Meghalt Király Jenő

  • narancs.hu
  • 2017. október 3.

Film

A filmesztéta 73 éves volt.

A Balázs Béla-díjas filmesztétát, egyetemi tanárt hosszú betegség után érte a halál, adta hírül a Prizma.

Király Jenő 1962 és 1967 között az ELTE hallgatója volt, diplomájának megszerzése után röviddel, 1970-től már az egyetem tanáraként dolgozott. Kutatási területei közé tartozott a marxista filmelmélet és a tömegfilm esztétikája, amelynek legjelentősebb hazai tudósa volt.

Tömegfilmes tárgyú kutatásait a nyolcvanas évektől máig meghatározó jelentőségű szakkönyvekben publikálta: Film és szórakozás (1981), Mozifolklór és kameratöltőtoll (1983). A kilencvenes években tovább finomította tömegfilm-esztétikáját (Mágikus mozi, 1998), majd nekilátott hatalmas, átfogó filmesztétikája megírásának.

Király Jenő 2008-ig az ELTE oktatója volt, 2009-től néhány évig a Kaposvári Egyetemen tanított. 2014-ben régi egyetemén születésnapi konferenciát rendeztek a tiszteletére. Hosszú betegség után 2017. augusztus 27-én, soproni otthonában, 73 éves korában hunyt el, családja azonban csak most hozta nyilvánosságra a szomorú hírt.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.