"Apámmal könnyű dolgozni" - Kyle Eastwood zenész

Film

A negyvenkét éves dzsesszzenész, Clint Eastwood és (az egykori modell) Maggie Johnson elsőszülöttje jelenleg Párizsban él. Nevéhez négy szólóalbum, néhány filmszereplés és Eastwood-filmek (például a Titokzatos folyó, a Millió dolláros bébi vagy a Levelek Ivo Dzsimáról) kísérőzenéi köthetők. Zenekarával május 20-án a Millenáris Teátrumban lép fel - ennek apropóján beszélgettünk vele telefonon.

A negyvenkét éves dzsesszzenész, Clint Eastwood és (az egykori modell) Maggie Johnson elsőszülöttje jelenleg Párizsban él. Nevéhez négy szólóalbum, néhány filmszereplés és Eastwood-filmek (például a Titokzatos folyó, a Millió dolláros bébi vagy a Levelek Ivo Dzsimáról) kísérőzenéi köthetők. Zenekarával május 20-án a Millenáris Teátrumban lép fel - ennek apropóján beszélgettünk vele telefonon.

*

Magyar Narancs: Először Londonban éltél, most pedig Párizsban. Személyes vagy szakmai okok miatt választottad az öreg kontinenst?

Kyle Eastwood: Is-is. A lányom jelenleg Párizsban tanul. Amúgy pedig élhetőbbnek, inspirálóbbnak találom Európát - különösen Párizst, ahol nagy hagyománya van a dzsessznek -, mint Los Angelest, ahol születtem és nevelkedtem.

MN: Otthonról, a szülői házból milyen zenei indíttatást kaptál?

KE: Az én családomban szinte minden a zenéről, különösen a dzsesszről és a bluesról szólt. Apám szenvedélyes dzsesszbolond, mind a mai napig zongorán játszik. Anyám is zongorázott, az anyai nagyanyám pedig zenetanár volt Illinoisban a Northwestern Egyetemen.

MN: Milyen zenészek voltak rád nagy hatással?

KE: Többek között Dizzy Gillespie, Miles Davis, Count Basie, Dave Brubeck, Duke Ellington. Az ő zenéjükre írtam a leckéimet. Emellett sokat jártam a szüleimmel a Monterey Jazz Festivalra, ami alig húsz percre volt a kaliforniai házunktól. Apám révén már kiskoromban bejáratos lettem a kulisszák mögé. ' aztán mindenkit személyesen ismert Stan Getztől Count Basie-ig, Ella Fitzgeraldtól Sarah Vaughanig.

MN: Te magad hogyan határoznád meg a zenei stílusodat?

KE: Alapvetően dzsesszzenész vagyok funky, R&B, blues- és szvinghatásokkal, de a poptól a rockon át a világzenéig sokféle műfajt a magaménak érzek.

MN: Apád révén beleszülettél a moziba. Több filmjében, például a Bronco Billyben és A szív hídjaiban is szerepeltél. Soha nem gondoltál filmes karrierre?

KE: Dehogynem. Tanultam is az egyetemen filmkészítést. Eredetileg rendezőnek készültem. A színészkedés viszont soha nem töltött el olyan szenvedéllyel, hogy hivatásként választottam volna. Ki tudja, mit hoz a jövő, talán egy napon rendezőként köszönök vissza. Mindig is jobban érdekelt a filmkészítés egésze, mint az, hogy a kamerák előtt produkáljam magam.

MN: Édesapád támogatta a zenei törekvéseidet?

KE: Messzemenően. ' volt a legboldogabb, amikor egy napon bejelentettem: zenével akarok foglalkozni, semmi mással. Kerestem a helyemet, de mindig tudtam, hogy azt a szabadságot, amit a zenélés jelent, semmi nem adhatja meg számomra.

MN: Miért éppen a basszusgitárt és a nagybőgőt választottad?

KE: Hét-nyolc évesen a zongorával kezdtem. Tizenkét éves korom körül áttértem a gitárra, úgy tizenhat évesen a basszusgitárra, majd a nagybőgőre. Nagy hatással volt rám a francia basszusgitáros, Bunny Brunel, akinek a tanítványa voltam. Jelenleg "háromfunkciós" zenész vagyok: zongorán, basszusgitáron és nagybőgőn játszom.

MN: Mikortól érezted azt, hogy önmagadért is elfogadnak?

KE: A 90-es évek közepétől, a Kyle Eastwood Quartettel önállósítottam magam igazán. Sokszor feltették már nekem a kérdést, hogy milyen érzés Eastwood néven boldogulni. 'szintén mondhatom, soha semmi hátrányát nem tapasztaltam az apai örökségnek. Sőt, ellenkezőleg.

MN: Jelenleg is londoni zenészekből toborzott együttessel dolgozol. Kikből áll a Kyle Eastwood Band?

KE: Röviden szólva barátokból, haverokból, akikkel épp olyan jó dumálni, enni-inni, mint zenélni. Andrew McCormack zongorán játszik, Graeme Blevins szaxofonon, Graeme Flowers trombitán, Martyn Kaine dobon.

MN: Az elmúlt években szinte apád házi zeneszerzője-hangszerelője lettél.

KE: Ez nem egészen igaz. Michael Stevens az Eastwood-filmek zenei motorja, aki nekem is régi alkotótársam a lemezeimen. Apámmal jól kijövünk egymással. Szerencsémre már kiskorom óta volt alkalmam látni őt munka közben. Ismerem az ízlését, tudom, hogy mit vár el a munkatársaitól. Mindenben tökéletességre törekszik. Sokat kommunikál, maximálisan tiszteletben tartja mások véleményét. Összességében könnyű vele dolgozni.

MN: Milyen alapvető különbségeket látsz a saját albumaid és a filmes kísérőzenék komponálása között?

KE: Nem lehet egy napon említeni a kettőt. Nagy szerencsének tartom, hogy lehetőségem van egyensúlyozni a két kreatív terület között. Mindenképpen szabadabb, kiváltságosabb állapot, amikor a saját ízlésemet követve komponálok, vagy dalszövegeket írok. Ebben ugyanis nincsenek külső korlátok, szabályok. Többnyire a zongorán születnek meg az alapmotívumok, melódiák, amiket aztán közösen továbbfejlesztünk, kidolgozunk a zenekarom tagjaival. Ezzel szemben a filmzene-komponálás egy direkt irányvonal követését igényli. Van úgy, hogy másodpercekben kell megfogalmazni egy zenei motívumot. A mozivásznon a képek és a mozgás határozzák meg az atmoszférateremtést, a feszültség felkeltését. Apám nem szereti, ha a zene túlságosan szomorú vagy dramatikus. Azon a véleményen van, hogy a zenének a képeket kell szolgálnia, nem élhet önálló életet, máskülönben elveszi a képek erejét.

MN: Egyetértesz vele?

KE: Kénytelen vagyok. Ebben a felállásban ugyanis ő a főnök, én meg a munkatársa. Ráadásul maga is ír dalbetéteket. Gyakran meglep azzal, hogy előáll a maga verziójával, lekottázza vagy zongorán lejátssza nekem az általa elképzelt motívumokat. Sokszor vitatkozunk, de végül mindig egyezségre jutunk.

MN: Közös koncertet nem terveztek?

KE: Van egy alkalmi házi zenekarunk, amivel családi ünnepeken meglepjük egymást. Alison, a húgom is fellép velünk, aki mellesleg színésznő és rendező. Máskülönben nehéz összehozni minket egy koncert erejéig. Nagy büszkeséggel töltött el, amikor a Carnegie Hallban együtt játszhattam apámmal.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.