Kiállítás

Patchwork művészportrékból

G. Horváth Boglárka: Majdnem összes – Ember Embernek Embere

Kritika

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

A kiállításhoz írt szövegében a művész meg is indokolja, hogy milyen megfontolásból választotta e művészeket; a művészet nagy egészének megértéséhez elengedhetetlen a jelentős alkotók (nem feltétlenül festők) „gondolatiságának tanulmányozása”. A létrejövő munkák G. Horváth mini-művészettörténeti asszociációit ötvözik a művészekről (nem feltétlenül művészi szempontból) készült fényképek alapján készült portrékkal. A végeredmény egy nagyon személyes nézőponton átszűrt, tiszteletteljes és néhol igen humoros világ, ahol a „művészszentek” saját, jelentős vagy kevéssé ismert attribútumaikkal együtt, saját művészi vagy személyes terükben jelennek meg.

A kiállítás a képzőművészet iránt érdeklődők számára egyfajta kalandtúraként vagy kvízként is funkcionálhat – lévén kevés olyan művész van, akinek szinte mindenki ismeri az arcát (ők: Warhol, Jeff Koons, Cindy Sherman, esetleg a Marina Abramović – Ulay páros). Így leginkább a megidézett művek segíthetnek. Itt van Max Ernst az Übü király című munkájával, Piero Manzoni a dobozba zárt ürülékével, a pixel pop arttal Roy Lichtenstein, a céltáblájával Jasper Johns, Julian Schnabel az obligát porcelán cserepekkel, illetve Willem de Kooning örök témájával, a nővel, vagy Georg Baselitz, természetesen fejjel lefelé. Az egyik dupla (tehát két táblából álló) művön Modigliani és Jeanne Hébuterne osztozik; utóbbi nem csupán Modigliani múzsája, de jegyzett festőművész is volt. Máshol Damien Hirst és Banksy kerül egy képmezőbe. Hirst ezernél jóval több (2008-as adat) foltfestménnyel „gazdagította” a művészet történetét (ezek közt akad olyan mű, amely közel 26 ezer különböző színből áll) – ráadásul e munkákat még nem is ő, hanem a műhelye készítette, Banksy pedig kvázi megrongálta e műcsoportot egy, a „képet” a fal mögé söprő takarítónővel. Hasonlóan megosztó (hájpolt/túltolt) alak Jeff Koons; G. Horváth képén pont egy olyan nyúlszoborral (is) pózol, amelyért 2019-ben egy aukción 91,1 millió dollárt fizettek ki (ebből a rozsdamentes acélból készült, a nyuszilufi alakját imitáló műből 3 darab készült). Feltűnik Anish Kapoor azzal az 1992-es művével, amely a látogatóknak elsőre egy földre rajzolt fekete körnek tűnt, egészen addig, míg egy kíváncsi személyt elnyelt a fekete lyuk és le nem zuhant 2,5 métert (túlélte).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.