Film

Superworld

Film

Láthattunk az utóbbi időben néhány filmet német nyelvterületekről, melyek többnyire a vallásosság beteges torzulásaival foglalkoztak (Keresztút, A Hit paradicsoma), ám Karl Markovics filmjében a hit más fénytörésben jelenik meg.

A csendes osztrák kisvárosban élő bolti eladó, Gabi egy nap zumbáról hazaindulva különös hangokat kezd hallani, amitől egész más, szinte isteni perspektívából kezdi látni saját világát: madártávlatból tekint le a kényelmes fogyasztói társadalomba süppedt, geometrikus alakzatokban közlekedő, egyendobozkákban élő honfitársaira (ez gyönyörűen komponált felülnézeti nagytotálok használatára ad alkalmat). Markovics nem mulasztja el kritizálni a nyugati kapitalista társadalmat, de inkább az érdekli, hogy mi a hit korunkban. Végig lebegteti a kérdést, hogy vajon Gabi tényleg Istent hallja-e, vagy valaki mást. Tényleg egy felsőbb hatalom képviselője szól hozzá, vagy csak kezd megőrülni? Prófétává tette a vélt vagy valós hang, vagy egyszerű számkivetetté, akinek nincs helye a mai társadalomban (az egyik leghatásosabb jelenetben Gabi Jézusként toppan be egy csapat munkás kantinjába – ezt mindenki a maga módján értelmezheti)? Gabi nem volt boldogtalan kisszerű, monoton életében sem, de vajon így, megvilágosodva boldogabb lesz? Markovics szeretettel fordul banális hősnőjéhez, nem teszi nevetségessé odisszeáját, de azért a nézőre hagyja a döntést. Az erős, különös hangulatú kezdéshez képest a film második fele széttartóbb, a Superworld még így is különleges és gyönyörű film.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.