étel, hordó

Manna

  • ételhordó
  • 2021. október 27.

Gasztro

A Bajor Sarokból koreai étterem lett, Mannának hívják, és külsőre úgy néz ki, mintha egyenesen Szöulból repítették volna ide.

A múlt heti bajor kaland (Salvator–Székesfehérvár) régi emlékeket is felszínre hozott: a műfaj hőskorát, az 1980-as évek közepét-végét, a dohos pincesörözőkben testet öltő nyugatnémet (osztrák, holland) életérzést, amit kizárólag addig ismeretlen sörmárkák megjelenésével demonstráltak, miközben az étlapot továbbra is a fasírtos zsömle-ropi-pogácsa háromszögben helyezték el. E szabályt csak az 1990-es évek elején próbálták néhányan tartalmasabbá tenni, például a híres jégkorongozó, Gogolák László, aki a Dohány és Akácfa utca sarkán nyitotta meg Bajor Sarok nevű éttermét. „Gogolák a hokicsapattal járta Európát. Így bukkant rá az 1567-ben alapított Arco­bräu sörgyárra, amelynek aranydíjas söreiből 12 fajtát kínál” – harangozta be a nyitást 1992-ben a Mai Nap, de a sorok közt olvasva arról is tudomást szerezhetett a korabeli olvasó, hogy mit értett egy jégkorongcsapat a szabadidő hasznos eltöltése alatt. A Bajor Sarok mégsem a hoki, a sörök vagy a konyha miatt vált országszerte ismertté, nevét pár évvel később, az akkor nagy port kavart ún. Tocsik-ügy révén ismerhette meg az ország: Tocsik Márta később visszavont vallomása szerint a további vádlottak a Bajor Sarokban hozták tudomására, hogy a neki járó sikerdíjból a pártoknak is osztani kell.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.