Film

Volt egy tánc

  • - greff -
  • 2012. december 26.

Film

Noha neves filmszínészek rendezői próbálkozásait rendszerint hobbiszaküzletek árulják, Sarah Polley második dobását exkluzívabb butikok fogják majd polcaikra tenni. Nem mintha a Volt egy tánc valami lenyűgözően újszerű művészeti eredmény volna, de ha a moziban is létezik az a kategória, amit az angolszász irodalmi tolvajnyelv középfajként ismer, akkor Polley munkája a halmaz legszebb darabjai mellé sorolható.


 

A 90-es évek indie-hercegnője ezúttal is egy párkapcsolat téli szakaszára koncentrál, amikor már kevés a szín, és egyre zordabbak a mínuszok. Polley első filmjében, az Egyre távolabb-ban a nyugdíjkorhatárt átlépett emberek, a Volt egy táncban pedig fiatal harmincasok szorítják egymás és a nézők szívét, de lényegesebb változás, hogy a rendezőnő a dialógustechnikától a képkezelésen át mindenben egy szinttel feljebb tudott lépni, így finom színszimbolikával dúsított édesbús filmjében egymást érik az emlékezetes jelenetek. De még a szimpla átvezető szakaszokat is rokonszenvesen régi vágásúnak ható aprólékos figyelem, valamint egy olyan, a testábrázolástól a kameramozgásokig mindent befolyásoló fenomén jellemzi, ami a Polleynál amúgy szikárabban fogalmazó Sofia Coppola filmjeit is olyannyira izgalmassá teszi: a nagyon határozottan női szemszög. A Volt egy tánc legvonzóbb ajánlata ettől még persze a főhősnőt adó Michelle Williams marad, aki valószínűtlen, ám egészen elbűvölő kapcsolatot létesít az Amelie csodálatos élete címszereplője és A kaland Monica Vittije között.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.