Tabu

  • - kg -
  • 2013. március 14.

Film

Sose tudhatja az ember, ki lakik a szomszédjában. Vegyük például az idős hölgyet a folyosóról; decens úriasszony kis lelki hibával - ha a gyógyszere elgurul, ami bizony egyre többször esik meg mostanában, úgy kell hazarángatni a kaszinóból, mert csak egy dolognak nem tud ellenállni: a szerencsejáték kísértésének. Látszik, hogy a végét járja, delírium delíriumot követ, egyre kevesebb a tiszta pillanat, ahogy az egy hosszú élet végén, amikor a létfontosságú szervek készek felmondani a szolgálatot, lenni szokott.


Miguel Gomes filmrendezőt azonban nem az elmúlás izgatja, nem az öreg hölgy történetének vége, hanem a történet közepe; a ráncok mögött megbújó nagy sztori. Szimpatikus szemlélete szerint ugyanis bármely cekkert cipelő, közösköltség-befizető portugál nénike mélyén rejtőzhetnek vadromantikus afrikai románcok, szavannákat felperzselő szerelmek, nem is beszélve a krokodiltartással és az oroszlánvadászattal járó gyarmati izgalmakról. Ezek felelevenítésére pedig ott a némafilmek eszköztára, melyekkel már a The Artist is eljátszott, de Gomesnél, aki líraibb alkat, nemcsak a némafilmfigurák, hanem az élők magánya is látszik, és ez alighanem méltánylandó. Az élők között maga a filmrendező is ott van, akibe nem nehéz belelátni azt a magányos, Pampalini-szerű alakot, aki a Tabu legelején tűnik fel egy mozi vásznán: egy búsképű lovag, aki Afrika sűrűjében készül a nagy áldozatra, hogy csatlakozzék örök szerelméhez. A mi Pampalinink dacosan, de derűvel áll a kommersz mozik fülsiketítő forgatagában, és magányosan hirdeti a régen minden jobb volt (még a film is) örök igazságát.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.