Kiállítás

Patchwork művészportrékból

G. Horváth Boglárka: Majdnem összes – Ember Embernek Embere

Kritika

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

A kiállításhoz írt szövegében a művész meg is indokolja, hogy milyen megfontolásból választotta e művészeket; a művészet nagy egészének megértéséhez elengedhetetlen a jelentős alkotók (nem feltétlenül festők) „gondolatiságának tanulmányozása”. A létrejövő munkák G. Horváth mini-művészettörténeti asszociációit ötvözik a művészekről (nem feltétlenül művészi szempontból) készült fényképek alapján készült portrékkal. A végeredmény egy nagyon személyes nézőponton átszűrt, tiszteletteljes és néhol igen humoros világ, ahol a „művészszentek” saját, jelentős vagy kevéssé ismert attribútumaikkal együtt, saját művészi vagy személyes terükben jelennek meg.

A kiállítás a képzőművészet iránt érdeklődők számára egyfajta kalandtúraként vagy kvízként is funkcionálhat – lévén kevés olyan művész van, akinek szinte mindenki ismeri az arcát (ők: Warhol, Jeff Koons, Cindy Sherman, esetleg a Marina Abramović – Ulay páros). Így leginkább a megidézett művek segíthetnek. Itt van Max Ernst az Übü király című munkájával, Piero Manzoni a dobozba zárt ürülékével, a pixel pop arttal Roy Lichtenstein, a céltáblájával Jasper Johns, Julian Schnabel az obligát porcelán cserepekkel, illetve Willem de Kooning örök témájával, a nővel, vagy Georg Baselitz, természetesen fejjel lefelé. Az egyik dupla (tehát két táblából álló) művön Modigliani és Jeanne Hébuterne osztozik; utóbbi nem csupán Modigliani múzsája, de jegyzett festőművész is volt. Máshol Damien Hirst és Banksy kerül egy képmezőbe. Hirst ezernél jóval több (2008-as adat) foltfestménnyel „gazdagította” a művészet történetét (ezek közt akad olyan mű, amely közel 26 ezer különböző színből áll) – ráadásul e munkákat még nem is ő, hanem a műhelye készítette, Banksy pedig kvázi megrongálta e műcsoportot egy, a „képet” a fal mögé söprő takarítónővel. Hasonlóan megosztó (hájpolt/túltolt) alak Jeff Koons; G. Horváth képén pont egy olyan nyúlszoborral (is) pózol, amelyért 2019-ben egy aukción 91,1 millió dollárt fizettek ki (ebből a rozsdamentes acélból készült, a nyuszilufi alakját imitáló műből 3 darab készült). Feltűnik Anish Kapoor azzal az 1992-es művével, amely a látogatóknak elsőre egy földre rajzolt fekete körnek tűnt, egészen addig, míg egy kíváncsi személyt elnyelt a fekete lyuk és le nem zuhant 2,5 métert (túlélte).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.