Történelmi csúcsra emelkedett a munkanélküli segélyt igénylők száma az USA-ban

  • narancs.hu
  • 2020. március 26.

Gazdaság

A koronavírus miatt jelentős leépítési hullám kezdődött.

Soha nem látott szintre, több mint hárommillió fölé emelkedett az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a múlt héten, mert az új koronavírus által okozott járvány megfékezését célzó szigorú intézkedések hirtelen megállították a gazdaságot és elbocsátási hullámot indítottak el.

A washingtoni munkaügyi minisztérium csütörtökön közölte, hogy a szezonálisan kiigazított adatok szerint az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma 3 millió 1 ezerrel, 3 millió 283 ezerre nőtt a március 21-én zárult héten. Elemzők egymillió és négymillió közé várták az emelkedés mértékét.

Az adatok rögzítése óta soha nem fordult elő, hogy ilyen magas szintre kerüljön ez az érték. A korábbi történelmi csúcsot 1982 októberében mérték, akkor 695 ezerre rúgott az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma.

A munkaügyi tárca egyértelműen a járvány terjedésével magyarázta a segélykérők számának megugrását. Gyakorlatilag minden állam az új koronavírust jelölte meg az elbocsátások okaként. A szolgáltatások, főleg a szállás- és vendéglátóipar, mellett jelentősen nőtt az elbocsátások száma az egészségügyi és szociális ellátási ágazatban, a művészeteket, a szórakoztatást és a szabadidős tevékenységeket szolgáló területek, a fuvarozási és a raktározási ágazatban, valamint a feldolgozóiparban is.

A járvány valószínűleg véget vet az Egyesült Államok leghosszabb ideje, immár több mint 11. éve tartó gazdasági expanziójának és munkaerőpiaci fellendülésének.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.