kénytelenek létezni. Lynch Dűnéjére ráadásul egy soha el nem készült film súlya nehezedik. Alejandro Jodorowsky, az éjféli mozik gátlástalanul kísérletező koboldja a korai hetvenes években egy grandiózus Dűne-adaptáció tervével állt elő: a látványtervezők Jean „Moebius” Giraud és H. R. Giger lettek volna, a színészi gárda pedig Salvador Dalíból, David Carradine-ból, Orson Wellesből, Gloria Swansonból és Mick Jaggerből állt volna – mindez pedig a Pink Floyd zenéjével aláfestve. Jodorowsky a Hollywood nyújtotta kereteken jócskán túlterjeszkedve egy körülbelül 10 órás LSD-tripként képzelte el filmjét. Természetesen ez az őrülettel határos meg nem alkuvás lett a projekt veszte.

Lynch 1984-es filmjét minden kortárs kritikus rettenetesnek tartotta, de még veszteséges is lett, noha a maga módján lenyűgöző film, s a rendező életművébe is szervesen illeszkedik. Először is váltást jelez az alkotói pályán (eltekintvén a valóban kissé atipikus Az elefántembertől) a vad, műfaj nélküli experimentális korszakból (The Grandmother, The Alphabet, The Amputee, Radírfej) a zsánerhatásokat mutató – és azokat egyúttal ki is forgató − szürreális stílus felé (Kék bársony, Twin Peaks, Mulholland Drive). Kyle MacLachlan itt alakítja először a titkos világba betekintést nyerő tiszta ifjú lynchi archetípusát. A messiássá váló Paul Atreides győz, de később a Kék bársonyban és a Twin Peaksben ugyanez a típus már elbukik. A Dűne legerősebb narratív szála az ő Muad’Dibbé alakulása – az ártatlanság elvesztése itt még a sors beteljesítésének feltétele, az érett Lynch­nél ugyanez már a romlásba vezet.

A rendező a rá később is jellemző élvezettel dagonyázik a gonoszság és a testi deformitás látványos bemutatásában. Ami később Frank Booth, Bob és a kuka mögött lakó rém lesz, az itt a galád Harkonnen család. Az őrült és torz Vladimir Harkonnen báró hosszadalmas, érthetetlen és színpadias kínzási jelenetekbe bocsátkozik (ráadásul elég egyértelműen vonzódik a fiatal fiúkhoz, ami mintha a gonoszság minősített esete volna – ezért sokan vádolják a rendezőt homofóbiával).

Jodorowsky eredeti vízióját követve Lynch is jól kidolgozott látványvilágot kreál a Dűne vetélkedő nemesi házai köré – a legmarkánsabb a Harkonnenek párás, zsíros ipari közege fellógatva kivéreztetett tehenekkel, felfakadó gennyes kelésekkel és kitépett szívdugókkal. Lynch kiváló érzékkel ragadja meg Herbert regényének anakronisztikus hangulatát a következetes, barokkosan telített vizuális világgal, melyben keveredik az ősi pompa és az áramvonalas futurizmus.

Azt persze kár tagadni, hogy ez a film bizony sok sebből vérzik, melyek egyike éppen a kézművesnek ható, darabos vizualitás. A speciális effektek sokszor megmosolyogtatóak és igen kezdetlegesek. A stúdió fukarsága pedig csikorgó narrátori betétek betoldását eredményezte – ezek rengeteget elvesznek a film élvezeti értékéből. Mégis tévedés azt állítani, hogy a Dűne Lynch tévedése volna. Ideje végre Jodorowsky víziójától függetlenül, Lynch életművébe ágyazva és korának sci-fijeivel egyenrangúként, de sajátos erényeit (és hibáit is) felismerve tekinteni rá.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.