Valamit visz a vizelet - Béres Dániel filmrendező, Fillenz Ádám operatőr

  • Szabó Mária
  • 2006. május 4.

Film

Kisjátékfilmjük, a Páternoszter Michael Haneke Rejtélyének kísérőfilmjeként megy a mozikban. Különleges teljesítmény: végig a páternoszterben van a kamera, és kifelé látunk.
Kisjátékfilmjük, a Páternoszter Michael Haneke Rejtélyének kísérőfilmjeként megy a mozikban. Különleges teljesítmény: végig a páternoszterben van a kamera, és kifelé látunk.

Magyar Narancs: Milyen volt így forgatni?

Fillenz Ádám: 2003 októberében forgattuk, 16 mm-es filmre, három nap alatt. Mivel a kamerát nem szabadott elmozdítani (szinte végig ugyanazt a képet látjuk), meg kellett várni egy kört, amíg körbement a páternoszteren, majd egy emelettel lejjebb mindig leállítottuk. A harmadik napra már az egész stáb profin használta.

MN: Bár nem úgy tűnik, de van vágás a filmben. Nem lehetett egy beállításban rögzíteni?

FÁ: Az őrületes cirkuszi bűvészmutatvány lett volna. A kórház minden emeletét be kellett volna világítani, ennyi lámpánk pedig nem volt - vagyis semmilyen körülmény nem engedte meg, így is három nap alatt éppen hogy be tudtuk fejezni.

MN: Számít ez a film megítélése szempontjából?

FÁ: Szerintem nem. Olyan, mintha egy snitt lenne, és ez a lényeg.

MN: És kiad egy sztorit...

Béres Dániel: Tulajdonképpen egy doppingteszt, az azzal kapcsolatos csalás és leleplezése körül zajlanak az események egy kórház különböző szintjein. Krimiszerű, szaladgálós-üldözős történet - és ahogy a páternoszter megy fölfele meg lefele, mindig csak kis, tíz másodperces jelenetfoszlányokat látunk - ezekből áll össze a sztori.

MN: És összeáll?

BD: Nem muszáj, hogy összeálljon, sőt mostanra már hat különböző történetváltozatot hallottam vissza nézőktől. Van olyan például, amely szerint egy őrült meg akar szökni a diliházból, most meg a legújabb az volt, hogy igazából nem is doppingteszt, tehát nem doppingszert csepegtetnek a vizeletbe, hanem éppen hogy egyfajta tisztítószert a már doppingos vizeletbe, ami pont a visszája az egésznek - de így is teljesen jól működik a dolog. Az biztos, hogy valami visszaélés történik a vizelettel, de hogy milyen irányba, az mindegy, ezért akár fel is cserélődik, hogy ki a jó és ki a rossz. Ezek izgalmas kérdések, engem legalábbis izgatnak, sokkal jobban, mint egy elsőre tökéletesen érthető történet.

FÁ: Az biztos, hogy nagyon kell figyelni. Van ugyan egy teljesen korrekt, kerek krimisztori, de valójában inkább a szerkezet és a látvány a lényeg.

MN: A történet tehát másodlagos?

BD: A forma fontosabb, illetve pont a film széttartása, nehezen összerakhatósága izgat engem. Felteszi azt a kérdést, hogy mitől értünk meg egy történetet, mi az, ami félrevisz, mi az, ami nem. Valószínűleg sokkal kevésbé sikeres így, mint egy egyértelmű történettel, de nem is biztos, hogy meg tudtam volna csinálni jól egy olyan filmet. Aki látja, ne akarja nagyon számon kérni rajta, hogy mi a történet, inkább vitesse magát a filmmel, illetve a lifttel...

MN: Nem ez az első és nem is a legutóbbi munkátok.

BD: Azóta elkészült még egy rövidfilmem, Hét hónappal később címmel, ami Dosztojevszkij Félkegyelműjének furcsa adaptációja - csak a legelső meg a legutolsó jelenetet használja fel, időben ugrálva a kettő között. Ezenkívül közösen csináltunk két dokumentumfilmet Andits Petrával, és mostanában fejezzük be a harmadikat, ami a Tour de France szurkolóiról szól.

FÁ: Nem éreztem úgy, hogy ez egy első kisjátékfilm lenne. Nekem a második komolyabb kisfilmem volt, azóta többet is készítettem, legutóbb pedig a Friss levegőt fényképeztem, amelyet Kocsis Ágnes rendezett - most kapott meghívást Cannes-ba a kritikusok hetére.

MN: Hogyan tovább?

BD: Készen van a nagyjátékfilm-forgatókönyvem első változata. És szeretnék Páternoszter 2-t is csinálni, egy még kevésbé történetközpontút. Az lenne a címe, hogy Kvantumugrás.

MN: Számít a főiskolai diploma hiánya?

BD: Önmagában nem zavar. Egyelőre nem érzem, hogy hátráltatna, lehet, hogy egyszer csak ki fog derülni, hogy mégis. Akkor zavarni fog. Sőt ahogy nézem a most végzetteket - sokkal jobb helyzetben nincsenek, mint én. Hiszen kaptam kétszer pénzt rövidfilmre. Majd akkor derül ki, ha nagyjátékfilmmel pályázok. Egyébként meg négyszer megpróbáltam, négyszer nem vettek fel. Most, ötödszörre már nem próbáltam meg.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.