Film

Széttörve

  • - kg -
  • 2017. február 19.

Film

M. Night Shyamalan másodvirágzását éljük, ezt még azok is kénytelenek lesznek belátni, akik – lojális, de jó ízlésű emberek lévén – sokáig kitartottak, ám a gyilkos fák támadását megéneklő Shyamalan-opus, Az esemény után kénytelenek voltak elhatárolódni a saját zsenialitásába belefeledkezett művésztől. Jól dokumentált a Hitchcockhoz és Philadelphiához egyaránt erős kötődésű rendező felívelése és lejtmenete, miként az sem maradt kellő kommentár nélkül, hogy előző filmje, A látogatás szerényebb léptékei már mintegy megelőlegezték a rehabilitációját. Az önmérsékletre kötelezett alkotó legújabb művében egy föld alatti helyszínre korlátozza a horror iránti hajlamait, három tinédzserlány várja rettegve, mi célból lettek elrabolva és pincébe zárva. De Shyamalonon nem foghat ki a horrorisztikus szerénységű büdzsé! Ha nem lehet kifelé, akkor ő befelé tágítja a tereket és 23 személyiséggel ruházza fel a hamvas lányáldozatokra vadászó rémet. Mondanunk sem kell; az egyetlen elmében tolongó személyiségváltozatok nem mindegyike preferálja a békés egymás mellett élést. Már 2-3 személyiség is nagy színészi mutatványra nyújt lehetőséget, hát még 23: ide egy európai arcél kell, az amerikaiak még 10-12 személyiséget csak-csak lenyomnak, de James McAvoy nyomába egyikük se érne. Kár, hogy a bugyira-melltartóra vetkőztetett, sikoltozva menekülő lányokról és a pincemélyek költői dohszagában tomboló szörnyekről szóló emberi drámákat ritkán díjazzák az Oscaron, így McAvoy 23-lövetű alakítása is áldozatul fog esni a csúnya műfaji előítéleteknek.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.