Film

Izgalmasabb tojások

David Frankel: Amit még mindig tudni akarsz a szexről

  • - köves -
  • 2012. szeptember 16.

Film

Még a szalonnás tojás is olyan ismerős, amit minden áldott reggel Meryl Streep tesz Tommy Lee Jones asztalára, miként arra csak egy veterán háziasszony képes, akinek harminc év után elege lesz. Elege lesz, mert se szex, se egy spontán "hogy vagy, drágám?", csak a golfcsatorna és a születésnapra kapott háztartási segédeszközök.

Az a szalonnás tojás, melyet Meryl (alighanem dublőr nélkül) kisüt, amerikai filmek tucatjaiból lehet ismerős, miként ismerős a konyha és ismerős a ház is, meg az autófeljáró, a szomszéd és az előkert, és ismerős az a tévéfilmes nettség is, mely ezt a vélt vagy valós középosztálybeli lakberendezést jellemzi. De ismerős a házasságukban megfáradt felek lelki lakberendezése is, flottul folyik a rossz házasság, menetrendszerűen kerülnek elő a szótlan reggelik és a néma vacsorák meg a tévé előtti bealvások. Nem a törvényszéki orvos szakértők, hanem ezek a nem túl szórakoztató, de nem is túl mélyen szántó, egyszóval meglehetősen lapos jelenetek hivatottak bizonyítani, hogy ez a házasság halott. Maga a film is közel áll a kimúláshoz, még jó, hogy az előzetesekből jól informált közönség tudja; a sziporkák majd később jönnek. Majd akkor, ha Steve Carell párterapeuta kanapéjának jobb végében Jones, bal végében Streep foglal helyet. Elég lusta dolog így ellazsálni a jutalomjátékhoz vezető utat, a két remek színész ennél sokkal jobb mondatokat és izgalmasabb tojásokat érdemelt volna, de végül csak elérkezünk a beígért kanapéhoz.

A várakozás nem is volt hiába, minden kanapén töltött perc háromszor annyit ér, mint a kanapé nélküliek, noha bergmani mélységek itt sem nyílnak, annyi történik csak, hogy a színészeknek végre van mivel játszaniuk. Elmaradt orális jóvátételekről, be nem vallott erotikus fantáziákról vallanak lányos és fiús zavarukban az öregecske házasfelek - hogy Streep ebben is jó, papírforma, hogy Jones még nála is jobb, az a Kinder-tojásban a meglepetés. Persze az övé a hálásabb szerep, Clint Eastwood kiképzőtiszti szigorának és Woody Allen kedvenc kanapéjának találkozásából ezen a szinten (és Reviczky Gábor hangján) nehéz rosszul kijönni.

A kanapén innen és túl játszódó családbarát mesedélutánból viszont csak rosszul lehet.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”