Film

Izgalmasabb tojások

David Frankel: Amit még mindig tudni akarsz a szexről

  • - köves -
  • 2012. szeptember 16.

Film

Még a szalonnás tojás is olyan ismerős, amit minden áldott reggel Meryl Streep tesz Tommy Lee Jones asztalára, miként arra csak egy veterán háziasszony képes, akinek harminc év után elege lesz. Elege lesz, mert se szex, se egy spontán "hogy vagy, drágám?", csak a golfcsatorna és a születésnapra kapott háztartási segédeszközök.

Az a szalonnás tojás, melyet Meryl (alighanem dublőr nélkül) kisüt, amerikai filmek tucatjaiból lehet ismerős, miként ismerős a konyha és ismerős a ház is, meg az autófeljáró, a szomszéd és az előkert, és ismerős az a tévéfilmes nettség is, mely ezt a vélt vagy valós középosztálybeli lakberendezést jellemzi. De ismerős a házasságukban megfáradt felek lelki lakberendezése is, flottul folyik a rossz házasság, menetrendszerűen kerülnek elő a szótlan reggelik és a néma vacsorák meg a tévé előtti bealvások. Nem a törvényszéki orvos szakértők, hanem ezek a nem túl szórakoztató, de nem is túl mélyen szántó, egyszóval meglehetősen lapos jelenetek hivatottak bizonyítani, hogy ez a házasság halott. Maga a film is közel áll a kimúláshoz, még jó, hogy az előzetesekből jól informált közönség tudja; a sziporkák majd később jönnek. Majd akkor, ha Steve Carell párterapeuta kanapéjának jobb végében Jones, bal végében Streep foglal helyet. Elég lusta dolog így ellazsálni a jutalomjátékhoz vezető utat, a két remek színész ennél sokkal jobb mondatokat és izgalmasabb tojásokat érdemelt volna, de végül csak elérkezünk a beígért kanapéhoz.

A várakozás nem is volt hiába, minden kanapén töltött perc háromszor annyit ér, mint a kanapé nélküliek, noha bergmani mélységek itt sem nyílnak, annyi történik csak, hogy a színészeknek végre van mivel játszaniuk. Elmaradt orális jóvátételekről, be nem vallott erotikus fantáziákról vallanak lányos és fiús zavarukban az öregecske házasfelek - hogy Streep ebben is jó, papírforma, hogy Jones még nála is jobb, az a Kinder-tojásban a meglepetés. Persze az övé a hálásabb szerep, Clint Eastwood kiképzőtiszti szigorának és Woody Allen kedvenc kanapéjának találkozásából ezen a szinten (és Reviczky Gábor hangján) nehéz rosszul kijönni.

A kanapén innen és túl játszódó családbarát mesedélutánból viszont csak rosszul lehet.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.