Film

Populaire kisasszony

  • 2014. június 15.

Film

Pálfi György - Parti Nagy Lajos írásából készült - Taxidermiájának egyik epizódjában a versenyevés körül forog a történet. Az őrjöngő közönség előtt iszonyú tempóban kását kanalazó zabálóbajnok figurája tökéletes metaforaként jelenítette meg nemcsak a kelet-európai terheltség magát sportdiadalokban kompenzáló frusztrációját, de képet nyújtott a teljesítményimádat kultúrájáról is.

Regis Roinsard kiindulópontja is hasonló. Hőse butuska titkárnőjelölt, akinek egyetlen tehetsége, hogy iszonyú sebességgel tud gépelni, s egyetlen ambíciója, hogy elnyerje az őt foglalkoztató könyvelő szerelmét. Az ötvenes évek végén, továbbá nyakkendőben és harangszoknyában járunk. Mivel a szerelmi csalódásán és háborús traumáin magát nehezen túltevő rezervált úriember szívéhez az újabb és újabb gépírói versenyek trófeáin keresztül vezet az út, a csinos, ám a férfi előtt egy ideig észrevétlen leányzó kénytelen világbajnokságot nyerni, hogy végre beteljesüljön kettejük több mint másfél órán át, kínos lassúsággal bimbózó szerelme - s az érzelmi válságából kilábaló férfi mechanikus dolgokra fogékony agyából kipattanjon a gömbfejes írógép ötlete.

Ami egyedül érdekes az egészben, az a versenyszituációk ábrázolása. Az, hogy egy teremben vagy színpadon eleinte ötven, majd egyre csökkenő számú, végül már csak két nő ül, és a közönség eksztatikus biztatása közben veri a billentyűket, egyikük fogcsikorgatva győz, s így a bizarr és beteges, mégis kívánatosnak tartott sztárkultusz tárgya lehet - az itt is minden versenyszituáció abszurditását képezi le.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.