Jean-Baptiste Mix - Laurent Tirard: Moliere (film)

  • Horváth Klaudia
  • 2007. július 26.

Film

Először is szögezzük le, ez nem életrajzi film. Egy komédia, amiben a címszereplő összes darabját öszszekeverték, kicsit kifordították, és magát az írót is belemosták; személyiségét egybeolvasztották Tartuffe-fel, aki persze önmagaként is megjelenik, így szembetalálkozik önmagával.

Az alaptörténet, hogy Jean-Baptiste Poquelin dit Moliére tizenhárom év vándorszínészet után visszatér Párizsba, hogy XIV. Lajos előtt játszhasson a társulatával. Hiába a király komédia iránti rajongása, Moliére mindenáron tragédiát szeretne előadni, bár mindenki tudja, hogy csapnivaló a drámai szerepekben. Ekkor megjelenik egy fiatal nő, aki haldokló anyjához kéreti a színészt, de nem tudjuk meg, hogy mi történik a betegszobában, mert becsukódik előttünk az ajtó. Inkább elkezdődik egy álom vagy visszaemlékezés vagy a kettő keveréke (ez tűnik a legbiztosabbnak, hisz az üres lapra hajtja le a fejét, majd a Tartuffe kész kéziratáról emeli fel) a fiatal Moliére-ről, akinek adósságai vannak, amiért börtönbe zárják. A történet idáig követi az életrajzi szálat, majd egy hirtelen váltás: kezdődik a fikció, ahol mindenki több Moliére-figura keveréke (pl. Céliméne-ben van egy kevés a Mizantróp Céliméne-éből, a Tudós nők Philamintéből és a Kényeskedők alakjaiból is).

Jourdain, a gazdag kereskedő felfogadja hősünket, hogy tanítsa meg a színészet mesterségére, mert el akarja nyerni az említett bájos özvegy, Céliméne szerelmét. Papi ruhába öltözteti a színészt, és Tartuffe-ként bemutatja a családjának, de Elmire, Jourdain felesége el akarja kergetni a háztól a botcsinálta egyházi férfit. Természetesen nem maradhat ki a Tartuffe híres jelenete sem: Elmire, hogy bizonyítsa, hogy a vendégük hazudik, elbújtatja az asztal alá a férjét, de a csalás nem derül ki, sőt másfajta csalás lesz belőle: Moliére és Elmire összeborulnak.

Innen felgyorsul a film, újabb jelenetek bukkannak fel a címszereplő leghíresebb komédiáiból, néhol szó szerint, néhol kicsit átírva, végül a színész kilép a család életéből. A film legnagyobb dobása persze az, amikor a két Tartuffe találkozik. Végül azt is megtudjuk, mi történt az elején ránk csukott ajtó mögöttÉ

A Moliére egy finom, elragadó, kicsit franciás, kicsit moliére-es (bár lehet, hogy a kettő ugyanaz) komédia, kedves párbeszédekkel, kellő iróniával és szarkazmussal - minden szempontból napjaink mozija a velünk és bennünk élő fösvényekről, tudós nőkről és Tartuffe-ökről.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.