Film

Szent Charbel - A szív csendje

Film

Szent Charbel a libanoni maronita rend szerzetese volt, a Kelet egyik legnagyobb misztikusa. Hogy mitől volt az, nem nagyon tudjuk meg a filmből, de ha a szentté avatást is kiérdemelte, a mozivászonra rakott életrajzi portré is kijár neki.

Teljesen érthető tehát a libanoni produkció szándéka, és azt sem nagyon lehet elvárni, hogy egy aszkéta életrajza akciódús legyen. De tudjuk, lehet a mozgóképekkel kísért legendárium helyett filmet is csinálni, A sziget címűben például tökéletesen ment ez az oroszoknak. A narráció módja maga az unalom: a haldokló Charbel előtt pereg élete mozija, míg a zárójelenetben visszatérünk az eltávozás pillanatához. Kapunk néhány idegen történetszálat is, de csupán azért, mert az alkotók máshogy nem tudják megoldani azokat a részeket, amelyeket az elbeszélői nézőpont nem láthatott. A születéssel kezdünk, gyerekkor, apa elvesztése, titokban kolostorba vonulás, megkísértés, papi élet, csodák és pont. Hiába van a hangsúly a hosszú, csendes képeken, a hangulati fokozás nem jut el addig, hogy valóban érzékeltesse a transzcendentalitást. Szépek a képek, lassú snittek és szokatlan kameraállások, hosszan kitartott közelik, igazából mindez jól megoldott, még ha nem is mutat újat. Pátoszos fröcsögés sincs, a giccset is csak épp hogy érintik néha, a színészi játék is elmegy. A rendező igazán nem lehet hibás, hogy a gyóntatás és a betegek melletti csendes ima nem forgatókönyvbarát. A szív csendje így azonban nem több, mint hittankönyvhöz csatolható CD-melléklet.

Forgalmazza az Etalon Film

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.