Film

Széttörve

  • - kg -
  • 2017. február 19.

Film

M. Night Shyamalan másodvirágzását éljük, ezt még azok is kénytelenek lesznek belátni, akik – lojális, de jó ízlésű emberek lévén – sokáig kitartottak, ám a gyilkos fák támadását megéneklő Shyamalan-opus, Az esemény után kénytelenek voltak elhatárolódni a saját zsenialitásába belefeledkezett művésztől. Jól dokumentált a Hitchcockhoz és Philadelphiához egyaránt erős kötődésű rendező felívelése és lejtmenete, miként az sem maradt kellő kommentár nélkül, hogy előző filmje, A látogatás szerényebb léptékei már mintegy megelőlegezték a rehabilitációját. Az önmérsékletre kötelezett alkotó legújabb művében egy föld alatti helyszínre korlátozza a horror iránti hajlamait, három tinédzserlány várja rettegve, mi célból lettek elrabolva és pincébe zárva. De Shyamalonon nem foghat ki a horrorisztikus szerénységű büdzsé! Ha nem lehet kifelé, akkor ő befelé tágítja a tereket és 23 személyiséggel ruházza fel a hamvas lányáldozatokra vadászó rémet. Mondanunk sem kell; az egyetlen elmében tolongó személyiségváltozatok nem mindegyike preferálja a békés egymás mellett élést. Már 2-3 személyiség is nagy színészi mutatványra nyújt lehetőséget, hát még 23: ide egy európai arcél kell, az amerikaiak még 10-12 személyiséget csak-csak lenyomnak, de James McAvoy nyomába egyikük se érne. Kár, hogy a bugyira-melltartóra vetkőztetett, sikoltozva menekülő lányokról és a pincemélyek költői dohszagában tomboló szörnyekről szóló emberi drámákat ritkán díjazzák az Oscaron, így McAvoy 23-lövetű alakítása is áldozatul fog esni a csúnya műfaji előítéleteknek.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.