Valódi adóparadicsomi állapotokat hozott létre a kormány a nagyvállalatoknak, míg a lakosság nem győzi fizetni a különféle adóterheket

  • narancs.hu
  • 2020. január 27.

Gazdaság

Bejött a Fidesznek a jövedelmekkel szemben a fogyasztás megadóztatása.

Jó évet zárt tavaly a magyar gazdaság, hisz' a növekedés megközelítette az 5 százalékos ütemet, és több száz milliárd forintnyi terven felüli bevételre tett szert a költségvetés – derül ki a Pénzügyminisztérium (PM) decemberi költségvetési jelentéséből. A Népszava cikkében a számok mögé nézve arról ír, hogy mindez szép és jó, azonban meglepő folyamatok láthatóak a költségvetési bevételek környékén.

A lap emlékeztet, hogy az Orbán-kormány 2010-es hatalomra kerülésekor átalakította az adópolitikát – mint ismert, a gazdaságpolitikát akkor irányító Matolcsy György elképzelései szerint. Az új célkitűzés pedig az lett, hogy a jövedelmekkel szemben a fogyasztást adóztassák meg. 2010 és a 2019 között a fogyasztási típusú bevételek 92 százalékkal emelkedtek, tavaly már 6140 milliárd forint folyt be ebből a forrásból.

A Népszava szerint a tavalyi számok ismertében ez a terv részlegesen teljesült is: a fogyasztási adóbevételek az egekbe szöktek, viszont a jövedelem-típusúak is. Már, ami a lakosságét illeti.  Merthogy a cégek jövedelmeit terhelő adók reálértéken gyakorlatilag szinten maradtak, egyes befizetéseik, például a társasági adóbevételek pedig még csökkentek is 2010-óta.

Tavaly a Pénzügyminisztérium adatai szerint alig 303 milliárd forintnyi társasági adót fizettek be az arra kötelezett, vagy az ezen adózási formát választó cégek, melyek jellemzően a magyarországi hazai nagyvállalatok, és a kormány által elátkozott multik. A költségvetés társasági adóbevételei utoljára 2000-ben voltak alacsonyabbak, mint tavaly – emlékeztet a lap –, azaz a kormánynak húsz éves rekordot sikerült 2019-ben  beállítania.

A társasági adó kulcsa bár 9 százalék, ám számtalan kedvezmény után a tényleges adóteher 5 százalék körüli összegre csökken. Ezt több szakértő is úgy értékeli, hogy a társasági adó hatálya alá tartozó cégek valódi adóparadicsomi állapotokat találnak idehaza. A Népszava szerint a céges adófizetés torzulását jelzi, hogy eközben a három kisvállalati adóból (eva, kiva és kata) tavaly 272 milliárd forint folyt be, vagyis a kis cégek közel azonos nagyságrendben fizettek adót, mint a nagyvállalatok.

Miközben a cégek befizetései szinten maradtak, a lakosság adóbefizetései nőttek. A lakossági befizetések a személyi jövedelemadóból (szja), az illetékbefizetésekből illetve a gépjárműadóból származnak. A lap gyűjtéséből kiderült, hogy míg 2010-ben még csak 1860 milliárd forint folyt be ebből a forrásból a kincstárba, 2014-ben pedig még ennél is kevesebb 1753 milliárd forint. Addig tavaly már 2698 milliárd forint, így a növekedés 2010 óta 45 százalékos lett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.