Well Done - Roger Michell: Vénusz (film)

  • - köves -
  • 2007. július 26.

Film

Egy sarki pub, ami úgy néz ki, mint egy sarki pub, és két egymást heccelő öregember, akik úgy néznek ki, mint... igen, pont úgy.

A filmes valóságnak azon a szintjén heccelődnek, ahol még minden lehet a gyerekből: négy esküvő és egy temetés éppúgy, mint négy Leigh és egy Loach, vagy fordítva. A szóban forgó deres halántékok nemcsak asztal-, de pályatársak is. Maurice és Ian leszerelt színész, s noha egyikük sem vitte sokra, annyi öreguras derű azért szorult beléjük, hogy reggeli sporttevékenység gyanánt gyógyszeradagjukkal gombfocizzanak, a napi teendők intézése közben pedig régi Hamlet- és Polonius-alakításokkal ugrassák egymást. A hátralévő idő kérdésében sincs vita közöttük, arról azonban, hogy mivel töltsék ki az utolsó felvonást, már megoszlik a véleményük. Iannak akkor csillan fel a szeme, ha egy pihenőre alkalmas heverő tűnik fel a láthatáron, Maurice-nak azonban egészen más vágyai támadnak ugyanezen bútordarab láttán. Közelgő műtét, réges-rég beállt impotencia mit sem számít, neki akkor sem az odavetett alamizsna kell az élettől, hanem mindaz, ami hite szerint még jár. Megélni az utolsó kört, fityiszt mutatni a halálnak, ez az ő stílusa. És akkor befut a lány, vidéki rokon, Iant jött ápolni Londonba. Rózsaszín melegítő, vastagon festett szem, méla megvetés az öregekkel és úgy anblokk az egész világgal szemben. Köszönésre sem méltatja Maurice-t, aki viszont azonnal meglátja a sört vedelő, tenyeres-talpas teremtésben a meghódítani való nőt. Szép jelenet, amelyben Maurice megrázza magát, s bár a teste tiltakozik, ő mégis sporttörténelmet ír: ha bizonytalan léptekkel is, de átviszi a legalább 3 generációs szakadékot. Mint fent már pedzegettük, a Vénusz rendezője, Roger Michell előtt két kijárat (egy vígjátéki és egy sültrealista) is nyitva állt, ő mégis egy harmadikon sétált ki az öregfiúk által frekventált pubból. A halál elkerülhetetlen volta és az elcseszett életek realitása, a kórházi folyosók fertőtlenítőszaga és a korral járó prosztatagondok a nagy büdös valóságból valók, a tenyeres-talpas teremtés és az idős gavallér kölcsönösen jótékony kapcsolata viszont egyenesen a My Fair Ladyből. Michell odáig finomította saját hajdani sikere, a minden romantikus hájjal megkent Notting Hill (Sztárom a párom) receptjét, hogy a romantikus-vígjátéki számításból, melyre alapjában véve a Vénusz is épít, csak egy-egy ritka pillanatban érezhető a számítás. A poénok végig ülnek, márpedig ehhez nem egy széplélek, hanem egy kíméletlen tánctanár kell, aki a nap 24 órájában veri az ütemet, de teljesen hiteles az öregkor diagnózisa is, ez viszont egy egészen másfajta érzékenységet feltételez mind a rendező, mind a színészek részéről. Az nem hír, hogy Peter O'Toole minden szinten szinte mindent képes eljátszani, az viszont annál inkább, hogy egy pályakezdő színésznő - Jodie Whittaker - végig bírja az iramot, s a könynyebb és komolyabb játékban is egyenrangú partnere a hetvenöt éves nagyságnak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.