chili&vanília

Kis ünnepi Pavlova

  • chili&vanília
  • 2018. február 20.

Gasztro

Egy orosz balettművésznő és az olasz eredetű Monte Bianco találkozik ebben az ünnepi desszertben. Utóbbi a gesztenyepüré hajdani neve, az 1475-ben Firenzében nyomtatott, olasz szakácskönyvben már így szerepelt, később Cesare és Lucrezia Borgia asztalán is gyakran előfordult. A valódi hírnevet viszont a franciák alapozták meg, akik elhappolták a dicsőséget. A nemzetközi cukrászatban Mont Blanc-nak hívják, a téli időszakban népszerű, és ez elnevezés a havas hegyre emlékeztető tejszínhabhalomra utal. A gesztenyepüré házilag való elkészítése lehetséges, de áldozatos, és közben biztosan nem az Alpokra, hanem melegebb éghajlatokra fogunk gondolni. Elfogadható alternatíva ezért a bolti massza. Az idei karácsonyi desszertajánlatomban Pavlova tetejére kerül, és nagyon illik hozzá. Az Anna Pavlova balettművészről elnevezett klasszikus akkor jó, ha külső kérge vékony, roppanós, a közepe pedig lágyan krémes és pillecukorszerű. Ezen a párnán ül a gesztenyepüré. Hogy ne legyen émelyítően édes, valami savanykás mindenképpen kívánkozik rá, ez lehet néhány szem tőzegáfonya, vagy (rumos) meggy. Kellemes ünnepeket, boldog új évet, jó főzést, jövőre folytatjuk!

 

Kis ünnepi Pavlova gesztenyepürével

Hozzávalók (6 adag)

 

 

4 nagy tojás fehérje, szobahőmérsékletű

15 dkg cukor

1 teáskanál étkezési keményítő

½ teáskanál fehérborecet

fél rúd vanília kikapart magjai

(vagy egy teáskanál vaníliakivonat)

1 kávéskanál étolaj

 

A tetejére:

25 dkg mascarpone

5 dkg porcukor

1 dl tejszín, habbá felverve

fél rúd vanília kikapart magja

25 dkg gesztenyemassza (fajtától függően

némi rummal és tejjel kikeverve)

15 dkg tőzegáfonya vagy meggy

(kevés cukorral és narancslével összefőzve)

A sütőt előmelegítjük 120 fokra. A szobahőmérsékletű tojásfehérjéket keverőtálba tesszük, és robotgépben vagy elektromos kézi keverővel elkezdjük felverni. Amikor már legalább háromszorosára nőtt a térfogata, lassan, fokozatosan hozzáadjuk a cukrot. A cukor felénél belekeverjük az étkezési keményítőt, az ecetet. Fényes, tömör, homogén hab a cél, amely stabilan megtartja a formáját. Egy tepsire sütőpapírt terítünk, és hat 10 cm átmérőjű kupac tojásfehérjehabot halmozunk rá, nagyjából szabályos köröket. A helyüket egy ecset segítségével előtte vékonyan megkenjük olajjal, így nem ragad majd le a desszert. Sütőbe tesszük, és 45 percig sütjük-szárítjuk. Ezt követően kitámasztjuk a sütő ajtaját egy fakanállal, és így hagyjuk a Pavlovát teljesen kihűlni a sütőben. Ilyenkor a felülete kissé megrepedezik, de ez így van rendjén. A tetejére való krémhez lazán összeforgatjuk a mascarponét a porcukorral, a vaníliával és a felvert tejszínhabbal. Közvetlenül tálalás előtt halmozzuk a Pavlovára. A habra kerül a gesztenyepüré, amit krumplinyomó segítségével adagolunk a megszokott spagetti formájúra. A tetejére néhány szem tőzegáfonya, esetleg meggy kerül.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

Rejtvényfejtés

Legendás hely volt a Bartók 32 Galéria a kilencvenes években, magyar és külföldi kortárs kiállításokkal. Csak egy „probléma” volt vele (akárcsak a Liget Galériával), hogy a fenntartója és tulajdonosa az önkormányzat volt. A majdnem 100 négyzetméter alapterületű helyszín, s a modern művek ottani bemutatásának ellehetetlenítését az első Orbán-kormány művészetpolitikájának „köszönhetjük”, bár kétségtelen, hogy a múltba révedő magyarosch műalkotás fogalmát addigra jól beleültették az embe­rek fejébe.

Minden változatlan

  • Balogh Magdolna

A fejlődés- vagy karrierregényként induló mű egy drezdai antikvárius, Norbert Paulini alakját állítja a középpontba: a szerző „a szellem emberének” akar emléket állítani. Paulini a hetvenes–nyolcvanas években különleges hírnévnek örvendő boltot működtetett, amelyben egy kis szellemi kör is otthonra talált, s az elbeszélő is a törzsközönségéhez tartozott.

A zöld-fehér polip

Megalakul az ötödik Orbán-kormány, és itt most azt kéne találgatnunk, hogy Kásler távozása, Csák bevonása, Lázár és Navracsics visszatérése, meg néhány minisztérium szétszedése, átalakítása mi mindenre utalhat, s mindebből milyen új politikai irányra számíthatunk – de tizenkét év orbánizmus után nem hinnénk, hogy mindennek nagy jelentősége volna. Voltaképpen még a totális eszementséget tükröző húzás, az egészségügy és – főleg – a közoktatás betolása a karhatalmi minisztérium alá sem meglepő a NER államigazgatási track recordjának ismeretében.

Orbán Viktor két beiktatása

„Az Isten kegyelméből nekünk adott megbízatás mindig túlmutat rajtunk. Azokra, akiknek a javát kell szolgálnunk, de még ennél is tovább mutat arra, akitől a feladatot végső soron kaptuk és akinek a dicsőségét szolgálhatjuk. Ez a mai nap üzenete mindannyiunknak” – mondta Balog Zoltán, a rendszer egyik sokat próbált főpapja a Kálvin téri református templomban, a Novák Katalin államfői beiktatása alkalmából rendezett ökumenikus szertartáson. Szavai üresen pattogtak a templom kövén, s talán a térre is kigurultak, hogy ott pukkanjanak szét, mint sok színes szappanbuborék.