Menjek/Maradjak másodszorra: Londonfalva

  • Donáth Mirjam
  • 2014. június 12.

Film

Disclaimer: A Menjek/Maradjak dokumentumfilm-sorozat készítői közül csak az operatőr, a 25 éves Hernáth Csaba volt ismeretlen számomra, amikor 2012 telén New Yorkba jöttek forgatni magyar kivándorlókkal, közöttük velem is. Imre Loránd Balázs rendező és Józsa László producer a pázmányos egyetemi évek óta barátaim.

A piliscsabai Pázmány Egyetem bölcsészkarára sárga busz visz az Árpád hídtól, melyet az egyetemista Józsa László (Laci) és Imre Loránd Balázs (Lóci) gyakorta igénybe vett, mert sűrűbben járt, mint a vonat, és kiszámíthatóbban, mint az autóstop. Ennek a sárga busznak az utazóközönségéhez hasonlítja Laci a Budapest–London között ingázó fapados gép utasait, a magyar vendégmunkásokat, akik a dokumentumfilm-sorozatot 2012 tavaszán megihlették, amikor unokatestvért, volt kollégát, gyerekkori barátot egyszerre látogatott Londonban. A rendezőtől sem állt messzebb a téma: Lóci öccse 25 évesen próbált először szerencsét Londonban, 33 éves húga családja pedig Ausztriában, Salzburg mellett telepedett le. Ő maga február óta Berlinben él. A kivándorolt harmincas generációt bemutató sorozat célja az alkotók elmondása szerint az, hogy (az egyelőre csak becsült) arctalan számok helyett konkrét sorsokról folyjék a polémia: arról, hogy ki milyen motivációval indul útnak, és mihez kezd magával odakint.

A New York-i pilotrész, melyet 80 ezren már biztosan láttak, önerőből készült, két szereplőt követett harminc percben, és a bemutatóvetítés után azonnal megjelent az interneten. A londoni epizód minden szempontból váltás. „Komoly kommunikációs vállalkozás, azon kívül, hogy egy dokumentumfilm-sorozat’’ – foglalja össze Laci a nyolcrészesre tervezett projekt második állomását, mely közösségi finanszírozásúként indult. Vagy 110 magánszemély adakozott online, hogy a csapat kivihesse az első részt egy londoni vetítésre, fajsúlyos támogatók megnyerése céljából. Azon a vetítésen hozta össze őket a sors a Badur Alapítvánnyal, mely elsősorban hátrányos helyzetben, kisebbségben vagy más okból a társadalom peremére szorultak jobb sorsáért küzdő projekteket támogat. Az alapítvány bruttó 10 ezer fonttal szállt be a 15 ezer fontos költségvetésű filmtervbe. S bár a Menjek/Maradjak vállalkozás anyagilag továbbra sem nyereséges, az alkotóknak ezúttal elegendő volt önkéntes munkájukat fektetniük a projektbe.

A játékidő harminc percről csaknem egy órára nőtt, de a szereplők száma is hatra. A számos mellékszereplőről nem is beszélve, akiknek a jelenléte annak a rendezői döntésnek a része, miszerint „az ötödik legnagyobb magyar városnak” becézett Londonról csak úgy lehet érdemben szólni, ha megmutatják a „bárhol magyarokba botolhatsz” jelenséget. Ezért is a munkacím: „Londonfalva.” A rendező egyik fő kihívása abban állt, hogy a sok szálat össze-összekösse. A sofőr, Attila, oda-vissza jár Budapest és London között, egyfajta keretet adva a sztorinak. Ő szállítja a szakács/vállalkozó Csabát is, aki akkor indul hajnalok hajnalán munkába, amikor Niki, a táncoslány hazafelé veszi az útját. Egy magyarok adta koncerten fut először össze a zenész Luca és Márk, aki a hagyományos kínai orvoslás szakembere, majd később Márk rendelőjében egy emlékezetes beszélgetésre. A filmezést tanuló Tobi nem kerül más szereplőkkel interaktusba, ellenben képviseli a felsőoktatásba emigrálók nagyszámú csoportját. Az alkotók, akik szerint a New York-i rész „sötétre” sikeredett – az egyik szereplőt az emésztette, hogy egy álomhelyzetben boldogtalan, a másikat pedig a valóban kemény sorsa –, ezúttal addig kerestek, amíg olyan karaktert is találtak, aki a külföldre költözéssel megtalálta a számítását, és elégedett a sorsával.

Az új fókusz új kérdéseket is felvetett, amelyek közül a rendező az otthon hagyott társadalom és a kivándoroltak viszonyát tartja a legizgalmasabbnak. Megszűnik-e a kivándorlással egy magyar állampolgár beleszólási joga a haza ügyeibe? A véleményformálásra az ország közéleti ügyeiről, politikájáról, erkölcsi állapotáról? „Ha eljut oda a társadalom, hogy teljes rangú tagjainak tekinti azokat az embereket, akik elmentek, és azt mondja, hogy hajlandók vagyunk a példájukból okulni, akkor már elértünk valamit – mondja Lóci. – Kis nemzet vagyunk. Óriási lehetőség, hogy mindenütt jelen lehetünk a világban. Ebből kellene profitálnunk.”

A színes mozaik nagy vonalakban alátámasztja az MTA TK Kisebbségkutató Intézet kutatását, melyet a filmkészítők kezdeményeztek, és amelyre 5200, Angliában élő magyar adott választ. Kováts András, a kutatás szerzője és kiértékelője az elmúlt évek szociálpolitikai, társadalompolitikai változásait – az oktatási rendszertől kezdve a társadalombiztosítási rendszeren át a nyugdíjrendszer átalakításáig – éppúgy a hagyományosan nem igazán mozgékony magyarság felkerekedésének okaként tudja be, mint a gazdasági világválságot vagy a munkaerő szabad áramlását. „Óvatos lennék hipertendenciákról nyilatkozni – mondja –, mert bármerre nézzünk a világban, a migráció többnyire hasonló minta mentén fut le: elég sokáig lassan fejlődik fel, azután van egy áttörés, amikor hirtelen felértékelődnek azok a kapcsolatrendszerek, amelyek segítik, hogy valaki elutazzon, munkát találjon. Azt látom, hogy ez van most Magyarországon. Hirtelen olcsó lesz az információ, és alacsonynak tűnik a kockázat – ekkor indulnak el sokan. Azután a piac kezd telítődni, és kevesebben fognak ebbe a kapcsolati hálóba belépni, utána pedig kialakul egy olyan rendszer, amelyben az emberek tényleg jönnek-mennek: ott is dolgoznak, itthon is dolgoznak.”

A kutatás egyik legerősebb üzenete, hogy az Angliában élő magyar emigránsok többsége nem tervezi a hazaköltözést. Kováts András azonban hangsúlyozza: az, hogy valóban ott is maradnak-e, több mindentől függ, attól is, hogyan fog változni a következő években Magyarország, valamint Anglia. „Ez nem egy olyan emigráció, ami a fejünkben van, hogy fogja magát az ember, aztán felpakol – mondja Kováts. – Nehéz belőni, mikor fordul akár úgy, hogy végleg eljönnek, akár úgy, hogy végleg ottmaradnak.”

A film hat főszereplője közül ketten már hazatértek.

A filmet június 13-án vetítik a Trafóban, este fél 9-től.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”