Világszerte megterheli a háztartások költségvetését a tartós infláció, ami kihat a vásárlási szokásokra is, derül ki az EY 30 ország több mint 23 ezer fogyasztójának megkérdezésével készült kutatásából.
A megkérdezettek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aggódik a pénzügyi, anyagi helyzete miatt, emellett 72 százalék mondta, hogy árérzékenyebbé vált, különösen az élelmiszerek és más alapvető árucikkek esetében. Háttérbe szorul az ételrendelés, inkább otthon főznek az emberek, de kevesebb jut divatcikkekre, szépségápolásra, valamint szórakoztató elektronikára is. Tipikus program lett az eljárogatás helyett, hogy áthívják a barátokat, ismerősöket.
Az emelkedő költségek hatására a fogyasztók közel egyharmada már a saját márkás termékeket részesíti előnyben, és többségük szerint ezek ugyanúgy megfelelnek az igényeiknek a kutatás szerint. Sőt, több mint harmaduk nem is tervezi, hogy visszatér a korábban preferált prémium termékekhez. A kiskereskedelmi láncok igyekeznek ezt trendet meglovagolni, ami a prémium cikkek forgalmazói számára rendkívül kellemetlen hír.
A saját márkás termékek iránti lelkesedés nem csupán a közepes és alacsonyabb jövedelmű rétegeket jellemzi - írja a közlemény. A tehetősebb fogyasztók is ilyen árucikkeket vásárolnának a jövőben, és ezt minden kategóriában fontolóra veszik, beleértve a friss élelmiszereket, az otthoni és háztartási termékeket, a csomagolt élelmiszereket, a ruházatot, cipőket és kiegészítőket, a testápolási, valamint a szépségápolási és kozmetikai cikkeket is.