Film

Volt egy tánc

  • - greff -
  • 2012. december 26.

Film

Noha neves filmszínészek rendezői próbálkozásait rendszerint hobbiszaküzletek árulják, Sarah Polley második dobását exkluzívabb butikok fogják majd polcaikra tenni. Nem mintha a Volt egy tánc valami lenyűgözően újszerű művészeti eredmény volna, de ha a moziban is létezik az a kategória, amit az angolszász irodalmi tolvajnyelv középfajként ismer, akkor Polley munkája a halmaz legszebb darabjai mellé sorolható.


 

A 90-es évek indie-hercegnője ezúttal is egy párkapcsolat téli szakaszára koncentrál, amikor már kevés a szín, és egyre zordabbak a mínuszok. Polley első filmjében, az Egyre távolabb-ban a nyugdíjkorhatárt átlépett emberek, a Volt egy táncban pedig fiatal harmincasok szorítják egymás és a nézők szívét, de lényegesebb változás, hogy a rendezőnő a dialógustechnikától a képkezelésen át mindenben egy szinttel feljebb tudott lépni, így finom színszimbolikával dúsított édesbús filmjében egymást érik az emlékezetes jelenetek. De még a szimpla átvezető szakaszokat is rokonszenvesen régi vágásúnak ható aprólékos figyelem, valamint egy olyan, a testábrázolástól a kameramozgásokig mindent befolyásoló fenomén jellemzi, ami a Polleynál amúgy szikárabban fogalmazó Sofia Coppola filmjeit is olyannyira izgalmassá teszi: a nagyon határozottan női szemszög. A Volt egy tánc legvonzóbb ajánlata ettől még persze a főhősnőt adó Michelle Williams marad, aki valószínűtlen, ám egészen elbűvölő kapcsolatot létesít az Amelie csodálatos élete címszereplője és A kaland Monica Vittije között.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.