tévésmaci

Mormotamosdatás

  • tévésmaci
  • 2012. szeptember 16.

Film

Amikor Sztupa és Troché megálltak a mozdulatlan tó partján, tipikus szeptemberi délelőtt volt. Szépen sütött a nap, de a turisták már anorákban sétáltak a tó körül a botjukra szegecselt kis pléhjelvények adta teljes öntudattal, szemüket a tó kékeszöld páncéljára függesztve.

A víz tényleg teljesen mozdulatlan volt. Troché nyárinak már éppenséggel nem mondható, de azért mégiscsak könnyű sportzakójában kifejezetten tájidegennek érezte magát. Csak az nyugtatta meg valamennyire, hogy Sztupa sem bakancsot és zergetollas kiskalapot viselt, sőt, ha lehetséges, még ide nem illőbb képet mutatott, nagykabátot vett fel, sálat és kucsmát. Ha még rá is gyújt, úgy fog kinézni, mint egy szovjet pártfunkci a november hetedikei tribünön, gondolta Troché, s azonmód rá is kérdezett: miért öltöztél be úgy, mint egy eszkimó, hisz még csak szeptember van. Igen, de novembert csinálok. Novembert? Hogyan? Csak figyelj, mondta, de nem történt semmi. Álltak, néztek a tóra, időnként felpillantva konstatálták, hogyan cirkulálnak a turisták - így teltek a percek, tán egy óra is lepergett már, de nem történt semmi. Troché elhatározta, hogy szóvá teszi a dolgot. Ám mielőtt belefogott volna, úgy érezte, hűlni kezd a levegő. Arrébb lépett három lépést, de ott is fázott, föltekintvén az égre, azt is látta, hogy valami csapadék készülődik. Ördög és pokol, az előbb még sütött a nap. Sztupa nem mosolyodott el, nem adta semmi jelét, hogy észlelné a változást, szemét rendületlenül a tóba fúrta. Troché legjobban azon döbbent meg, hogy a turisták nem észleltek semmit az egészből, csupán fázósan a nyakukig húzták a cipzárjukat, és sétáltak tovább. Ez nem lehet, pár perc alatt tizenöt fokot esett a hőmérséklet, s mindjárt esni is fog, nem lehet, hogy ez mindenkit hidegen hagyjon (hogy a "hidegen hagy" formula legalább annyira tájidegen itt, mint ő maga, azt természetesen Troché is azonnal érzékelte). Ha pedig hideg van, mi behúzódunk a tévé elé.

Pénteken (17-én) még nem hagyjuk futni a Sziget érzelemvilágát, ezért tizenegy után az m1-en belehallgatunk Billy Idol - Az In Super Overdrive-turné című koncertfilmbe; én mondjuk a Coolon negyed tízkor elkezdett Kill Billel hangolok rá. Vajon miért? Hétkor a HBO-n, mert ők az olimpiát nem hagyják futni, A király beszéde ment.

Szombaton a nekibőszült m1 kilenc után már a Sherlock második évadát indítja, ami szép dolog, meg is érne egy külön misét, de azt inkább a következő számra és a helybéli lágyszívű kritikusra hagynánk. Nem a Sherlockot, hanem a nemzeti főadó dicséretes, de bizonytalan hatékonyságú sorozatfurorját. Lesz az m1-en még éjfél előtt Lángoló Mississippi is, ami ugye a sötét dél disznóságainak hagyatékát tárgyazza. Az milyen volt, amikor a lengyel csóka megzenésítette a trikolórt, ha van műmájerség a világon, annak az összes frakkját elkaphatják a Három szín - kékben a Dunán, tizenegykor. Sherlock sem adja fel, ami azt illeti. A Film Manián (ez milyen csatornanév, brr) egyenest Hercule társaságában lép fel délután.

Vasárnap a mondott sorozatközlő düh távolról sem végső kiteljesedéseként az m1 este nyolc után belefog az elmúlt évad magasan legjobb amerikai sorozatába, azEgyszer volt, hol nem voltba. A heti leghülyébb címünk nyilvánvalóan A bosszú bosszúja - a filmet tizenegy után adja a ViaSat3. Volt délután a Dunán a Fel a fejjel! Tudják, amiben a Latabár a fogolytáborban rajzol a falra egy padot, amin ül egy szerfelett csinos kisasszony...

Hétfőn a Duna este kilenc előtt vetíti A Noszty fiú esete Tóth Marival című adaptációt, de ne nézzék meg, inkább olvassák el; a mindenkori magyar próza egyik főműve.

Kedden Bonnie és Clyde a Dunán fél tíz előtt, valamikor a nyolcvanas években nagyon tetszett, az ezredforduló táján újranéztem és nagyon cikinek találtam.

Szerdán negyed kilenckor az m1 elindítja a tavalyi évad másik amerikai prémiumsorozatát, a Bosszút. Ha Nosztyra azt mondtam, amit, mit mondjak az Anna Kareninára? Fél tíz előtt kezd a Dunán.

Jaj, tegyük már le, beszélünk a jövő héten, ne tévézz, szia!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.