Film

Superworld

Film

Láthattunk az utóbbi időben néhány filmet német nyelvterületekről, melyek többnyire a vallásosság beteges torzulásaival foglalkoztak (Keresztút, A Hit paradicsoma), ám Karl Markovics filmjében a hit más fénytörésben jelenik meg.

A csendes osztrák kisvárosban élő bolti eladó, Gabi egy nap zumbáról hazaindulva különös hangokat kezd hallani, amitől egész más, szinte isteni perspektívából kezdi látni saját világát: madártávlatból tekint le a kényelmes fogyasztói társadalomba süppedt, geometrikus alakzatokban közlekedő, egyendobozkákban élő honfitársaira (ez gyönyörűen komponált felülnézeti nagytotálok használatára ad alkalmat). Markovics nem mulasztja el kritizálni a nyugati kapitalista társadalmat, de inkább az érdekli, hogy mi a hit korunkban. Végig lebegteti a kérdést, hogy vajon Gabi tényleg Istent hallja-e, vagy valaki mást. Tényleg egy felsőbb hatalom képviselője szól hozzá, vagy csak kezd megőrülni? Prófétává tette a vélt vagy valós hang, vagy egyszerű számkivetetté, akinek nincs helye a mai társadalomban (az egyik leghatásosabb jelenetben Gabi Jézusként toppan be egy csapat munkás kantinjába – ezt mindenki a maga módján értelmezheti)? Gabi nem volt boldogtalan kisszerű, monoton életében sem, de vajon így, megvilágosodva boldogabb lesz? Markovics szeretettel fordul banális hősnőjéhez, nem teszi nevetségessé odisszeáját, de azért a nézőre hagyja a döntést. Az erős, különös hangulatú kezdéshez képest a film második fele széttartóbb, a Superworld még így is különleges és gyönyörű film.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.