Film

Szent Charbel - A szív csendje

Film

Szent Charbel a libanoni maronita rend szerzetese volt, a Kelet egyik legnagyobb misztikusa. Hogy mitől volt az, nem nagyon tudjuk meg a filmből, de ha a szentté avatást is kiérdemelte, a mozivászonra rakott életrajzi portré is kijár neki.

Teljesen érthető tehát a libanoni produkció szándéka, és azt sem nagyon lehet elvárni, hogy egy aszkéta életrajza akciódús legyen. De tudjuk, lehet a mozgóképekkel kísért legendárium helyett filmet is csinálni, A sziget címűben például tökéletesen ment ez az oroszoknak. A narráció módja maga az unalom: a haldokló Charbel előtt pereg élete mozija, míg a zárójelenetben visszatérünk az eltávozás pillanatához. Kapunk néhány idegen történetszálat is, de csupán azért, mert az alkotók máshogy nem tudják megoldani azokat a részeket, amelyeket az elbeszélői nézőpont nem láthatott. A születéssel kezdünk, gyerekkor, apa elvesztése, titokban kolostorba vonulás, megkísértés, papi élet, csodák és pont. Hiába van a hangsúly a hosszú, csendes képeken, a hangulati fokozás nem jut el addig, hogy valóban érzékeltesse a transzcendentalitást. Szépek a képek, lassú snittek és szokatlan kameraállások, hosszan kitartott közelik, igazából mindez jól megoldott, még ha nem is mutat újat. Pátoszos fröcsögés sincs, a giccset is csak épp hogy érintik néha, a színészi játék is elmegy. A rendező igazán nem lehet hibás, hogy a gyóntatás és a betegek melletti csendes ima nem forgatókönyvbarát. A szív csendje így azonban nem több, mint hittankönyvhöz csatolható CD-melléklet.

Forgalmazza az Etalon Film

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.