Újabb amerikai esti talkshow húzhatja le a rolót Trump nyomására - most a Charlie Kirk-gyilkosság miatt

Mikrofilm

Jimmy Kimmel kritikusan beszélt Charlie Kirk meggyilkolásáról és arról, mindezt a Trump-féle MAGA- világ miként használja fel saját céljaira. Az ABC csatorna erre határozatlan időre elkaszálta Kimmel műsorát, ami az egyik legismertebb késő esti talkshow volt.

„Újabb mélypontokat értünk el a hétvégén, amikor a MAGA (Make America Great Again)-banda megpróbálta úgy beállítani azt a srácot, aki megölte Charlie Kirket, mintha nem közéjük tartozna” – mondta Jimmy Kimmel hétfő esti műsorában.

Kimmel gúnyolódott azon is, ahogyan Trump a sajtó egyik kérdésére válaszolt arra, hogyan gyászolja Kirk halálát: az elnök ugyanis inkább a Fehér Ház új báltermének építéséről kezdett beszélni. Bejátszottak egy klipet J. D. Vance alelnökről is, aki átvette Kirk show-jának vezetését, és azt mondta: „Statisztikai tény, hogy a mai amerikai politika legtöbb őrültje büszke tagja a baloldalnak.” Kimmel erre így reagált: „És amikor statisztikai tényről beszél, az teljes hülyeség. Annyira, hogy az igazságügyi minisztérium épp eltávolította azt a tanulmányt, amely kimutatta, hogy a fehér felsőbbrendűség és a szélsőjobboldali csoportok erőszakossága a legnagyobb forrása a belső terrornak és erőszaknak az Egyesült Államokban. Ki akarta felakasztani az előző alelnököt? A liberális baloldal, vagy az a fogatlan sereg, amely január 6-án rohanta meg a Capitoliumot? Az elnök és csatlósai mindent megtesznek, hogy szítsák a lángokat, valószínűleg azért, hogy támadhassák a veszélyes baloldalt. De melyik az igaz? Kik az igazán veszélyesek? Egy csapat nyápic pickleball-játékos, akik félnek, hogy elütik őket a teniszlabdák, vagy a jól szervezett, halálos kommandósok? Mert egyszerre mindkettő nem lehet.”

A műsorvezető mondatai a trumpista oldalon óriási felháborodást váltottak ki: az ő szemükben a múlt szerdán a Utah Valley Egyetemen agyonlőtt Trump-párti aktivista, Charlie Kirk (róla szóló portrénk itt olvasható) igazi hősnek számít, és nem tűrik, hogy bárki – különösen a liberális oldal, ahova Kimmelt és egész Hollywoodot sorolják – rajta élcelődjön. Miután az egyik legnagyobb tévéállomás-tulajdonosnak számító Nextstar Media bejelentette, hogy Kimmel szavai miatt meg akarja szakítani a talkshow sugárzását, a Disney-hez tartozó ABC csatorna határozatlan időre azonnal levette műsoráról a Jimmy Kimmel Live!-ot. „Határozottan tiltakozunk Kimmel úr Charlie Kirk meggyilkolásával kapcsolatban tett közelmúltbeli kijelentései ellen, és az ABC-hez tartozó csatornáin más műsorral fogjuk helyettesíteni a show-t” – adta ki közleményben a Nexstar. Nem ők az egyetlenek, akik megfenyegették Kimmelt és csatornáját: az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság (FCC) vezetője – amely körülbelül az itthoni médiahatóságnak felel meg – szintén akciót helyezett kilátásba az ABC ellen, majd a hírre, hogy a csatorna levette Kimmelt a műsorról, hálájukat fejezték ki a Nexstarnak, amiért „helyesen cselekedtek”. „A helyi műsorszolgáltatóknak kötelességük a közérdeket szolgálni. Bár ez példátlan döntés lehet, fontos, hogy a műsorszolgáltatók fellépjenek a Disney programjaival szemben, ha úgy ítélik meg, hogy azok nem felelnek meg a közösség elvárásainak” – fogalmazott Brendon Carr, az FCC vezetője.

A Nexstar azért is dönthetett a lépés mellett, mert épp egy vetélytársa, a Tegna Inc. felvásárlását fontolgatja több mint 6 milliárd dollárért, mindehhez pedig az FCC jóváhagyására is szüksége van. Az ABC döntése, hogy inkább az egész Kimmel-műsornak lehúzzák a rolót, szintén pusztán pénzkérdés: a Nexstar 32 ABC-csatornát működtet (Amerikában a tévépiac sokkal fragmentáltabb, egy csatornának több helyi állomása is van, amelyek helyi híradókat és műsorokat sugároznak, az olyan nagyobb showműsorokat, mint a Jimmy Kimmel Live! pedig egységesen átveszik), ha ezek mindegyike megtagadja a Kimmel-show sugárzását, az hatalmas nézettségi és bevételkiesést jelent a csatornának. 2024-ben az ABC a hírek szerint 76,6 millió dollárnyi reklámbevételt ért el csak Kimmelnek köszönhetően.

Üzletileg bármennyire racionálisan cselekedtek a felek, a döntés újabb hatalmas ütést visz be a hagyományos médiának és az amerikai szólásszabadságnak. Mint arról mi is beszámoltunk, Stephen Colbert Late Show-ját a CBS azután lőtte le, hogy Colbert beszólt Trumpéknak, a csatornát tulajdonló Paramountnak pedig 16 millió dolláros kiegyezési pénzt kellett fizetnie az amerikai elnöknek – akinek emellett azért is keresik a kegyét, mert nem szeretnék, ha Trump akadályt gördítene céges összeolvadásuk elé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.