Film

Szintén zenész

Spike Lee: Highest 2 Lowest

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 17.

Kritika

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

A King’s Ransom furcsa öszvér az író pályáján, moralitásjáték a 87-es körzetben, ahol egyébként szimpla rendőri ügymenet és gyilkolászás zajlik rendszerint Steve Carrella nyomozó és társai menedzselése alatt (csak magyarul legalább 40 itt, egy kitalált New York kitalált Manhattanjében játszódó könyv jelent meg). Szóval képzeljük csak el (mást amúgy sem tehetvén), ahogy a krimigyáros thrillerre hangszereli A kaukázusi krétakört, s ebből 1963-ban Kuroszava Akira filmet forgat, s 2023-ban pedig megjelenik a könyv tovább spriccelt variánsa 6 részes sorozatként az HBO-n. Ám ezzel együtt sem az a kérdés, hogy mit akart ezzel Spike Lee, hanem az, hogy mit akart egyáltalán Sipke Lee… Így van ez akkor is, amikor a filmet mint Kuroszava remake-et árusítják.

Bár a Menny és pokol c. művet ma már illendő kultfilmként emlegetni, ez csak az alkotó személye és az elsuhant hatvan év miatt van, valójában soha sem is tartozott Kuroszava nagy filmjei közé. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, akkor a maestro (háta mögött már: A vihar kapujában, A hét szamuráj, a Véres trón vagy éppenséggel A testőr és folytatása) akart egy igazán amerikai filmet forgatni, természetesen a maga egzotikumának hozzáadott erejével. Mint a címe is mutatja, a Menny és pokol két film, de előbb játszik benne a pokol, mint a menny. Arról van ugyanis szó, hogy a feltörekvő cipőgyáros kap egy hívást, amelyben egy hang közli vele, hogy elrabolta a gyerekét, de visszaadja 30 millió jenért. Csakhogy postafordultával hazatér a gyerek, őt ugyan senki el nem rabolta, de hol van kis barátja, a papa sofőrjének fia? Kiváltsa-e Mifune Tosiró (Kuroszava nagy színésze) a más gyerekét, akire biztos halál várna, ha nem tenné, de a pénzen épp meg kéne vennie a Nemzeti Cipőgyárat? Kuroszava hősei bár beszélnek, a rendező – bizonyára a japán színjátszás legszebb hagyományait követve – sokkal többet mond azzal, ahogy a szöveg alatt némajátékká rendezi művét: a látvány annyira erős, hogy az ordítóan agyalt megváltástörténet is könnyen befogadhatóvá válik. Csakhogy ezt egy óra alatt lerendezi a művész, utána vesztére/vesztünkre szinte kirendezi Mifunét, s következik egy copaganda show, amelyből megtudjuk, hogy a japán rendőrség szolgál és véd, s minden pillanatban ura a helyzetnek (a vonatok meg szélsebesen száguldanak – ez igaz is lehetett). Igazságtalanok lennénk, ha nem említenénk, hogy képalkotó ereje és fantáziája e rész alatt sem hagyja cserben a rendezőt, sőt még van egy tízperces zombi­betét is a vége felé, azt aztán boldog-boldogtalan próbálta megismételni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.