Film

A tenger törvénye

  • 2012. december 29.

Film

A halász akkor is kimenti a vízből a bárkája felé úszó, kimerült afrikai menekülteket, ha a hatóság kifejezetten tiltja az ilyesmit - ez a tenger törvénye. Az egyenruhások (vagyis az állam, a civilizáció) már nem ismerik vagy ügyet sem vetnek rá: a tutajjal életük árán is egy jobbnak vélt világba menekülni kívánókat visszatoloncolják a biztos halálba. A tenger tehát: éltető őselem, amely táplálja a mediterrán sziget népét, amíg az elfogadja tőle a táplálékot, és nem kizsákmányolni igyekszik. A civilizáció meg: pénz, javak, fogyasztás, amely lerombolja az évszázados világrendet, turizmusra, fitneszre és bankszámlára cseréli az apák örökségét.

Szép, kerek példázatot mesél el Emanuele Crialese Velencében díjazott filmje. Egy fiú és özvegy édesanyja a fenyegető szegénység miatt turisták ellátásából és szórakoztatásából próbálna megélni a nagyapa mestersége, a leáldozóban lévő halászat helyett. Ezer megalkuvást vállalnak, ám amikor a sors a náluk is kiszolgáltatottabb fekete menekültekkel hozza össze őket - félve, tiltakozva, az emberséget magukban erővel is elnyomni akarva, de végül mégiscsak -, segítő kezet nyújtanak a rászorulóknak, s áldozatot hoznak szabadságukért.

A humanista tantörténettel az a legnagyobb probléma, hogy benne a fekete és a fehér túlságosan élesen különül el; jó embereinek jósága és rossz embereinek rosszasága egyaránt jelszó-egyszerűségű. Az egészben van valami prédikátori kimódoltság, a részleteken gyorsan átsikló mozgalmári egyértelműség, szájbarágósan egyirányú jellemfejlődés.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.