Film

Izgalmasabb tojások

David Frankel: Amit még mindig tudni akarsz a szexről

  • - köves -
  • 2012. szeptember 16.

Film

Még a szalonnás tojás is olyan ismerős, amit minden áldott reggel Meryl Streep tesz Tommy Lee Jones asztalára, miként arra csak egy veterán háziasszony képes, akinek harminc év után elege lesz. Elege lesz, mert se szex, se egy spontán "hogy vagy, drágám?", csak a golfcsatorna és a születésnapra kapott háztartási segédeszközök.

Az a szalonnás tojás, melyet Meryl (alighanem dublőr nélkül) kisüt, amerikai filmek tucatjaiból lehet ismerős, miként ismerős a konyha és ismerős a ház is, meg az autófeljáró, a szomszéd és az előkert, és ismerős az a tévéfilmes nettség is, mely ezt a vélt vagy valós középosztálybeli lakberendezést jellemzi. De ismerős a házasságukban megfáradt felek lelki lakberendezése is, flottul folyik a rossz házasság, menetrendszerűen kerülnek elő a szótlan reggelik és a néma vacsorák meg a tévé előtti bealvások. Nem a törvényszéki orvos szakértők, hanem ezek a nem túl szórakoztató, de nem is túl mélyen szántó, egyszóval meglehetősen lapos jelenetek hivatottak bizonyítani, hogy ez a házasság halott. Maga a film is közel áll a kimúláshoz, még jó, hogy az előzetesekből jól informált közönség tudja; a sziporkák majd később jönnek. Majd akkor, ha Steve Carell párterapeuta kanapéjának jobb végében Jones, bal végében Streep foglal helyet. Elég lusta dolog így ellazsálni a jutalomjátékhoz vezető utat, a két remek színész ennél sokkal jobb mondatokat és izgalmasabb tojásokat érdemelt volna, de végül csak elérkezünk a beígért kanapéhoz.

A várakozás nem is volt hiába, minden kanapén töltött perc háromszor annyit ér, mint a kanapé nélküliek, noha bergmani mélységek itt sem nyílnak, annyi történik csak, hogy a színészeknek végre van mivel játszaniuk. Elmaradt orális jóvátételekről, be nem vallott erotikus fantáziákról vallanak lányos és fiús zavarukban az öregecske házasfelek - hogy Streep ebben is jó, papírforma, hogy Jones még nála is jobb, az a Kinder-tojásban a meglepetés. Persze az övé a hálásabb szerep, Clint Eastwood kiképzőtiszti szigorának és Woody Allen kedvenc kanapéjának találkozásából ezen a szinten (és Reviczky Gábor hangján) nehéz rosszul kijönni.

A kanapén innen és túl játszódó családbarát mesedélutánból viszont csak rosszul lehet.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.