tévésmaci

Lóvásárfia

  • tévésmaci
  • 2021. szeptember 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché felkeresték Pikk Hatalmas Pókot...

...volt bennük egy kis rossz érzés, minek az ilyen alakokkal boltolni vagy egyáltalán kezdeni bármit is, de hát egyenesen a polbiztől Óvári kommendálta őt, nagy szolgálat a hazának, és persze személyes szívesség neki, az meg ugyebár valamicske valuta. S minden rossz érzésük szépen be is igazolódott, Pikk Hatalmas Pók egy falon ücsörögve fogadta őket. Igyekezett érdeklődő pofát vágni, de sok foganatja nem volt, hiszen közben szenvedélyesen túrta az orrát. Két kézzel, pontosabban lábbal, vagyis hárommal. Nyolc lábunkból a többség hárommal tudja túrni az orrát, de én négy és féllel, tulajdonképpen öttel, de az ötödikkel nem maradéktalanul, innen a négy és fél, kezdte minden bevezető nélkül, mint akinek sietős a dolga, s már szívesen a lényegre térne, de adóznia kell önön hiúságának. Mindebből Sztupa és Troché azt a következtetést szűrte le, hogy Pikk Hatalmas Pók tudja, hogy az emberek közt mit jelent a nyilvános orrfúrás, s azt pedig feltételezi, hogy ők pedig tudják, hogy Pikk Hatalmas Póknak mást jelent. (Itt Ómafa feljegyzéseiben van egy tintaceruzával eszközölt beszúrás, rosszul olvasható, elfolyott, betűzöm: A pókoknak nincs is orruk. De ez csak arról árulkodik, hogy Ómafa nem értett semmit az egészből.) Persze Sztupa és Troché egyáltalán nem tudták, hogy Pikk Hatalmas Póknak mit jelent az orrfúrás, eddig az sem érdekelte őket különösebben, hogy most Pikk Hatalmas Póknak tényleg van-e orra, vagy egyáltalán bárkinek van-e orra. Annyit tudtak, hogy Pikk Hatalmas Pókkal jó vigyázni. De Troché például ezt a vigyázást is a saját szabályai szerint értelmezte: ha kedvünkért csinálod, nyugodtan abbahagyhatod, Pók, mondta mintegy joviálisan. De Pikk Hatalmas Pók nem lankadt, tudok így is beszélni. Sztupa mindig törekedett valamiféle – enyhén mesterkélt; látványosan, jól észrevehetően enyhén mesterkélt – udvariasságra, de most mégsem bökte ki, hogy hol tanultál meg ilyen szépen beszélni? Leginkább azért, mert Pikk Hatalmas Pók elég rondán beszélt, valahogy köpködte a szavakat. Van itt ez a Pölöskei, mondta. Poloska a nyomorult, mint azt a neve is ékesen bizonyítja, de póknak adja ki magát, még két pluszlábat is növesztett, csekkoltam, nem műlábak, tök igazinak tűnnek. Vele kéne beszélni, hogy csípjen vissza. Tudniillik, a lendületből – fűzte hozzá szavanként Pikk Hatalmas Pók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.