tévésmaci

A tigris agyagszobra

  • tévésmaci
  • 2012. december 22.

Film

Amikor Sztupa és Troché a hetes villamos végállomásánál várakoztak, különös dologra lettek figyelmesek. A skanzen gazdasági kijáratán egy bő veres köpönyeget viselő alak vezetett ki egy rénszarvast. Jobban megnézve az illető kétségkívül férfi volt, nagydarab, szakállas pasas. Az állat meg elég fiatalkának tűnt, szarva is alig volt neki. Az ürge váltott pár szót a portással, aztán megindult a végállomás körvágánya felé. Te, ez a Mikulás, csapott a homlokára Troché. A bő veres köpönyeg, amit lépésenként felkapott kicsit az erős szembeszél, valamelyest igazolta Troché megállapítását, bár az is látszott, hogy alatta teljesen normális polgári viselet van, olyan öltönyféle, bár a nadrág és a zakó színe nem egyezett, őszintén szólva ütötték is egymást. Ha Mikulás, ha nem Mikulás, nyilvánvalóan feléjük tartott. Sztupa és Troché errefel sem kívántak úgy tenni, ahogy mások hasonló helyzetben: egy percig sem igyekeztek leplezni, hogy kit is figyelnek, kiről beszélgetnek. Az egyre közeledő Mikulásnak - mert nevezzük most már Mikulásnak - ez láthatóan nem volt ellenére, sőt, közelebb érvén, széles mosolyra húzott szájjal köszöntötte őket, jó napot kívánok, urak, friss a levegő, nemde, írt le a karjával hirtelen egy félkört, mintha az egész északi szelet akarná körbekeríteni vele. Nyugtázva a köszöntés barátságos fogadását, lendületesen folytatta is, ezt nézzék meg, hát nem pompás állat, szilaj és zabolátlan, de már látszik a szemében ősei büszkesége, a tartása pedig egyenesen fejedelmi. Sztupa arra gondolt, mit akar ez a Mikulás, de Troché csak önfeledten bámulta a furcsa párost. Az volt a furcsa, hogy nem voltak furcsák, jókedvűnek tűntek, és tökéletesen összepasszoltak, az nem stimmelt csupán, hogy mit keresnek egy villamosmegállóban; igaz, hogy ez a megálló a skanzennél van, ami érthetőbbé teszi a szitut, de tényleg, mit akarnak, felszállni a hetesre? A jövevény nem hagyott kétséget efelől, beállt melléjük várakozni a szép szarvasával. Mi persze nem várhatunk a tévézéssel.

Pénteken (23-án) megjelennek a Duna Tv nézői előtt, egészen pontosan 22.25-kor Szentpétervár démonai. Hát szép, mondhatom! Az egészet úgy tessék elképzelni, hogy mi lenne akkor, ha Bereményi Géza verseményét, melyben egy hófehér éjszakán Fjodor Mihajlovics megáll a nevezett városban, és nincs mögötte senki, csak egyvalaki, tillárom, haj, satöbbi, nem Cseh Tamás zenésíti meg, hanem Ennio Morricone, és egy másik olasz csóka csinál hozzá egy filmet is, amiben Kusturica Emir kedvence, Miki Manojlovics adja nevezett írófejedelmet. Nincs ezen mit tovább cicomázni, alighanem egy kiadós marhasághoz lesz itt szerencsénk.

Szombaton ellenben elmegyünk napközben kirándulni, megmásszuk a hegyeket, s felszállunk a kisvasútra, hazaúton pedig a resti előtt üvegből isszuk a sört. Este viszont kiadós tisztálkodás után elmegyünk bulizni, ott rohadjon meg a tévé.

Vasárnap vezeklésül két filmet is megnézünk: a Jobb ma egy zsaru, mint holnap kettőt a Viasat3 prezentálja 21.55-kor, s aki negyedóra múltán elunja James Woods és Michael J. Fox ökörködését, az egyfelől mehet casinózni a Dunára, másfelől nem leszek.

Hétfőn megérdemelt adásszünet, egyfelől, mert komcsik vagyunk, másfelől, mert tegnap két filmet is megnéztünk, Sharon Stone főművét és a Sztanyiszlavszkij-módszer himnuszát.

Kedden maradván a Duna hullámain (vagy hullámhosszán), este kilenckor feltárul előttünk Cuki hagyatéka. Rober Altman Cookie's Fortune címét sikerült így magyarítani, amihez hát utólag is sok szerencsét kívánok; mindazonáltal a film teljesen rendben van, afféle krimivígjáték, dívákkal.

Szerdán az erős hazai, legendás meg kult, de elsősorban túlértékelt: Dögkeselyű a tegnapi adón, a tegnapi időpontban.

Csütörtökre is tartogatunk ám valamit a tarsolyunkban, de annak sincsen semmi értelme, este fél tízkor az HBO belekezd Stephen Frears könnyűségi kísérletébe, a Tamara Drew-ba, fussanak veszettül előfizetni! Fusson, akinek nincs bora! Tévézni? Ezért a halom lejárt szavatosságú vacakért? Áh!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.