Film

Szintén zenész

Spike Lee: Highest 2 Lowest

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 17.

Kritika

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

A King’s Ransom furcsa öszvér az író pályáján, moralitásjáték a 87-es körzetben, ahol egyébként szimpla rendőri ügymenet és gyilkolászás zajlik rendszerint Steve Carrella nyomozó és társai menedzselése alatt (csak magyarul legalább 40 itt, egy kitalált New York kitalált Manhattanjében játszódó könyv jelent meg). Szóval képzeljük csak el (mást amúgy sem tehetvén), ahogy a krimigyáros thrillerre hangszereli A kaukázusi krétakört, s ebből 1963-ban Kuroszava Akira filmet forgat, s 2023-ban pedig megjelenik a könyv tovább spriccelt variánsa 6 részes sorozatként az HBO-n. Ám ezzel együtt sem az a kérdés, hogy mit akart ezzel Spike Lee, hanem az, hogy mit akart egyáltalán Sipke Lee… Így van ez akkor is, amikor a filmet mint Kuroszava remake-et árusítják.

Bár a Menny és pokol c. művet ma már illendő kultfilmként emlegetni, ez csak az alkotó személye és az elsuhant hatvan év miatt van, valójában soha sem is tartozott Kuroszava nagy filmjei közé. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, akkor a maestro (háta mögött már: A vihar kapujában, A hét szamuráj, a Véres trón vagy éppenséggel A testőr és folytatása) akart egy igazán amerikai filmet forgatni, természetesen a maga egzotikumának hozzáadott erejével. Mint a címe is mutatja, a Menny és pokol két film, de előbb játszik benne a pokol, mint a menny. Arról van ugyanis szó, hogy a feltörekvő cipőgyáros kap egy hívást, amelyben egy hang közli vele, hogy elrabolta a gyerekét, de visszaadja 30 millió jenért. Csakhogy postafordultával hazatér a gyerek, őt ugyan senki el nem rabolta, de hol van kis barátja, a papa sofőrjének fia? Kiváltsa-e Mifune Tosiró (Kuroszava nagy színésze) a más gyerekét, akire biztos halál várna, ha nem tenné, de a pénzen épp meg kéne vennie a Nemzeti Cipőgyárat? Kuroszava hősei bár beszélnek, a rendező – bizonyára a japán színjátszás legszebb hagyományait követve – sokkal többet mond azzal, ahogy a szöveg alatt némajátékká rendezi művét: a látvány annyira erős, hogy az ordítóan agyalt megváltástörténet is könnyen befogadhatóvá válik. Csakhogy ezt egy óra alatt lerendezi a művész, utána vesztére/vesztünkre szinte kirendezi Mifunét, s következik egy copaganda show, amelyből megtudjuk, hogy a japán rendőrség szolgál és véd, s minden pillanatban ura a helyzetnek (a vonatok meg szélsebesen száguldanak – ez igaz is lehetett). Igazságtalanok lennénk, ha nem említenénk, hogy képalkotó ereje és fantáziája e rész alatt sem hagyja cserben a rendezőt, sőt még van egy tízperces zombi­betét is a vége felé, azt aztán boldog-boldogtalan próbálta megismételni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.

Tűzbe teszi a kezét

Vesztesei is vannak az ellenzéki vezetésű hódmező­vásárhelyi önkormányzat által meghirdetett korrupciómentes működésnek és a nyílt versenynek. A helyi vállalkozások azonban látványosan segítik a várost, ahol a buszközlekedésben, a nyilvános WC-ben és a cukrászsüteményben is van politika.

Karanténból politizálni

Látszólag csak a párt megmaradt szimpatizánsai hiszik el, hogy van jövője a vezetőváltáson átesett DK-nak. Azzal viszont még az optimisták is egyetértenek, hogy komoly hibák következménye a jelenlegi helyzetük.

„Kapcsolat az idővel”

A nyáron jelent meg a zenekar hetedik nagylemeze, az Elég, amelyen egymást érik az erős politikai utalások. A jövőre húszéves együttes énekesével és gitárosával tiltólistákról, „mocskos fideszezésről”, valamint a tagok mellékprojektjeiről is beszélgettünk.