„Miért kérjünk hozzá állami pénzt?”

  • Czibolya
  • 2015. március 1.

Film

Szimler Bálint és Rév Marcell Kodály Method-sorozatát záró, Balaton Method című mozija közösségi finanszírozással valósult meg, így több szempontból is új fejezetet jelenthet az ébredező magyar film számára.

magyarnarancs.hu: Alig egy évvel ezelőtt a Kodály Methodról mint tetszhalott projektről beszéltetek. Hol a fordulat?

Szimler Bálint: Egyszerre túl sok vasat tartottunk a tűzbe, felapróztuk magunkat, így nem csoda, hogy a projekttel kapcsolatban a stábon belül is lankadt a lelkesedés. Az viszont már a Kodály Method aktív időszaka alatt felmerült bennünk, hogy a sorozat megkoronázásaként össze kellene hoznunk egy nagyobb szabású, egész estés mozit, ám akkor nem sikerült ehhez szponzort találnunk.

Aztán pár hónappal ezelőtt épp a Kodály Method Facebook-oldalát böngészve ugrott be az ötlet: ha az a néhány ezer rajongónk fejenként bedobna egy ezrest, abból le tudnánk forgatni egy filmet. Így jutottunk a közösségi finanszírozás ötletéhez, amely ráadásul már csak igényfelmérésnek sem utolsó: minden szempontból ez volt a mi belépőnk, hogy kellünk-e még vagy sem.

magyarnarancs.hu: A Kodály Method hagyományosan nonprofit vállalkozásként működött.

Szimler, Rév

Szimler, Rév

Fotó: Németh Dániel

Rév Marcell: A Kodály Method epizódjai szinte nulla forintból készültek, de volt, mikor mi magunk, illetve Muhi András Pires producer egészítette ki a költségvetést. A sorozattal párhuzamosan tartottunk tematikus bulikat, amelyeken az epizódokban szereplő zenekarok gyakorlatilag szívességből léptek fel: ezen estek bevételéből tudtuk finanszírozni a legszükségesebb technikai kiadásainkat.

SZB: Örökké viszont nem lehet szívességeket kérni. A főiskoláról kikerülve indítottuk a Kodály Methodot, ahogy viszont az évek alatt minden segítőnknek állása, komolyabb projektjei lettek, egyre nehezebbé vált havi szinten ingyenmunkára összecsődíteni azt a néhány jóakarót.

magyarnarancs.hu: Mennyire bizonyult hatásos megoldásnak az új típusú finanszírozás?

SZB: Három hónapot adtunk magunknak, hogy összegyűljön a minimálisnak belőtt összeg az egyik közösségi finanszírozó oldalon. Bár ezt sikerült határidőn belül elérni, a film költségvetése és vele együtt a forgatókönyv is tovább és gyakorlatilag folyamatosan bővült. Mikor belevágtunk, legfeljebb kilenc-tíz zenekarral szerettünk volna dolgozni, ám a végén a résztvevők felduzzasztott listáját már egy egész estés játékfilmbe is csak nagy nehezen tudtuk beleszuszakolni.

Úgy álltunk hozzá, hogy a hír, amelyet a sikeres közösségi finanszírozás generálhat, legalább annyit ér, mint maga a pénz. És valóban, a kampánynak köszönhetően sikerült megnyernünk olyan szponzorokat, mint az OTP vagy a MasterCard.

magyarnarancs.hu: Szerintetek mennyiben jelenthet valós alternatívát a magyar független filmnek a közösségi finanszírozás?

SZB: Pont azért jöhetett egyáltalán szóba ez a módszer, mert a Kodály Method sohasem az önmegvalósításról szólt számunkra. Persze, nem tudtuk magunkat teljesen kiradírozni a filmekből, de ez mindig is inkább szólt a közösségről és az alázatról, mintsem a saját mániáink vászonra viteléről.

A közösségi finanszírozás szempontjából ez hálás dolog: a film zenéről szól, a zenekaroknak pedig vannak rajongóik, tehát eleve már csak miattuk is sokan támogatták a projektet. Pedig a társadalmi és közösségi felelősségvállalás, ha úgy tetszik, csapatmunka, ma nem nevezhető bevett formának Magyarországon. Itt alaphangon azok a finanszírozási kampányok vannak előnyben, amelyek a felajánlott pénzért cserébe valami konkrét terméket képesek szolgáltatni: egy menő cipőre sokkal nyugodtabb szívvel dobnak össze az emberek, mint egy filmre.

RM: A Kodály Method ráadásul már egy ismert projekt volt, adott közönséggel. Ha viszont a semmiből jössz, frissen végeztél és szeretnéd körbeadni a kalapot, nem valószínű, hogy működni fog. A közösségi finanszírozás tehát pont azoknak nem járható út, akik a legjobban rászorulnának.

magyarnarancs.hu: Miért nem a Filmalaphoz fordultatok?

RM: Ez nem az a film. A Balaton Method piaci alapú produkció, popzenével és többé-kevésbé jól futó zenekarokkal, amely – egyelőre úgy tűnik – képes eltartani önmagát. Miért kérjünk hozzá állami pénzt?

magyarnarancs.hu: A Balaton Methoddal egy fejezetet zártok le. Kőbe van vésve a finálé?

RM: Gyakorlatilag puszta jó kedvünkből kezdtünk bele a Kodály Methodba, sohasem szántuk annak a zenei tablónak, amelynek sokan mondják. Annyi igaz, hogy ez a közeg kevéssé, de leginkább sehogy sem dokumentálja saját magát, ahogy az is, hogy nem lenne jó, ha ebből az időszakból is ugyanúgy kellene előkaparni az információmorzsákat, padlásfelvételeket, mint a nyolcvanas évek underground termését manapság.

magyarnarancs.hu: Mennyire lehet esszenciális egy ilyen gyűjtés?

RM: A Balaton Method valóban nem a gyermekkorunk legszebb nyara ihlette játékfilm, ahogy nem is nevezném átfogó tablónak, csak egy filmnek, amelyért azt hiszem, senkinek nem tartozunk elszámolással.

Amit megörökítettünk, a mainstreamnek azon része, amely számunkra befogadható, és amely óhatatlanul körülvesz, beszivárog az életedbe, megfűszerezve néhány rejtettebb, mondhatni underground előadóval a saját, szubjektív gyűjtésünkből.

magyarnarancs.hu: Milyen felelősséggel jár egy ilyen alulról építkező projekt?

RM: Egy szubkultúráról forgattunk egy szubkultúrának. A Balaton Method innentől járja a saját útját, nekünk pedig hagyni kell, el kell engednünk, és tovább haladni. Mi filmeket készítünk, most csináltunk egyet, és még fogunk párat.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.