„Miért kérjünk hozzá állami pénzt?”

  • Czibolya
  • 2015. március 1.

Film

Szimler Bálint és Rév Marcell Kodály Method-sorozatát záró, Balaton Method című mozija közösségi finanszírozással valósult meg, így több szempontból is új fejezetet jelenthet az ébredező magyar film számára.

magyarnarancs.hu: Alig egy évvel ezelőtt a Kodály Methodról mint tetszhalott projektről beszéltetek. Hol a fordulat?

Szimler Bálint: Egyszerre túl sok vasat tartottunk a tűzbe, felapróztuk magunkat, így nem csoda, hogy a projekttel kapcsolatban a stábon belül is lankadt a lelkesedés. Az viszont már a Kodály Method aktív időszaka alatt felmerült bennünk, hogy a sorozat megkoronázásaként össze kellene hoznunk egy nagyobb szabású, egész estés mozit, ám akkor nem sikerült ehhez szponzort találnunk.

Aztán pár hónappal ezelőtt épp a Kodály Method Facebook-oldalát böngészve ugrott be az ötlet: ha az a néhány ezer rajongónk fejenként bedobna egy ezrest, abból le tudnánk forgatni egy filmet. Így jutottunk a közösségi finanszírozás ötletéhez, amely ráadásul már csak igényfelmérésnek sem utolsó: minden szempontból ez volt a mi belépőnk, hogy kellünk-e még vagy sem.

magyarnarancs.hu: A Kodály Method hagyományosan nonprofit vállalkozásként működött.

Szimler, Rév

Szimler, Rév

Fotó: Németh Dániel

Rév Marcell: A Kodály Method epizódjai szinte nulla forintból készültek, de volt, mikor mi magunk, illetve Muhi András Pires producer egészítette ki a költségvetést. A sorozattal párhuzamosan tartottunk tematikus bulikat, amelyeken az epizódokban szereplő zenekarok gyakorlatilag szívességből léptek fel: ezen estek bevételéből tudtuk finanszírozni a legszükségesebb technikai kiadásainkat.

SZB: Örökké viszont nem lehet szívességeket kérni. A főiskoláról kikerülve indítottuk a Kodály Methodot, ahogy viszont az évek alatt minden segítőnknek állása, komolyabb projektjei lettek, egyre nehezebbé vált havi szinten ingyenmunkára összecsődíteni azt a néhány jóakarót.

magyarnarancs.hu: Mennyire bizonyult hatásos megoldásnak az új típusú finanszírozás?

SZB: Három hónapot adtunk magunknak, hogy összegyűljön a minimálisnak belőtt összeg az egyik közösségi finanszírozó oldalon. Bár ezt sikerült határidőn belül elérni, a film költségvetése és vele együtt a forgatókönyv is tovább és gyakorlatilag folyamatosan bővült. Mikor belevágtunk, legfeljebb kilenc-tíz zenekarral szerettünk volna dolgozni, ám a végén a résztvevők felduzzasztott listáját már egy egész estés játékfilmbe is csak nagy nehezen tudtuk beleszuszakolni.

Úgy álltunk hozzá, hogy a hír, amelyet a sikeres közösségi finanszírozás generálhat, legalább annyit ér, mint maga a pénz. És valóban, a kampánynak köszönhetően sikerült megnyernünk olyan szponzorokat, mint az OTP vagy a MasterCard.

magyarnarancs.hu: Szerintetek mennyiben jelenthet valós alternatívát a magyar független filmnek a közösségi finanszírozás?

SZB: Pont azért jöhetett egyáltalán szóba ez a módszer, mert a Kodály Method sohasem az önmegvalósításról szólt számunkra. Persze, nem tudtuk magunkat teljesen kiradírozni a filmekből, de ez mindig is inkább szólt a közösségről és az alázatról, mintsem a saját mániáink vászonra viteléről.

A közösségi finanszírozás szempontjából ez hálás dolog: a film zenéről szól, a zenekaroknak pedig vannak rajongóik, tehát eleve már csak miattuk is sokan támogatták a projektet. Pedig a társadalmi és közösségi felelősségvállalás, ha úgy tetszik, csapatmunka, ma nem nevezhető bevett formának Magyarországon. Itt alaphangon azok a finanszírozási kampányok vannak előnyben, amelyek a felajánlott pénzért cserébe valami konkrét terméket képesek szolgáltatni: egy menő cipőre sokkal nyugodtabb szívvel dobnak össze az emberek, mint egy filmre.

RM: A Kodály Method ráadásul már egy ismert projekt volt, adott közönséggel. Ha viszont a semmiből jössz, frissen végeztél és szeretnéd körbeadni a kalapot, nem valószínű, hogy működni fog. A közösségi finanszírozás tehát pont azoknak nem járható út, akik a legjobban rászorulnának.

magyarnarancs.hu: Miért nem a Filmalaphoz fordultatok?

RM: Ez nem az a film. A Balaton Method piaci alapú produkció, popzenével és többé-kevésbé jól futó zenekarokkal, amely – egyelőre úgy tűnik – képes eltartani önmagát. Miért kérjünk hozzá állami pénzt?

magyarnarancs.hu: A Balaton Methoddal egy fejezetet zártok le. Kőbe van vésve a finálé?

RM: Gyakorlatilag puszta jó kedvünkből kezdtünk bele a Kodály Methodba, sohasem szántuk annak a zenei tablónak, amelynek sokan mondják. Annyi igaz, hogy ez a közeg kevéssé, de leginkább sehogy sem dokumentálja saját magát, ahogy az is, hogy nem lenne jó, ha ebből az időszakból is ugyanúgy kellene előkaparni az információmorzsákat, padlásfelvételeket, mint a nyolcvanas évek underground termését manapság.

magyarnarancs.hu: Mennyire lehet esszenciális egy ilyen gyűjtés?

RM: A Balaton Method valóban nem a gyermekkorunk legszebb nyara ihlette játékfilm, ahogy nem is nevezném átfogó tablónak, csak egy filmnek, amelyért azt hiszem, senkinek nem tartozunk elszámolással.

Amit megörökítettünk, a mainstreamnek azon része, amely számunkra befogadható, és amely óhatatlanul körülvesz, beszivárog az életedbe, megfűszerezve néhány rejtettebb, mondhatni underground előadóval a saját, szubjektív gyűjtésünkből.

magyarnarancs.hu: Milyen felelősséggel jár egy ilyen alulról építkező projekt?

RM: Egy szubkultúráról forgattunk egy szubkultúrának. A Balaton Method innentől járja a saját útját, nekünk pedig hagyni kell, el kell engednünk, és tovább haladni. Mi filmeket készítünk, most csináltunk egyet, és még fogunk párat.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.