Film

Populaire kisasszony

  • 2014. június 15.

Film

Pálfi György - Parti Nagy Lajos írásából készült - Taxidermiájának egyik epizódjában a versenyevés körül forog a történet. Az őrjöngő közönség előtt iszonyú tempóban kását kanalazó zabálóbajnok figurája tökéletes metaforaként jelenítette meg nemcsak a kelet-európai terheltség magát sportdiadalokban kompenzáló frusztrációját, de képet nyújtott a teljesítményimádat kultúrájáról is.

Regis Roinsard kiindulópontja is hasonló. Hőse butuska titkárnőjelölt, akinek egyetlen tehetsége, hogy iszonyú sebességgel tud gépelni, s egyetlen ambíciója, hogy elnyerje az őt foglalkoztató könyvelő szerelmét. Az ötvenes évek végén, továbbá nyakkendőben és harangszoknyában járunk. Mivel a szerelmi csalódásán és háborús traumáin magát nehezen túltevő rezervált úriember szívéhez az újabb és újabb gépírói versenyek trófeáin keresztül vezet az út, a csinos, ám a férfi előtt egy ideig észrevétlen leányzó kénytelen világbajnokságot nyerni, hogy végre beteljesüljön kettejük több mint másfél órán át, kínos lassúsággal bimbózó szerelme - s az érzelmi válságából kilábaló férfi mechanikus dolgokra fogékony agyából kipattanjon a gömbfejes írógép ötlete.

Ami egyedül érdekes az egészben, az a versenyszituációk ábrázolása. Az, hogy egy teremben vagy színpadon eleinte ötven, majd egyre csökkenő számú, végül már csak két nő ül, és a közönség eksztatikus biztatása közben veri a billentyűket, egyikük fogcsikorgatva győz, s így a bizarr és beteges, mégis kívánatosnak tartott sztárkultusz tárgya lehet - az itt is minden versenyszituáció abszurditását képezi le.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.