"Lehetett zokniban gitározni" - Tanka Balázs - Turbo

  • Vincze Ádám
  • 2011. május 26.

Film

A szerény klubzenekarként indult budapesti Turbo az elmúlt öt-hat évben az egyik legnagyobb rockzenei reménységgé vált azokban a körökben, ahol nem ciki, ha egy zenekar angolul énekel, zenéjével pedig túlmutat a szokásos verze-refrén-verze szerkezeteken. A pszichedéliával bőven átitatott, mégis vérbő rockot nyomató brigádnak most jelent meg új lemeze Lost Measure címmel. Tanka Balázs énekes ebből az apropóból válaszolt a Narancs kérdéseire a zenekar múlt pénteki, R33-as lemezbemutatója előtt.

A szerény klubzenekarként indult budapesti Turbo az elmúlt öt-hat évben az egyik legnagyobb rockzenei reménységgé vált azokban a körökben, ahol nem ciki, ha egy zenekar angolul énekel, zenéjével pedig túlmutat a szokásos verze-refrén-verze szerkezeteken. A pszichedéliával bőven átitatott, mégis vérbő rockot nyomató brigádnak most jelent meg új lemeze Lost Measure címmel. Tanka Balázs énekes ebből az apropóból válaszolt a Narancs kérdéseire a zenekar múlt pénteki, R33-as lemezbemutatója előtt.

*

Magyar Narancs: A lemezbemutató helyszínéül miért pont az R33-at választottátok? Szerintem nem lenne túlvállalós a zenekarnak egy önálló buli mondjuk az A38-on vagy a Gödörben.

Tanka Balázs: Bármelyik helyen megtarthattuk volna, de inkább a helyszínben is a kuriózumot kerestük még akkor is, ha a zenekar anyagilag bukik rajta, és egyébként is kockázatos. A Gödörben vagy az A38-on mindenki tud játszani, mi is fogunk, mert imádjuk őket, de a lemezbemutatóra direkt egy különleges helyet szerettünk volna, és erre tökéletesen alkalmas az R33 a saját kis kommunajellegével és a fura, Mos Eisleyról szökött arcokkal.

MN: A Turbo annak idején gyakorlatilag hobbizenekarként indult, ha jól emlékszem.

TB: Kis klubzenekarként kezdtünk, és teljesen tudatosan nem folytattunk semmiféle PR-tevékenységet. Abszolút örömzeneként működött - megjegyzem, most is -, és azt gondoltuk, hogy ha ez a dolog bejön, akkor a kis klubokból is ki fogja magát nőni - és pontosan ez is történt. Annak idején a Fészek Klubban játszottunk hetente-kéthetente: óriási bulik voltak, a plafonról csöpögött a víz, és ötven ember őrült meg abban a kis lyukban. Egy idő után magától pördült át ez a dolog, elkezdtek mindenhova hívogatni minket, és körülbelül itt döntöttük el, hogy egy picit odarakjuk magunkat: itt lett tudatos az egész, úgy az első lemeznél.

MN: Most pedig már a második Turbo-lemez jelent meg, a Lost Measure.

TB: Két részlete van a lemeznek: az első hat dal, ami felkerült, a Seven Skulls vagy a The Tide például, régebbi témák, játszottuk is őket koncerten, a másik hat dalt, például a nyitó nótát, a Neon Spinest vagy a Crystal Valleyt pedig az elmúlt fél évben vettük fel. Lelkileg, magánéletileg kicsit beledöglöttünk ebbe a lemezbe, és ez hallható is benne szerintem; nem mondanám, hogy egy tudatos, tökéletesre csiszolt anyag ez, hanem az éppen aktuális lelkiállapotunk legtökéletesebb lenyomatát hallod a lemezen. Egyébként teljesen élőben vettük fel: a zenekar egyszerre játszott, és a legjobb verziókat hagytuk meg, amire utómunkában rátettünk még sávokat. Van olyan felvétel egyébként, ami úgy egy éve készült, meg olyan is, ami három hete.

MN: A ti koncepciótok volt az élő felvétel?

TB: Így van. Eljött Hidasi Barnabás hangmérnök a próbaterembe, elhozott néhány cuccot a stúdiójából, kialakítottunk egy lehallgatószobát, és élőben vettük fel a nagy részét. Az első lemez szintén ugyanígy készült, igaz, az egy rendes stúdióban, most viszont tisztában voltunk azzal, hogy a Lost Measure sokkal bonyolultabb anyag, technikailag nehezebbek a dalok, és a világon nincs annyi stúdióidő, amit el ne használnánk rá. Itt egy családiasabb hangulatban dolgozhattunk: sokkal jobban éreztük magunkat, lehetett zokniban gitározni meg ilyenek. A terem adottságai pedig kiválóak: akusztikailag majdnem ugyanazt tudta nyújtani, mint egy stúdió.

MN: Az új lemez egyrészt egységesebb, mint az előző volt, másrészt viszont sokkal nehezebb hallgatnivaló.

TB: Abszolút. Egészen más tudatállapotban készült, de én azért nem vagyok objektív ebben a kérdésben, mert annyira rommá hallgattuk a próbateremben, hogy nekem már minden téma magától értetődőnek tűnik, de ha először hallanám magunkat, valószínűleg pont ugyanezt mondanám. A zenekarban én vagyok egyébként a legpopulárisabb ízlésű: olyan bandákon nőttem fel, mint mondjuk a Stone Temple Pilots vagy a Creed, amelyek igazából kiválóan összerakott, iszonyatos tudású énekesekkel felvett egyszerű, tufa rockzenék, és az énektémákat tekintve én is próbálok hasonló úton járni. Viszont a helyzet az, hogy annak nincs értelme, ha csinálunk Magyarországon egy ugyanilyen zenekart: inkább attól válik érdekessé, ha beletesszük kicsit önmagunkat, és a saját szánk íze szerint zenélünk. Az ilyesmit nem is lehet tudatosan csinálni, egyszerűen ilyenek vagyunk: Dávidból (Vígh Dávid - V. Á.) ezek a kifacsart gitártémák jönnek, Delov Jávor pedig dzsesszdobos, és ha ezek ketten nekiállnak jammelni a próbateremben, akkor megtörténik a csoda. Nekem a saját zenénk nem nehezen befogadható - nekem mondjuk a Mars Volta az, ami már sok.

MN: Érdekes, hogy ezt mondod, mert pont a Mars Voltához szokták hasonlítani a Turbót sokan.

TB: Hozzáteszem, hogy a Mars Voltát abszolút tisztelem, mert irgalmatlan ereje van annak a zenének, de nem érzek késztetést, hogy otthon betegyem, és mulatni sem az ilyesmire szeretek. Ugyanakkor egyrészt annyira jellegzetes a megszólalásuk, hogy aki egyszer hallotta őket, az sose felejti el, másrészt pedig teljesen kompromisszummentes zenét játszanak. Valahol a Turbóval annak idején nekünk is el kellett döntenünk, hogy vagy elmegyünk slágeresebb irányba, és szűk gatyákban bohóckodunk az indie-partikon, vagy csináljuk a saját zenénket, és megpróbálunk ebből a lehető legszínvonalasabban kijönni. A Lost Measure-ben pont az utóbbi hozzáállás érvényesül.

MN: Ezek szerint nem is volt kísértés, hogy a szépen kifutott első lemez után elmenjetek egy slágeresebb irányba?

TB: Abszolút nem, bár amikor megírtuk a dalokat, azt gondoltuk, hogy a lemezen igenis van három olyan sláger, amit fognak játszani a rádiók. A kultúrmissziórésze a dolognak az, hogy meg kell változtatni az emberek ízlését, fel kell nyitni a szemüket. A Mars Voltához való hasonlítgatás azért sem bánt, mert így megtörténhet, hogy tízből két ember mondjuk tudja, mi az a Mars Volta, nyolc pedig nem, de utánanéznek, és ha ebből a nyolc emberből kettőnek megtetszik, akkor már nyertünk: akkor már megtudják, hogy van egy ilyen szegmense is a rockzenének, amit egyébként Magyarországon még most, 2011-ben is a Metallica meg a Guns 'n' Roses nevekkel határol körül az átlagember. Na, ezen szeretnénk mi változtatni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.