Film

A tenger törvénye

  • 2012. december 29.

Film

A halász akkor is kimenti a vízből a bárkája felé úszó, kimerült afrikai menekülteket, ha a hatóság kifejezetten tiltja az ilyesmit - ez a tenger törvénye. Az egyenruhások (vagyis az állam, a civilizáció) már nem ismerik vagy ügyet sem vetnek rá: a tutajjal életük árán is egy jobbnak vélt világba menekülni kívánókat visszatoloncolják a biztos halálba. A tenger tehát: éltető őselem, amely táplálja a mediterrán sziget népét, amíg az elfogadja tőle a táplálékot, és nem kizsákmányolni igyekszik. A civilizáció meg: pénz, javak, fogyasztás, amely lerombolja az évszázados világrendet, turizmusra, fitneszre és bankszámlára cseréli az apák örökségét.

Szép, kerek példázatot mesél el Emanuele Crialese Velencében díjazott filmje. Egy fiú és özvegy édesanyja a fenyegető szegénység miatt turisták ellátásából és szórakoztatásából próbálna megélni a nagyapa mestersége, a leáldozóban lévő halászat helyett. Ezer megalkuvást vállalnak, ám amikor a sors a náluk is kiszolgáltatottabb fekete menekültekkel hozza össze őket - félve, tiltakozva, az emberséget magukban erővel is elnyomni akarva, de végül mégiscsak -, segítő kezet nyújtanak a rászorulóknak, s áldozatot hoznak szabadságukért.

A humanista tantörténettel az a legnagyobb probléma, hogy benne a fekete és a fehér túlságosan élesen különül el; jó embereinek jósága és rossz embereinek rosszasága egyaránt jelszó-egyszerűségű. Az egészben van valami prédikátori kimódoltság, a részleteken gyorsan átsikló mozgalmári egyértelműség, szájbarágósan egyirányú jellemfejlődés.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."