Film

Volt egy tánc

  • - greff -
  • 2012. december 26.

Film

Noha neves filmszínészek rendezői próbálkozásait rendszerint hobbiszaküzletek árulják, Sarah Polley második dobását exkluzívabb butikok fogják majd polcaikra tenni. Nem mintha a Volt egy tánc valami lenyűgözően újszerű művészeti eredmény volna, de ha a moziban is létezik az a kategória, amit az angolszász irodalmi tolvajnyelv középfajként ismer, akkor Polley munkája a halmaz legszebb darabjai mellé sorolható.


 

A 90-es évek indie-hercegnője ezúttal is egy párkapcsolat téli szakaszára koncentrál, amikor már kevés a szín, és egyre zordabbak a mínuszok. Polley első filmjében, az Egyre távolabb-ban a nyugdíjkorhatárt átlépett emberek, a Volt egy táncban pedig fiatal harmincasok szorítják egymás és a nézők szívét, de lényegesebb változás, hogy a rendezőnő a dialógustechnikától a képkezelésen át mindenben egy szinttel feljebb tudott lépni, így finom színszimbolikával dúsított édesbús filmjében egymást érik az emlékezetes jelenetek. De még a szimpla átvezető szakaszokat is rokonszenvesen régi vágásúnak ható aprólékos figyelem, valamint egy olyan, a testábrázolástól a kameramozgásokig mindent befolyásoló fenomén jellemzi, ami a Polleynál amúgy szikárabban fogalmazó Sofia Coppola filmjeit is olyannyira izgalmassá teszi: a nagyon határozottan női szemszög. A Volt egy tánc legvonzóbb ajánlata ettől még persze a főhősnőt adó Michelle Williams marad, aki valószínűtlen, ám egészen elbűvölő kapcsolatot létesít az Amelie csodálatos élete címszereplője és A kaland Monica Vittije között.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.