Tabu

  • - kg -
  • 2013. március 14.

Film

Sose tudhatja az ember, ki lakik a szomszédjában. Vegyük például az idős hölgyet a folyosóról; decens úriasszony kis lelki hibával - ha a gyógyszere elgurul, ami bizony egyre többször esik meg mostanában, úgy kell hazarángatni a kaszinóból, mert csak egy dolognak nem tud ellenállni: a szerencsejáték kísértésének. Látszik, hogy a végét járja, delírium delíriumot követ, egyre kevesebb a tiszta pillanat, ahogy az egy hosszú élet végén, amikor a létfontosságú szervek készek felmondani a szolgálatot, lenni szokott.


Miguel Gomes filmrendezőt azonban nem az elmúlás izgatja, nem az öreg hölgy történetének vége, hanem a történet közepe; a ráncok mögött megbújó nagy sztori. Szimpatikus szemlélete szerint ugyanis bármely cekkert cipelő, közösköltség-befizető portugál nénike mélyén rejtőzhetnek vadromantikus afrikai románcok, szavannákat felperzselő szerelmek, nem is beszélve a krokodiltartással és az oroszlánvadászattal járó gyarmati izgalmakról. Ezek felelevenítésére pedig ott a némafilmek eszköztára, melyekkel már a The Artist is eljátszott, de Gomesnél, aki líraibb alkat, nemcsak a némafilmfigurák, hanem az élők magánya is látszik, és ez alighanem méltánylandó. Az élők között maga a filmrendező is ott van, akibe nem nehéz belelátni azt a magányos, Pampalini-szerű alakot, aki a Tabu legelején tűnik fel egy mozi vásznán: egy búsképű lovag, aki Afrika sűrűjében készül a nagy áldozatra, hogy csatlakozzék örök szerelméhez. A mi Pampalinink dacosan, de derűvel áll a kommersz mozik fülsiketítő forgatagában, és magányosan hirdeti a régen minden jobb volt (még a film is) örök igazságát.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.