Szemrevaló - új német filmek

Néma csönd

  • K. G.
  • 2011. szeptember 22.

Film

Kislányok gyilkosát keresi a rendőrség, csupa kiégett, zsarunak csak jóakarattal látszó alak - egyeseket a nyomozás hiábavalósága húzza, mások saját magánterheik alatt vánszorognak.

Az elkövetõ valamivel jobb passzban van; aligha árulunk el titkot, hogy õt Ulrich Thomsen, a dán film több nyelven is perfekt, bárhol (pl. Hollywood, Budapest) bevethetõ vendégmunkása alakítja - a mozipedofilok pedantériájával és kiskorúakra táguló orrlikakkal. Adekvát alakítás ez egy adekvát filmben, mely külalakra nagyon is megfelel egy céhes mestervizsga követelményeinek. Magyarul (németül) az, ami: egy Európában iskolázott, de Hollywoodba vágyó fiatalember be- vagy épp kilépõje (lásd még Antal Nimród és a Kontroll esete). Idõnk jó része a tengerentúli munkavállaláshoz elengedhetetlen ismeretek (dinamikus kameramozgás, pazar beállítások és sok más hangulati nyalánkság) demonstrálásával telik, kellõképpen flottul, a műfaj által megkövetelt borús hangulatban. Csak amikor a magukból (vagy másokból) épp kifordulni készülõ szereplõkön állapodna meg a kamera, akkor akad meg az olajozott gépezet egy pillanatra: nem több ez aprócska zavarnál, épp csak az tűnik fel, de az sem bántó módon, hogy a technikás külsõ kicsit lötyög a tévéfilmes elszántsággal mozgó szereplõkön. Úgy egyébként mindenki tisztességgel teszi a dolgát, európai filmben például ritkán látni ilyen szépen fényképezett autós vízi halált, és Ulrich Thomsen is tehet egy pipát a pedofil kisember színészi rubrikájába. Alighanem ezzel sikerült is megelõznie Mads Mikkelsent, a világ filmművészetének másik bolygó dánját.

Október 6-tól forgalmazza a Mozinet is


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.