Film

Széttörve

  • - kg -
  • 2017. február 19.

Film

M. Night Shyamalan másodvirágzását éljük, ezt még azok is kénytelenek lesznek belátni, akik – lojális, de jó ízlésű emberek lévén – sokáig kitartottak, ám a gyilkos fák támadását megéneklő Shyamalan-opus, Az esemény után kénytelenek voltak elhatárolódni a saját zsenialitásába belefeledkezett művésztől. Jól dokumentált a Hitchcockhoz és Philadelphiához egyaránt erős kötődésű rendező felívelése és lejtmenete, miként az sem maradt kellő kommentár nélkül, hogy előző filmje, A látogatás szerényebb léptékei már mintegy megelőlegezték a rehabilitációját. Az önmérsékletre kötelezett alkotó legújabb művében egy föld alatti helyszínre korlátozza a horror iránti hajlamait, három tinédzserlány várja rettegve, mi célból lettek elrabolva és pincébe zárva. De Shyamalonon nem foghat ki a horrorisztikus szerénységű büdzsé! Ha nem lehet kifelé, akkor ő befelé tágítja a tereket és 23 személyiséggel ruházza fel a hamvas lányáldozatokra vadászó rémet. Mondanunk sem kell; az egyetlen elmében tolongó személyiségváltozatok nem mindegyike preferálja a békés egymás mellett élést. Már 2-3 személyiség is nagy színészi mutatványra nyújt lehetőséget, hát még 23: ide egy európai arcél kell, az amerikaiak még 10-12 személyiséget csak-csak lenyomnak, de James McAvoy nyomába egyikük se érne. Kár, hogy a bugyira-melltartóra vetkőztetett, sikoltozva menekülő lányokról és a pincemélyek költői dohszagában tomboló szörnyekről szóló emberi drámákat ritkán díjazzák az Oscaron, így McAvoy 23-lövetű alakítása is áldozatul fog esni a csúnya műfaji előítéleteknek.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.