Nagy szó! - Corneliu Porumboiu filmrendező

Film

Balkáni barátaink sorra nyerik a nagy nemzetközi filmfesztiválok díjait. Rendészet, nyelvészet című filmjével immár Corneliu Porumboiu is feliratkozott a román fesztiválgyőzők Mungiu, Puiu, Mitulescu, Muntean nevével fémjelzett táborába. A rendezővel a héten mozikba kerülő filmje kapcsán telefonon beszélgettünk.

Balkáni barátaink sorra nyerik a nagy nemzetközi filmfesztiválok díjait. Rendészet, nyelvészet című filmjével immár Corneliu Porumboiu is feliratkozott a román fesztiválgyőzők Mungiu, Puiu, Mitulescu, Muntean nevével fémjelzett táborába. A rendezővel a héten mozikba kerülő filmje kapcsán telefonon beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Bevett munkamódszere, hogy minden szereplőnek elkészíti az életrajzát. Így volt ez a Rendészet, nyelvészet szereplőivel is?

Corneliu Porumboiu: A főszereplő rendőrön kívül a feleség életébe mentem jobban bele, meg a rendőrfőnökébe, akivel a film végén a lelkiismeret szó jelentésén vitatkoznak. Ezek nem is annyira konkrét életrajzok, mint inkább gondolatkísérletek, vagy ha már irodalmi megfelelőt keresünk, novellaszerű történetek a szereplők előéletéről. A rendőrfőnök esetében a legfőbb kiindulási pont az volt, hogy ha most fölényben is van a lelkiismeretére hivatkozó, fiatal kollégával szemben, hajdan ő is így kezdte valahogy.

MN: Hány változata volt a forgatókönyvnek?

CP: Három. Eredetileg jóval nagyobb filmnek indult, két főszereplővel, de csak az egyik maradt meg a végére. A másik, aki nem élte túl a második forgatókönyv-változatot, egy rendező volt, aki azért érkezik a kisvárosba, hogy filmet forgasson a rendőrként dolgozó barátjáról. A kulcsjelenet viszont, amiben a rendőrök közti vitát eldöntő szótár játssza a főszerepet, csak a harmadik változatban került a történetbe.

MN: A végső vágás során mennyivel kurtította meg a filmet?

CP: Körülbelül 5 percnyi anyagot vágtam ki, főleg azokból a jelenetekből, amikor a főhős a gyanúsítottat követi.

MN: A főszerepet játszó Dragos Bucurt megtanították profi módon követni?

CP: Igen, kapott leckéket rendőröktől, de valódi akcióban nem vett részt. Van néhány szabály, amit illik betartani, főleg, ha az ember nem akarja, hogy lebukjon, olyasmik például, hogy milyen távolságot tarts a célszemélytől, hogy legyen-e közted és a megfigyelt közt még valaki, vagy hogy mikor menj át a túloldalra, szóval semmi ördöngösség.

MN: Évek óta mást sem hallani, amikor az ön generációja és a kortárs román film kerül szóba, mint hogy így a román új hullám, meg úgy a román új hullám.

CP: Mindenki teszi a maga dolgát, nincs mozgalmi hangulatunk.

MN: Mihez képest új ez a hullám?

CP: A kommunista érában készült silány vígjátékokhoz és a rendszert dicsőítő propagandafilmekhez képest. Aztán a közönség szépen el is maradt a mozikból, úgyhogy ma gyakorlatilag nem is létezik kommersz román filmgyártás, nincsenek saját készítésű komédiák, melodrámák, hiányoznak a közönségbarát műfajok hazai megfelelői. Hollywood és néhány román művészfilm - ez van műsoron.

MN: A Rendészet, nyelvészet két díjat nyert Cannes-ban, és bejárta az egész világot. Ehhez képest 12 ezer nézője volt Romániában. Nem kevés ez?

CP: Romániában ma ennyien mennek be egy ilyen filmre. Szerintem ez egy elég jó szám, csak ezerrel kevesebb, mint ahányan az előző filmemre, a Forradalmárok 89-re befizettek. Az is nagy szó, hogy egyáltalán van közönségem.

MN: És ki az ön közönsége?

CP: Akik valamennyire otthon vannak az európai filmben. Ez persze azt is jelenti, hogy Bukarest számít a legfőbb piacomnak. Egy igazi művészmozi van a városban, és egy olyan, ami gyakorta játszik művészfilmeket, de a multiplexek is vetítették a Rendészet, nyelvészetet.

MN: Nem vetődött fel a hasonló világlátású új hullámosok közt, hogy nyissanak egy saját mozit?

CP: Jó lenne egy saját art mozi, de nincs rá pénz, különben is veszélyes dolog, ha egy rendező túl sok mindennel foglalkozik a rendezésen kívül. Van egy saját cégem és egy saját producerem, nemrég elkezdtük mások filmjeit is segíteni. A produkciós rész a társam feladata, én a forgatókönyvbe, a művészi döntésekbe segítek be. Ez két-három fiatal rendezőt jelent, de egyelőre várjuk, hogy kapunk-e állami támogatást ezekre a projektekre.

MN: Mennyi játékfilm készül Romániában évente?

CP: Évente úgy tizenöt körül.

MN: És a Rendészet mennyiből készült?

CP: 650 ezer euróból. Ennyi nagyjából egy átlagos román arthouse film költségvetése.

MN: Nyereséges a film?

CP: Nem, és szerintem nem is lesz az. De engem a nyereségesség nem izgat különösképpen.

MN: Ön mondta a Rendészet, nyelvészetről, hogy csupa olyan jelenetből áll, melyeket egy hagyományos zsarufilmből azonnal kivágnának, e tekintetben tehát ez egy antizsarufilm. Az igazi zsarufilmek közül melyek a kedvencei?

CP: Bírom az olyan klasszikus felügyelőket, mint Poirot vagy Columbo, de az igazi kedvenceim a francia thrillerek, például Jean-Pierre Melville-től A szamuráj. A francia kapcsolat, noha nem francia, úgyszintén ott van az elsők között. De ezeknek nem sok közük van a filmemhez, viszont Antonioni Nagyítása sokat járt a fejemben a forgatás során és Bressontól a Zsebtolvaj is. Az utóbbi, ha valamiben, akkor a főszereplő testbeszédében és a fényképezésben érezteti a hatását.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.