Film

Öveket becsatolni

  • 2015. február 28.

Film

Ferzan Özpetek a filmművészet Richard Claydermanja. Bármihez nyúl, abból biztos mesterségbeli tudással megformált édesség lesz. Történeteit puha és mézédes nosztalgiába burkolja, és könnyes szemmel nyújtja át az ő képes magazinokat csak titokban forgató, művelt és tájékozott, de főleg sznob közönségének, amely hálásan könnyezi meg esztétikus látványt nyújtó hősei mívesen megformált szenvedéseit. Most épp két egymáshoz semmilyen szempontból nem illő ember szomorú kimenetelű, mégis visszafogott életigenlésbe torkolló románcát beszéli el a karrierjét Olaszországban építgető török sztárrendező.

Fotómodell kinézetű pincérlány és macsó autószerelő annak ellenére talál egymásra, hogy utóbbi első, második és sokadik látásra is egy primitív tahó. Csak a szelíd főhősnő, ill. a rendező látja meg az érzékeny szívet, amely a kedvvel, több ízben is hosszasan mutatott, kigyúrt mellizomzat alatt dobog. (A férfihős látványos hústömegeit többször is megcsodálhatja a néző.) Hogy egymáséi lesznek mégis, az roppant felemelő, és két szép gyermekük is születik, terveik is valóra válnak – ám az elhidegülés jelei mutatkoznak a hajkoronában fogyatkozó, kappanhájban gyarapodó férfin. Tán el is osonna egyszer a nagy családi boldogságból valamelyik bögyös szeretője karjaiba, ha a decensen szenvedő feleségnél nem diagnosztizálnának rákot. Innen a kemoterápia szörnyűségeit és a le­épülés gyötrelmeit hímezi falvédőre a széplelkű rendező. S a szerelem újra fellángol a kórházi ágyon...

Mint tudjuk, a szerelem mindent legyőz. És igen jövedelmező is. Beszélni róla.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.