Menjek/Maradjak másodszorra: Londonfalva

  • Donáth Mirjam
  • 2014. június 12.

Film

Disclaimer: A Menjek/Maradjak dokumentumfilm-sorozat készítői közül csak az operatőr, a 25 éves Hernáth Csaba volt ismeretlen számomra, amikor 2012 telén New Yorkba jöttek forgatni magyar kivándorlókkal, közöttük velem is. Imre Loránd Balázs rendező és Józsa László producer a pázmányos egyetemi évek óta barátaim.

A piliscsabai Pázmány Egyetem bölcsészkarára sárga busz visz az Árpád hídtól, melyet az egyetemista Józsa László (Laci) és Imre Loránd Balázs (Lóci) gyakorta igénybe vett, mert sűrűbben járt, mint a vonat, és kiszámíthatóbban, mint az autóstop. Ennek a sárga busznak az utazóközönségéhez hasonlítja Laci a Budapest–London között ingázó fapados gép utasait, a magyar vendégmunkásokat, akik a dokumentumfilm-sorozatot 2012 tavaszán megihlették, amikor unokatestvért, volt kollégát, gyerekkori barátot egyszerre látogatott Londonban. A rendezőtől sem állt messzebb a téma: Lóci öccse 25 évesen próbált először szerencsét Londonban, 33 éves húga családja pedig Ausztriában, Salzburg mellett telepedett le. Ő maga február óta Berlinben él. A kivándorolt harmincas generációt bemutató sorozat célja az alkotók elmondása szerint az, hogy (az egyelőre csak becsült) arctalan számok helyett konkrét sorsokról folyjék a polémia: arról, hogy ki milyen motivációval indul útnak, és mihez kezd magával odakint.

A New York-i pilotrész, melyet 80 ezren már biztosan láttak, önerőből készült, két szereplőt követett harminc percben, és a bemutatóvetítés után azonnal megjelent az interneten. A londoni epizód minden szempontból váltás. „Komoly kommunikációs vállalkozás, azon kívül, hogy egy dokumentumfilm-sorozat’’ – foglalja össze Laci a nyolcrészesre tervezett projekt második állomását, mely közösségi finanszírozásúként indult. Vagy 110 magánszemély adakozott online, hogy a csapat kivihesse az első részt egy londoni vetítésre, fajsúlyos támogatók megnyerése céljából. Azon a vetítésen hozta össze őket a sors a Badur Alapítvánnyal, mely elsősorban hátrányos helyzetben, kisebbségben vagy más okból a társadalom peremére szorultak jobb sorsáért küzdő projekteket támogat. Az alapítvány bruttó 10 ezer fonttal szállt be a 15 ezer fontos költségvetésű filmtervbe. S bár a Menjek/Maradjak vállalkozás anyagilag továbbra sem nyereséges, az alkotóknak ezúttal elegendő volt önkéntes munkájukat fektetniük a projektbe.

A játékidő harminc percről csaknem egy órára nőtt, de a szereplők száma is hatra. A számos mellékszereplőről nem is beszélve, akiknek a jelenléte annak a rendezői döntésnek a része, miszerint „az ötödik legnagyobb magyar városnak” becézett Londonról csak úgy lehet érdemben szólni, ha megmutatják a „bárhol magyarokba botolhatsz” jelenséget. Ezért is a munkacím: „Londonfalva.” A rendező egyik fő kihívása abban állt, hogy a sok szálat össze-összekösse. A sofőr, Attila, oda-vissza jár Budapest és London között, egyfajta keretet adva a sztorinak. Ő szállítja a szakács/vállalkozó Csabát is, aki akkor indul hajnalok hajnalán munkába, amikor Niki, a táncoslány hazafelé veszi az útját. Egy magyarok adta koncerten fut először össze a zenész Luca és Márk, aki a hagyományos kínai orvoslás szakembere, majd később Márk rendelőjében egy emlékezetes beszélgetésre. A filmezést tanuló Tobi nem kerül más szereplőkkel interaktusba, ellenben képviseli a felsőoktatásba emigrálók nagyszámú csoportját. Az alkotók, akik szerint a New York-i rész „sötétre” sikeredett – az egyik szereplőt az emésztette, hogy egy álomhelyzetben boldogtalan, a másikat pedig a valóban kemény sorsa –, ezúttal addig kerestek, amíg olyan karaktert is találtak, aki a külföldre költözéssel megtalálta a számítását, és elégedett a sorsával.

Az új fókusz új kérdéseket is felvetett, amelyek közül a rendező az otthon hagyott társadalom és a kivándoroltak viszonyát tartja a legizgalmasabbnak. Megszűnik-e a kivándorlással egy magyar állampolgár beleszólási joga a haza ügyeibe? A véleményformálásra az ország közéleti ügyeiről, politikájáról, erkölcsi állapotáról? „Ha eljut oda a társadalom, hogy teljes rangú tagjainak tekinti azokat az embereket, akik elmentek, és azt mondja, hogy hajlandók vagyunk a példájukból okulni, akkor már elértünk valamit – mondja Lóci. – Kis nemzet vagyunk. Óriási lehetőség, hogy mindenütt jelen lehetünk a világban. Ebből kellene profitálnunk.”

A színes mozaik nagy vonalakban alátámasztja az MTA TK Kisebbségkutató Intézet kutatását, melyet a filmkészítők kezdeményeztek, és amelyre 5200, Angliában élő magyar adott választ. Kováts András, a kutatás szerzője és kiértékelője az elmúlt évek szociálpolitikai, társadalompolitikai változásait – az oktatási rendszertől kezdve a társadalombiztosítási rendszeren át a nyugdíjrendszer átalakításáig – éppúgy a hagyományosan nem igazán mozgékony magyarság felkerekedésének okaként tudja be, mint a gazdasági világválságot vagy a munkaerő szabad áramlását. „Óvatos lennék hipertendenciákról nyilatkozni – mondja –, mert bármerre nézzünk a világban, a migráció többnyire hasonló minta mentén fut le: elég sokáig lassan fejlődik fel, azután van egy áttörés, amikor hirtelen felértékelődnek azok a kapcsolatrendszerek, amelyek segítik, hogy valaki elutazzon, munkát találjon. Azt látom, hogy ez van most Magyarországon. Hirtelen olcsó lesz az információ, és alacsonynak tűnik a kockázat – ekkor indulnak el sokan. Azután a piac kezd telítődni, és kevesebben fognak ebbe a kapcsolati hálóba belépni, utána pedig kialakul egy olyan rendszer, amelyben az emberek tényleg jönnek-mennek: ott is dolgoznak, itthon is dolgoznak.”

A kutatás egyik legerősebb üzenete, hogy az Angliában élő magyar emigránsok többsége nem tervezi a hazaköltözést. Kováts András azonban hangsúlyozza: az, hogy valóban ott is maradnak-e, több mindentől függ, attól is, hogyan fog változni a következő években Magyarország, valamint Anglia. „Ez nem egy olyan emigráció, ami a fejünkben van, hogy fogja magát az ember, aztán felpakol – mondja Kováts. – Nehéz belőni, mikor fordul akár úgy, hogy végleg eljönnek, akár úgy, hogy végleg ottmaradnak.”

A film hat főszereplője közül ketten már hazatértek.

A filmet június 13-án vetítik a Trafóban, este fél 9-től.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.