tévésmaci

Kosok tánca

  • tévésmaci
  • 2022. február 2.

Film

Amikor Sztupa és Troché egy Waylon Jennings-koncert után kajtattak, azt… izé, akárhonnan is nézzük, Grósz Károly kedvéért tették.

Minden úgy kezdődött, ahogy szokott: a nagy erőkkel a visszavonulásának finalizálásán dolgozó Óvári et.-nak volt még egy kérése, hogy ugyan hallgassák már meg a külügyminiszter-helyettest, Kovács Lászlót, akinek az épp a bánata, hogy a főtitkárt gardírozza közelgő amerikai útján. Mindebből az kerekedett ki, hogy Grósz mindenki elől eltitkolt nagy kedvence Waylon Jennings, s jó lenne, ha a kéthetes kinn tartózkodása alatt – ugyancsak titokban – elmehetne egy koncertjére, csak az a baj, hogy nevezett utoljára márciusban adott koncertet Seattle-ben, s legközelebb októberben tervez fellépni valahol Észak-Karolinában, tán Charlotte városában. Diplomáciai erők már próbálkoztak nála, hogy július és augusztus fordulója körül nem tenne egy röpke kivételt, de körberöhögte őket, s még a Los Angeles-i olimpiát is emlegette, továbbá azt, hogy a lemezén dolgozik, kopjanak le. Grósz állítólag baromi csalódott, s folyvást csak a Too Dumb for New York, Too Ugly for L. A.-t dúdolja, úgyhogy, ha tudnának valamit tenni, azt nagyon megköszönnék. Nyilván – bólintott Sztupa. S menten elrepültek Amerikába. Hogy ott mit csináltak, arról homályosak Ómafa feljegyzései, de annyi egészen bizonyos, hogy Sztupa egyszer egy Full Moon Inn Bed and Breakfast nevű intézmény udvarán felállított színpadon beszállt énekelni valami trióhoz, s állítólag ez volt Reggie Young, Mickey Raphael és Robby Turner egyetlen olyan közös fellépése, amikor csak ők hárman játszottak (meg ugyebár Sztupa). Tőlük annyit tudtak meg, hogy Kris Westburyben, ami valójában Jerichót jelent (New York állam), Willie pedig Warwickban (Rhode Island) lép fel a jelzett időben, Johnny viszont pont két nappal az érkezés előtt és a távozás másnapján játszik csak, s akkor is mindkétszer Tennessee-ben, Hendersonville-ben, s ugyan ki hinné, Nashville-ben. Sztupának kellemes bariton hangja van, úgyhogy jól telt az idő, s meg is beszélték új barátaikkal, hogy majd valamikor az ősszel összefutnak Londonban, ott lesz mindenki, csak ők a világért se vigyenek magukkal párttitkárokat. Bár Sztupa és Troché ígérni soha nem szerettek, ebbe belementek. Mikor aztán Sztupa ráadásként elénekelte a City of New Orleanst, mely dalmű egy közkedvelt vasúti viszonylatról szól, s megvolt a taps meg a vállveregetés, ott maradt velük a nagy kétség: de mi lesz Grósszal?! Menjen inkább Disneylandbe, rántott vállat Troché, mire mindenki kacagott, Sztupa meg elment a recepcióra, s felhívta Kovácsot, hogy van egy ötlete.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.