Film

Szent Charbel - A szív csendje

Film

Szent Charbel a libanoni maronita rend szerzetese volt, a Kelet egyik legnagyobb misztikusa. Hogy mitől volt az, nem nagyon tudjuk meg a filmből, de ha a szentté avatást is kiérdemelte, a mozivászonra rakott életrajzi portré is kijár neki.

Teljesen érthető tehát a libanoni produkció szándéka, és azt sem nagyon lehet elvárni, hogy egy aszkéta életrajza akciódús legyen. De tudjuk, lehet a mozgóképekkel kísért legendárium helyett filmet is csinálni, A sziget címűben például tökéletesen ment ez az oroszoknak. A narráció módja maga az unalom: a haldokló Charbel előtt pereg élete mozija, míg a zárójelenetben visszatérünk az eltávozás pillanatához. Kapunk néhány idegen történetszálat is, de csupán azért, mert az alkotók máshogy nem tudják megoldani azokat a részeket, amelyeket az elbeszélői nézőpont nem láthatott. A születéssel kezdünk, gyerekkor, apa elvesztése, titokban kolostorba vonulás, megkísértés, papi élet, csodák és pont. Hiába van a hangsúly a hosszú, csendes képeken, a hangulati fokozás nem jut el addig, hogy valóban érzékeltesse a transzcendentalitást. Szépek a képek, lassú snittek és szokatlan kameraállások, hosszan kitartott közelik, igazából mindez jól megoldott, még ha nem is mutat újat. Pátoszos fröcsögés sincs, a giccset is csak épp hogy érintik néha, a színészi játék is elmegy. A rendező igazán nem lehet hibás, hogy a gyóntatás és a betegek melletti csendes ima nem forgatókönyvbarát. A szív csendje így azonban nem több, mint hittankönyvhöz csatolható CD-melléklet.

Forgalmazza az Etalon Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.