Tabu

  • - kg -
  • 2013. március 14.

Film

Sose tudhatja az ember, ki lakik a szomszédjában. Vegyük például az idős hölgyet a folyosóról; decens úriasszony kis lelki hibával - ha a gyógyszere elgurul, ami bizony egyre többször esik meg mostanában, úgy kell hazarángatni a kaszinóból, mert csak egy dolognak nem tud ellenállni: a szerencsejáték kísértésének. Látszik, hogy a végét járja, delírium delíriumot követ, egyre kevesebb a tiszta pillanat, ahogy az egy hosszú élet végén, amikor a létfontosságú szervek készek felmondani a szolgálatot, lenni szokott.


Miguel Gomes filmrendezőt azonban nem az elmúlás izgatja, nem az öreg hölgy történetének vége, hanem a történet közepe; a ráncok mögött megbújó nagy sztori. Szimpatikus szemlélete szerint ugyanis bármely cekkert cipelő, közösköltség-befizető portugál nénike mélyén rejtőzhetnek vadromantikus afrikai románcok, szavannákat felperzselő szerelmek, nem is beszélve a krokodiltartással és az oroszlánvadászattal járó gyarmati izgalmakról. Ezek felelevenítésére pedig ott a némafilmek eszköztára, melyekkel már a The Artist is eljátszott, de Gomesnél, aki líraibb alkat, nemcsak a némafilmfigurák, hanem az élők magánya is látszik, és ez alighanem méltánylandó. Az élők között maga a filmrendező is ott van, akibe nem nehéz belelátni azt a magányos, Pampalini-szerű alakot, aki a Tabu legelején tűnik fel egy mozi vásznán: egy búsképű lovag, aki Afrika sűrűjében készül a nagy áldozatra, hogy csatlakozzék örök szerelméhez. A mi Pampalinink dacosan, de derűvel áll a kommersz mozik fülsiketítő forgatagában, és magányosan hirdeti a régen minden jobb volt (még a film is) örök igazságát.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.