"Tegye rendbe az elvárásokat" - Győriványi Ráth György karmester

Film

Az operaház megbízott fő-zeneigazgatóját évadzárás idején kérdeztük az immár általa tervezett elkövetkező évadról.
Az operaház megbízott fő-zeneigazgatóját évadzárás idején kérdeztük az immár általa tervezett elkövetkező évadról.

Magyar Narancs: A napokban véget ér a még az előző vezetéstől átvett 2010/11-es évad az operaházban. A következő, immár saját tervezésű évadban kereshetjük majd egy új koncepció vagy műsorpolitika nyomait?

Győriványi Ráth György: Megbízott fő-zeneigazgatóként azt a feladatot tűzték ki elém és egyúttal én is magam elé, hogy ebben az interregnumban, amíg nincs véglegesített vezetése az operaháznak, biztosítsam a rendezett átmenetet. Vagyis hogy végre - a nyugati operák gyakorlatának megfelelően - a leendő új vezető majd ne az aktuális évad lebonyolításával kényszerüljön foglalkozni, hanem egy-két évvel előbbre tervezhessen, s formálhassa az operaház művészi arculatát. Így én azt vállaltam, hogy a következő két évad programját összeállítom, méghozzá nem merőben új koncepciót teremtve, csupán néhány, döntően hiánypótló változtatást eltervezve. Régen hiányzott például a műsorrendről a Ring, ami most majd egy új Rajna kincsével indul útjára, s a Verdi-repertoárból eddig kimaradt Simon Boccanegrát is bemutatjuk. Valamint visszanyúlva a ház egykori erős Strauss-hagyományához, újra bemutatjuk az Arabellát, ami a harmincas évek óta nem volt műsoron nálunk.

MN: A Rajna kincse rendezőjeként eredetileg Achim Freyer volt hirdetve, ám a műsor-kalendáriumban már nem szerepel a világhírű rendező, jelmez- és díszlettervező neve.

GYRGY: Az első körben még úgy terveztük, hogy átvesszük Freyer Los Angelesben futó rendezését, ám utóbb a művész fellelkesült, s egy teljesen új Ring-rendezéshez látott volna hozzá, direkt Budapest számára. Sajnos a kultúra területét érintő megvonások végül irreálissá tették ezeket a terveket, s így nem tudtunk munkakapcsolatra lépni Freyerrel, akinek híresen igényesek és egyúttal költségigényesek a rendezései. Viszont eljön hozzánk Mozartot rendezni az ugyancsak világhírű Gianfranco de Bosio, aki a Don Giovannival hozzákezd Mozart és Da Ponte közös operáinak trilógiájához. Az ő rendezése esetén ráadásul a költséghatékonyság szempontja is érvényesíthető, hiszen a díszlet a Palladio által tervezett vicenzai Teatro Olimpicót idézi majd - egyszerre esztétikusan és könnyen beépíthető módon. A produkciókat egyébként is ebbe az irányba mozdítanám, ugyanis az utolsó években az előadások a műszak irányába csúsztak el: a sokórás beépítési és bontási folyamatok nagyon megnehezítik egy repertoárszínház működését, s nem mellékesen roppant költségesek.

MN: A két további bemutató, Vashegyiék Rameau-előadása és a 3D-s Kékszakállú hogyan illeszkedik a repertoárszínház feltételrendszerébe?

GYRGY: Számomra az utolsó évek legkedvesebb operaházi produkciója volt Kovalik Balázs Xerxes-rendezése, ami Kovalik működésén belül is egy különösen remek előadás volt. Ám a repertoárba nehézkesen illeszkedett bele: végül nagyjából hatvanszázalékos jegyeladással futott. Ez a tapasztalat is mutatja, hogy bár komoly és jogos az igény a barokk operák bemutatására, ezt nem annyira a repertoár részeként kell eltervezni. Így most pár estére becsalogatjuk a házba Vashegyi Györgyöt, az ő saját együtteseit és énekeseit, hogy egy autentikus előadást hallhasson az erre kíváncsi közönség a Hippolytus és Ariciából. Ami a Kékszakállút illeti, az egy nagy kísérlet, amiből vagy bukás lesz, vagy forradalmasítjuk az operajátszást. Először roppant szkeptikus voltam az ötlettel kapcsolatban, hiszen az opera természettől 3D-s, de a tervek nagyon érdekesnek tűnnek. S ugyan melyik operaigazgató ne szeretne olyan produkciót színpadra állítani, amely a díszletezés munkáját és költségét szemüvegekkel és vetítővászonnal váltja ki?

MN: Az operaháztól persze nemcsak nívós repertoár-előadásokat, de nemzetközi vendégsztárokat is vár a közönség.

GYRGY: Én ezt nem így látom, miután a tapasztalatok szerint az ilyen sztárfellépések művészi és jegybevételi haszna nincs arányban a befektetett energiákkal. Igaz, Renée Fleming koncertje csodálatosan sikerült, de az az egyetlen este hatalmas megerőltetést jelentett a háznak, más vendégsztárok esetén pedig inkább csak az ingyenjegyigények ugranak meg, s nem a jegyeladás. Ezért én jobban szeretnék "sztárok" helyett nemzetközileg már sokszorosan bizonyított kiváló énekeseket vendégelni, mint amilyen A Rajna kincsébe várt Thomas Mayer, aki igazi világszínvonalú Wotan. S még ennél is jobban szeretem, ha egészen új énekesek tűnhetnek fel nálunk, s indíthatják el erről a színpadról a karrierjüket, mint például a Macbeth Macduff szerepében nagy szakmai sikert arató fiatal kosovói albán tenor, Rame Lahaj, akinek ez volt az első kőszínházi operabemutatója.

MN: Ezért nem szerepel már a jövő évad műsortervében a Májusünnep?

GYRGY: Igen, ezt a kiemelt rendezvényt elhagyjuk, de jelentős vendégénekesek persze várhatóak az évad folyamán: Fiesco szerepében egy nagy basszistával, Giacomo Prestiával kezdjük az évadot, a Rigoletto címszerepébe Leo Nuccit várjuk, Tannhäusert pedig Johan Botha énekli majd.

MN: Az operaháznak régi problémája a tervezhetőség hiánya, vagyis az, hogy nincs több évre előre kiszámítható működése. Ezen változhat valami ebben a hangsúlyozottan átmeneti időszakban?

GYRGY: Nézze, én október elején vettem át ezt a posztot, és november végére elkészült a 2011/12-es és a 2012/13-as évad teljes műsor- és próbaterve, gyakorlatilag minden ponton leegyeztetett énekesekkel. Csakhogy mire ezzel elkészültünk, kiderült, hogy 700 millióval csökken a költségvetésünk, s hozzá megköti a kezünket az is, hogy a magyar törvények értelmében nem vállalhatunk kötelezettségeket a 2012-es esztendőre. Vagyis nemhogy külföldi énekeseket nem szerződtethetek, de hazaiakat sem köthetek le kötelező érvénnyel egy évadra, ami értelemszerűen átnyúlik 2012-re. Csak a 2011-es költségvetésünket ismerjük, azt is bár ne ismernénk! Maradnak a felkérések, ahol a két fél jóhiszeműségén és majdani anyagi erején múlik, hogy végül lesz-e belőle föllépés.

MN: És ehhez még hozzávehetnénk akár a ház híresen erős közegellenállását is.

GYRGY: Ez sokat változott az első fő-zeneigazgatói működésem - 2001-2002 - óta, hisz' például a magánénekesek létszáma majdnem a harmadára csökkent. Miközben például nagyon megnőtt a műszaki költségek, túlóra-kifizetések végösszege. A strukturális átalakítások elkerülhetetlenek, de ehhez nélkülözhetetlen, hogy egyszer végre a fenntartó, azaz a magyar állam tiszta helyzetet teremtsen. Vagyis tegye rendbe az elvárásokat: határozza meg a költségvetésünket több évre előre, s kösse hozzá, hogy ezt hány alkalmazottól várja, s mennyi előadást vár el ezért tőlünk. Amíg ezt nem látjuk egyszer világosan, addig csak egymást váltják majd a kudarcot valló vezetők az operaház élén, akik egy örökké változó helyzetben sosem juthatnak el a valódi eredményekig.

MN: Február óta az operaházhoz erősen kötődő Filharmóniai Társaságnak is ön az elnök-karnagya. Ott milyenek a nívóemelés esélyei?

GYRGY: Ez a zenekar maga a zenetörténet: Erkel alapította, Liszt és Dohnányi vezényelte, Brahms-, Bartók-, Kodály-ősbemutatók előadója volt. Ám mivel az operaház árnyékában működik, ez felemás helyzetben tartja: kívülről tekintve az operaházé, míg belülről mégiscsak egy idegen szervezet. Pedig a színház számára hallatlanul fontos lenne az együttes sikere, fejlődése. A Filharmónia koncertjein nyílik ugyanis valódi esély fejleszteni a zenekari játék kultúráját, gyarapítani a művészi becsvágyat, amire az operai repertoár-előadások érthetően kevésbé alkalmasak. Ezért az elkövetkező szezon nem rólam szól majd, hanem azokról a nagy karmesterekről, akiket sikerült megnyernünk pár koncert alkalmára: Christoph Eschenbachról (aki egyébként Parsifalt is vezényel majd az Operában), Christoph von Dohnanyiról, Rafael Frühbeck de Burgosról, vagy a régi zene Karajanjaként is emlegetett Christopher Hogwoodról. Az ő fellépéseikből az operaház is csak profitálhat majd.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.