Szemrevaló - új német filmek

Néma csönd

  • K. G.
  • 2011. szeptember 22.

Film

Kislányok gyilkosát keresi a rendőrség, csupa kiégett, zsarunak csak jóakarattal látszó alak - egyeseket a nyomozás hiábavalósága húzza, mások saját magánterheik alatt vánszorognak.

Az elkövetõ valamivel jobb passzban van; aligha árulunk el titkot, hogy õt Ulrich Thomsen, a dán film több nyelven is perfekt, bárhol (pl. Hollywood, Budapest) bevethetõ vendégmunkása alakítja - a mozipedofilok pedantériájával és kiskorúakra táguló orrlikakkal. Adekvát alakítás ez egy adekvát filmben, mely külalakra nagyon is megfelel egy céhes mestervizsga követelményeinek. Magyarul (németül) az, ami: egy Európában iskolázott, de Hollywoodba vágyó fiatalember be- vagy épp kilépõje (lásd még Antal Nimród és a Kontroll esete). Idõnk jó része a tengerentúli munkavállaláshoz elengedhetetlen ismeretek (dinamikus kameramozgás, pazar beállítások és sok más hangulati nyalánkság) demonstrálásával telik, kellõképpen flottul, a műfaj által megkövetelt borús hangulatban. Csak amikor a magukból (vagy másokból) épp kifordulni készülõ szereplõkön állapodna meg a kamera, akkor akad meg az olajozott gépezet egy pillanatra: nem több ez aprócska zavarnál, épp csak az tűnik fel, de az sem bántó módon, hogy a technikás külsõ kicsit lötyög a tévéfilmes elszántsággal mozgó szereplõkön. Úgy egyébként mindenki tisztességgel teszi a dolgát, európai filmben például ritkán látni ilyen szépen fényképezett autós vízi halált, és Ulrich Thomsen is tehet egy pipát a pedofil kisember színészi rubrikájába. Alighanem ezzel sikerült is megelõznie Mads Mikkelsent, a világ filmművészetének másik bolygó dánját.

Október 6-tól forgalmazza a Mozinet is


Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.