Film

Mavericks - Ahol a hullámok születnek

  • Kovács Bálint
  • 2012. december 29.

Film

Ha valaki képtelen megbirkózni a gondjaival, s egy függőségbe menekül, amivel folyamatosan a halált kockáztatja, abból kétféle film születhet. Vagy dráma egy drogosról, elrettentő példaként minden nézőnek, vagy dráma egy sportolóról, követendő példát állítva mindenki elé. Mivel a kilencvenes években az amerikai Jay Moriarty apjának elvesztése és a korán rászakadt túl nagy felelősség traumáját nem drogokkal enyhítette, hanem a gyilkos óceáni hullámok meglovaglásával, a Mavericks az utóbbi kategóriában indul - nagyvonalúan eltekintve minden meglepetéstől. Rég volt ilyen nehéz nem szurkolni azért, hogy a főhőst csapja már egy hegyes sziklához valamelyik hullám, vagy legalább történjen valami előre nem látható.

A Mavericks olyan, mintha nem is maga a film lenne, hanem egy oktatóanyag arról, hogyan kell sportolóról filmet készíteni. A csóró kölyökről, akit otthon nehéz körülmények várnak, derüljön ki, hogy istenadta tehetsége van a szörfhöz/pingponghoz/ipari alpinizmushoz. Szemeljen ki egy még az ő határain is túlmutató célt. Kerítsen egy szigorú, de csupaszív tanítót, felkészülés közben legyen szerelmes valakibe, és szerezzen ellenséget is. Viszonylag hamar jöjjön rá, hogy valójában nem is a hullámokkal/szörnyű kínai pingpongzsenivel/hihetetlen magasságú irodaház felső szintjének ablakaival kell szembenéznie, hanem valamivel, ami mélyen belül bántja. Számoljon le a démonaival is. S merüljön fel, hogy mindez hiába volt, mert lehet, hogy a feladat teljesítése közben meghal. Ne haljon meg. Vége főcím.

Még sok is ennyi izgalom egy filmbe.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.